پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ و نَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ

دعای روز اول رمضان

خدایا روزه مرا در این روز از زمره روزه‌های حقیقی قرار بده،
و عبادتم را در این روز، همچون عبادت شب‌زنده‌داران بپذیر،
و در این روز مرا از خواب غفلت بیدار نما،
و ای معبود جهانیان! جرم و گناه مرا در این روز ببخش
و ای بخشنده مجرمان از من در گذر.

نسیم رحمت

در این دعای شریف از نماز، روزه، بیداری از خواب غفلت، طلب آمرزش و عافیت از خداوند متعال سخن رفته است.

نماز و روزه: صیام و قیام یعنی نماز و روزه، واژه‌های غریبی نیستند؛ هر چند شیرینی و گوارایی نماز و روزه تنها در مذاق خدا باورانِ آخرت‌بین و دلدادگان کوی دوست، خودنمایی می‌کند. لکن هر که نامی از اسلام شنیده و با اقرار به وحدانیت خداوند متعال، رسالت پیامبر اعظم ص و ولایت اولیای خدا، بر شرف مسلمانی مفتخر شده، مزه آن ۲ را نیز چشیده است.

خداوند متعال در قرآن کریم برای روزه داران، همچون مؤمنان، صادقان راستگو و درست کردار، صابران، ذاکران، و ...، مقام و منزلت والایی قائل شده و به مردان و زنان روزه دار آمرزش و اجر عظیم را وعده داده و فرموده است: وَ الصَّائِمینَ وَ الصَّائِماتِ ... أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً

خواب غفلت: کسی که ارزشمندی چیز با ارزشی را نداند و از آن نعمت خدادادی استفاده درست و بهینه نکند، در حقیقت غافل است. چنان که قرآن کریم در سوره اعراف، آیه ۱۷۹ در توصیف غافلان فرموده، آنان قلب دارند ولی با آن تفقه نمی‌کنند و آن را وسیله درک و فهم قرار نمی‌دهند، چشم دارند ولی با آن نمی‌بینند، گوش دارند ولی با آن نمی‌شنوند.

 بنابر این انسان هر اندازه که نسبت به امکانات، نعمت ها، فرصت‌ها و داده‌های خداوندی بی توجه باشد و این بی توجهی سبب محرومیت او از آثار و برکات آن‌ها شود، به همان اندازه غافل است.

ماه رمضان، نسیم رحمت: بدون تردید ماه مبارک رمضان نیز از جمله آن نسیم‌های رحمت است، که فقط سالی یک بار وزیدن می‌گیرد؛ چون ماه رمضان به فرموده امام سجاد ع  ماه توبه و انابه، ماه مغفرت و رحمت، ماه آزادی از آتش و دست یافتن به بهشت است. امام رضا (ع) نیز در ادامه همین معنا فرمودند: کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، پس در کدام ماه بخشیده خواهد شد؟

کد خبر 4854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز