سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین - جوادمنتظری: جوایز رشته عکس پولیتزر 2008 به یک عکاس پاکستانی و یک عکاس آمریکایی تعلق گرفت. ارزش مالی این جایزه 10 هزار دلار است و در دانشگاه کلمبیا به برندگان اهدا می‌شود

این جایزه که همه ساله به عکس‌های برتر مطبوعاتی اهدا می‌شود، ویژه عکس‌هایی است که در رسانه‌های آمریکا به چاپ می‌رسدجایزه عکس خبری فوری به «ادریس لطیف» عکاس رویترز به خاطر عکس چشمگیر و مثال زدنی اش از آخرین لحظه‌های زندگی «کنجی ناگای» یک ویدیوژورنالیست ژاپنی که به طور مهلکی در خیابانهای میانمار زخمی شده است، تعلق گرفت.

این عکس با نام عکاس ناشناس و استرینگر بر خروجی رویترز قرار گرفته بود. ادریس این عکس را در سپتامبر گذشته در خلال یک تظاهرات خشونت آمیز در میانمار گرفته بود.


دیگر کاندید های نهایی این جایزه عبارت بودند از محمود حمس عکاس فرانس پرس برای عکس‌اش از موشکی که در میانه آسمان در حال فرود آمدن بر سر فلسطینیان در نوار غزه است، همچنان که آنها به دنبال سرپناهی هستند و عکاس لس آنجلس تایمز برای عکس‌های آتش سوزی در جنگل های کالیفرنیا.

ادریس لطیف در 21 جولای 1973 در لاهور پاکستان متولد شد.او پیش از این که در 1980 به همراه خانواده‌اش به تگزاس نقل مکان کند، در عربستان سعودی زندگی می‌کرد.

لطیف به عنوان عکاس ثابت در سالهای 93 تا 96 برای هوستون پست به کار اشتغال داشت. او در 1999 از دانشگاه هوستون در رشته هنر در ژورنالیسم با درجه لیسانس فارغ التحصیل شد.

لطیف پیش از نقل مکان به بانکوک در سال 2003 در هوستون و لس آنجلس برای خبرگزاری رویترز کار می کرد.

جایزه عکس فیچر
جایزه عکس داستانی فیچر به خاطر عکس‌های قابل توجه و انسانی «پرستون گاناوی» از کنکورد مانیتور با گزارش «مرا به یاد داشته باش» که مربوط به بیماری یک عضو از اعضای یک خانواده است.


بقیه عکس‌ها

دیگر کاندیداهای این بخش عبارت بودند از: «دیوید گوتنفلدر» با عکس‌های کودکان آسیب دیده از گاز عنصر نارنجی که میراث والدین‌شان است در حالیکه سه دهه از جنگ ویتنام می‌گذرد. «مونا ریدر» از دالاس مورنینگ نیوز دیگشر کاندیدای این بخش بود.

پرستون گاناوی از سال 2003 عکاس کنکورد مانیتور در نیو همپشایر است.

او در سال 2005 عکاس برگزیده انجمن ملی عکاسان خبری در آن منطقه شد.

او پیش از کار در کنکورد مانیتور برای چند نشریه دیگر نیز عکاسی کرده بود.

گاناوی فارغ التحصیل عکاسی با گرایش هنرهای زیباست و اخیرا جایزه انجمن ملی عکاسان خبری آمریکا را در شاخه مجموعه عکس داستانی روزنامه‌های با تیراژ کمتر از 000/115 از آن خود کرده بود.

کد خبر 48851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز