سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: "کارگزار" موسسه‌ یا شرکتی است که با مجوز سازمان بورس به نمایندگی از طرف اشخاص و یا به حساب خود حسب مورد و براساس قوانین و مقررات مربوط، به دادوستد اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس و سایر خدمات کارگزاری می‌پردازد.

کارگزار

کارگزاری از طریق واحدی که "شعبه" نام دارد به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران می‌پردازد. این شعبه در شهری واقع شده است که سازمان بورس در آن شهر تالار دارد. تالارهای اختصاصی "کارگزار" نیز شعبه تلقی می‌شود.

چنانچه کارگزاری از طریق واحد خود در شهری که سازمان بورس در آن شهر تالار ندارد به ارائة خدمات به سرمایه‌گذاران ب‌پردازد این واحد کارگزاری نمایندگی به حساب می‌آید. تالارهای اختصاصی "کارگزار" که در آنها معامله انجام نمی‌شود، و سفارش‌های دریافتی از آن‌ شهر برای "شعبه" ارسال می‌شود، نیز "نمایندگی" تلقی می‌شود.

برای فعالیت، هر کارگزار باید مبلغی به عنوان عضو به سازمان بورس پرداخت کند که به عنوان حق عضویت از آن یاد می‌شود. میزان حق‌عضویت در ابتدای هر سال توسط هیئت‌مدیره سازمان بورس تعیین می‌شود.

کارگزارن بورس باید برای دریافت خدمات و تسهیلات از سازمان بورس برای انجام معاملات اوراق بهادار به سازمان کارمزد پرداخت کنند که در واقع این کارمزد هزینه استقاده از تسهیلات و خدمات نامیده می‌شود.

خدمات کارگزاری

کارگزار می‌تواند عملیات زیر را انجام دهد:

الف) سرمایه‌گذاری و خدمات کارگزاری:
این بخش شامل خرید و فروش اوراق بهادار پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار به‌نمایندگی از طرف اشخاص و یا به حساب خود، ذیره‌نویسی اوراق بهادار پذیرفته‌شده در بورس، اداره امور سرمایه‌گذاری‌ها به نمایندگی از طرف اشخاص و بازارگردانی اوراق بهادار است.

ب) خدمات مالی:
این قسمت نیز شامل ارائة مشاوره و راهنمایی به شرکت‌ها به‌منظور نحوه عرضه سهام آنها برای فروش در بورس اوراق بهادار، راهنمایی شرکت‌ها درمورد روش‌های افزایش سرمایه و نحوه عرضه‌ سهام و سایر اوراق بهادار برای فروش در بورس اوراق بهادار تهران و انجام بررسی‌های مالی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، ارائة خدمات و نظرات مشورتی به سرمایه‌گذاران است.

کد خبر 48073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز