همشهری آنلاین: شینزو آبه، روز سه‌شنبه 4 مهر با کسب رای اعتماد از پارلمان (دیت) ژاپن به مقام نخست وزیری این کشور رسید.

به گزارش منابع خبری از توکیو، مجلس مشاوران ژاپن روز سه شنبه به شینزو آبه رهبر52‬ساله حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن که پیشتر از مجلس نمایندگان هم رای اعتماد گرفته بود، برای نشستن بر کرسی نخست وزیری این کشور رای اعتماد داد.

در رای‌گیری مجلس241‬نفری نمایندگان ژاپن که مراسم  به طور مستقیم از شبکه تلویزیون سراسری ژاپن پخش می‌شد، آبه از مجموع240‬رای انداخته شده به صندوق،136‬رای را بدست آورد.

در رای‌گیری در مجلس مشاوران ژاپن، ایچیرو اوزاوا، رهبر حزب دمکراتیک بزرگترین رقیب آبه هم نامزد نخست وزیری شده بود اما وی تنها85 رای بدست آورد.

برای بدست آوردن رای اعتماد از مجلس مشاوران نامزد نخست وزیری باید دست کم121‬رای بدست بیاورد.

شینزو آبه

کازئو شیی، رهبر حزب کمونیست،هیزوهو فوکوشیما رهبر حزب سوسیال دمکرات و واتانوکی رهبر حزب مردم ژاپن دیگر رقیب‌های کویزومی برای کسب سمت نخست - وزیری بودند اما موفق به کسب آرای کافی نشدند.
در رای‌گیری مجلس480 نفری نمایندگان ژاپن که مراسم آن بطور مستقیم از شبکه تلویزیون سراسری ژاپن پخش می‌شد، آبه توانست از مجموع476‬رای ماخوذه،339‬رای کسب کند.

در رای‌گیری در مجلس نمایندگان ژاپن "ایچیرو اوزاوا" رهبر حزب دمکراتیک بزرگترین حزب مخالف هم نامزد نخست وزیری شده بود، اما تنها موفق به بدست آوردن115‬رای شد.
رای‌گیری در دو مجلس ژاپن برای انتخاب نخست وزیر جدید این کشور ساعاتی پس از کناره‌گیری جونیچیرو کویزومی، از مقام نخست وزیری ژاپن صورت گرفت.

کویزومی بامداد سه‌شنبه پس از پنج سال و پنج ماه زمامداری، به همراه کابینه خود کناره‌گیری کرد.

کد خبر 4844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز