چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

10 سال پیش اگر از کسانی که صاحبخانه نبودند یا به عبارت دیگر، سقفی بالای سرشان نبود در مورد آرزوهای بلندمدت می‌پرسیدی تقریبا قریب به اتفاق آنها، خرید یک به اصطلاح چهار دیواری را در فهرست برنامه‌های بلندمدت خود قرار می‌دادند

اما از چند سال پیش به دلیل جهش‌های هیجان‌آور قیمت‌ها، صاحبخانه‌ شدن به رویایی دور از دسترس تبدیل شده که وقوعش به معجزه شباهت  دارد تا واقعیت.

سال گذشته هم این آش آنچنان شور شد که اجاره کردن یک آپارتمان در هر نقطه‌ای از تهران و شهرهای بزرگ و کوچک به جست‌وجوی چندین و چند روزه یا حتی چند ماهه نیاز داشت و البته در اکثر موارد مستاجرین محترم به این نتیجه می‌رسیدند که بهتر است به جای جست‌وجوی خانه به خانه به هر نحوی شده دل موجرشان را به دست بیاورند و در خانه قبلی بمانند.

اما امسال بلافاصله بعد از اینکه شهروندان از سفرهای نوروزی به خانه برگشتند گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش قیمت مسکن آغاز شد و خبر رسید که قیمت هر متر واحد مسکونی 10 درصد دیگر بالا رفته اما این تازه اول ماجرا بود چون جلسه رئیس جمهوری با مدیران ارشد بانک‌ها خبرهای جدیدتری به همراه داشت.

نتیجه اینکه، مقرر شد از این به بعد تنها بانک مسکن مجوز اعطای وام خرید خانه به متقاضیان  را  در اختیار داشته باشد  و ا ین یعنی عرضه کم وام در مقابل تقاضای بسیار که قطعا تبعات محسوسی در بازار خرید و فروش و حتی رهن و اجاره مسکن به دنبال خواهد داشت.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک این تبعات را منفی ارزیابی نمی‌کند و معتقد است: می‌توان به ثبات بازار مسکن در روزهای آینده امیدوار بود.

خسروی به همشهری می‌گوید: دولت سعی دارد با اتخاذ تصمیمات کارشناسی مانع از تورم شود و افزایش قیمت‌ها را مهار کند ضمن اینکه افزایش قیمت به نحوی که در اخبار آمده صحت ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌افزاید: از آغاز سال 87 قیمت مسکن به صورت ظاهری افزایش پیدا کرده اما چون در دو هفته اخیر معامله‌ای صورت نگرفته نمی‌توان گفت افزایش قیمت‌ها محقق شده است.

او انتشار اخباری مبنی‌بر رشد چند درصدی قیمت خانه را  جنجال، هیاهو و جوسازی می‌داند و می‌گوید: در روزهای اخیر هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

خسروی خبرهای جدیدتری هم در آستین دارد که البته حاضر به افشای جزئیات آن نیست.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک دولت جلسات مشورتی جدیدی برگزار کرده و تصمیمات جدیدی در مورد بازار مسکن گرفته که قطعاً تا هفته آینده اخبار آن منتشر خواهد شد.

کد خبر 49729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز