یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در آخرین ماه ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در شهر تفریحی سوچی واقع در سواحل دریای سیاه با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش بی بی سی، روءسای جمهوری روسیه و آمریکا پس از مهمانی شام که روز شنبه ۵ آوریل برگزار شد، روز یکشنبه ۶ آوریل در محل اقامت ریاست جمهوری روسیه با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

این آخرین دیدار رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری پوتین قلمداد می‌شود. [آخرین دیدار دو رئیس جمهور]

دوطرف پس از پایان این ملاقات اعلام کردند که همچنان به پیشرفتی قابل ملاحظه  در حل اختلافاتشان دست پیدا نکرده‌اند.

ولادیمیر پوتین گفت: روسیه همچنان مخالف استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا است، اما به نتایج مثبتی در این باره رسیده‌ایم.

جورج بوش رییس جمهوری آمریکا نیز گفت: همچنان برای متقاعد کردن روسیه نسبت به این مساله که سیستم دفاع موشکی مسکو را هدف قرار نخواهد داد، کار زیادی باید انجام دهیم.

پس از دیدار با پوتین بوش با دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور منتخب روسیه نیز دیدار کرد، مدودوف در پایان این دیدار ابراز امیدواری کرد که روابط روسیه آمریکا توسعه یابد.

اما مسئله استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا همچنان محل اختلاف دو کشور روسیه و آمریکا است. روسیه به شدت از پیشنهادات آمریکا مبنی بر استقرار یک سایت دفاع موشکی در شرق اروپا انتقاد کرده است.

بر اساس طرح آمریکا یک یک سیستم رهگیر موشکی در لهستان و یک رادار در جمهوری چک مستقر خواهد کرد.

دیگر مورد اختلاف روسیه با آمریکا گسترش ناتو به شرق است، ولادیمیر پوتین در جریان اجلاس ناتو در رومانی نسبت به گسترش نفوذ نظامی غرب در شرق هشدار داد.[سخنرانی پوتین در گردهمایی ناتو]

روسیه اعلام کرده است که عضویت دو کشور گرجستان و اوکراین در ناتو را به مثابه یک تهدید قلمداد خواهد کرد.

سران ناتو  با گسترش سپر دفاع ضد موشکی و پذیرش دو عضو جدید موافقت کرده اما از قبول سه داوطلب دیگر عضویت در این سازمان خودداری ورزیده اند.[ناتو گسترش سپر موشکی را تصویب کرد ]

بر همین اساس تلاش آمریکا برای عضویت گرجستان و اوکراین در ناتو تا کنون ناکام مانده است.

کد خبر 47856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز