گروه سلامت: هفته سلامت با نواختن زنگ سلامت، با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش در مدارس از 16 تا 24 فروردین با شعار جهانی «حمایت از مردم در برابر تغییرات آب و هوایی» آغاز شد.

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، در این مراسم که در مدرسه راهنمایی دخترانه نور در تهران برگزار شد، گفت: حضور نوجوانان و جوانان در عرصه سلامت هم برای حفظ سلامت خودشان و هم خانواده‌هایشان و کل جامعه حائز اهمیت است و 2 وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش برنامه‌های متعددی برای استفاده از این پتانسیل در کشور دارند.

وی اضافه کرد: یکی از این برنامه حضور شناسنامه سلامت برای 5 میلیون دانش آموز در سراسر کشور است و سال گذشته 3 میلیون نفر از این دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی و راهنمایی تحت معاینات دوره‌ای پزشکی قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: استفاده از توان دانش‌آموزان در کنترل رفتارهای پرخطر مانند؛ استعمال دخانیات، عادات بد تغذیه‌ای و همچنین توسعه ورزش و تحرک که حداقل باید 5/2 ساعت در هفته باشد از دیگر مباحثی است که برای حفظ سلامت مردم پیگیری می‌شود.

علی‌احمدی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: فعالیت‌های مشترک ما با وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت از محیط زیست برای ارتقای سلامت و بهداشت جامعه و مدارس ابعاد مختلفی دارد که از جمله می‌توان به طراحی مدارس سبز اشاره کرد.

وی اضافه کرد:‌ ایجاد و نوسازی مدارس با در نظر گرفتن اصول بهداشتی و نیز استفاده از حضور دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در مدارس برای حفظ سلامت دانش‌آموزان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که برای حفظ سلامت دانش‌آموزان در سال‌جاری اجرا می‌شود.

وی همچنین از ادامه طرح توزیع رایگان شیر در مدارس،  توسعه پایگاه‌های سلامت در مدارس و توزیع غذاهای با ارزش تغذیه‌ای بالا در مدارس خبر داد و از مجلس خواست برای رفع مشکل استخدام مربیان بهداشت مدارس مجوز لازم را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.

دکتر سید موید علویان،  معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان نیز در این مراسم گفت: سال 87 توجه ویژه‌ای به ورزش و تحرک در تامین سلامت مردم شده است و همان طور که در سال 86 بسیج آموزش احیا به مردم در اولویت برنامه‌های آموزش سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی بود سال آینده آموزش همگانی به مردم در مورد اهمیت تحرک و فرهنگسازی‌ در این مورد در اولویت آموزشی خواهد بود.

برنامه‌های سلامت 87

برنامه‌های امسال هفته سلامت که از 16 تا 24 فروردین‌ برگزار می‌شود،  شامل سخنرانی وزیر بهداشت در نماز جمعه، ‌ نواختن زنگ سلامت در مدارس،  برگزاری مراسم روز جهانی بهداشت، مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به صنایع غذایی برگزیده، مراسم جشن هسته‌ای، بازدید از یک رسانه‌، نقد فیلمSICKO، نشست با اصحاب سینما، ‌بازدید وزیر بهداشت و معاونین از یکی از آسایشگاه‌های جانبازان و برگزاری دومین همایش خیرین و واقفین عرصه سلامت کشور، اعلام شده است.

همچنین ‌روز شنبه 17 فروردین با عنوان «سلامت و همکاری‌های بین بخشی»،  یکشنبه 18‌ فروردین با عنوان «سلامت و تغییرات آب و هوایی»، دوشنبه نوزدهم فروردین با عنوان «سلامت، تغذیه و گروه‌های در معرض خطر»، سه شنبه بیستم فروردین با عنوان «سلامت و فناوری‌های نوین»، چهارشنبه بیست و یکم فروردین با عنوان «سلامت و پزشک خانواده»،  پنج شنبه بیست و دوم فروردین با عنوان «سلامت و جامعه عاری از دخانیات»،  جمعه بیست و سوم فروردین با عنوان «سلامت و تحرک جسمانی» نام گرفته ‌است.

سلامت و آب و هوا

به گفته معاون سلامت وزیر بهداشت، مهم‌ترین اهداف برگزاری هفته سلامت را توسعه همکاری‌های بین بخشی در راستای فعال کردن عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت،  جلب همکاری‌های بین بخشی در برنامه‌های سلامت و نهادینه کردن موضوع «انسان سالم،  محور توسعه پایدار» برشمرد و افزود: سازمان جهانی بهداشت با طرح شعار «حفظ سلامت در برابر تغییرات آب و هوایی» به‌دنبال آن است که عوارض تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان‌ها را مورد توجه کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه قرار دهد.

علویان با اشاره به نامگذاری روز 17 فروردین ماه به نام «سلامت و همکاری‌های بین بخشی» گفت: فقر،  بدی آب و هوا و مشکلات فرهنگی و اجتماعی از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش سلامت مردم است و بسیج مردم و رسانه‌ها از جمله ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان از آنها برای گسترش سلامت مردم استفاده کرد.

معاون سلامت وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: در روز 18 فروردین ماه نیز تغییرات آب و هوایی بر روند سلامت انسان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون سلامت وزارت بهداشت در ادامه تأکید کرد: ایران امسال با معرفی داروها و متدهای جدید در تشخیص و درمان بیماری‌ها به‌عنوان یکی از کشورهای دارای فناوری شناخته شده است؛ که با توجه به این روز 20 فروردین به نام «سلامت و فناوری‌های نوین» نام گرفته است.

وی اجرای طرح پزشک خانواده را یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت عنوان کرد وگفت: در این برنامه بیش از 5600 پزشک و 400 ماما در شهرها و روستاهای کشور مستقر شدند که با حضور فعال خود در استقرار نگاه سلامت محور در کشور تأثیر فراوانی داشتند.

افتتاح نخستین بانک ایده سلامت در کشور

نخستین بانک ایده سلامت در کشور نیز در هفته سلامت با حضور وزیر بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی و رئیس جهاد دانشگاهی،  فعال می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی،  با عنایت به نامگذاری سال 1387 توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «نوآوری و شکوفایی»، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نخستین بانک ایده سلامت را در سطح ملی راه‌اندازی می‌کند.

بنا بر این گزارش بانک ایده سلامت با هدف ترویج ایده‌پردازی،  نوآوری و تفکر خلاق برای کمک به ایجاد،  حفظ و ارتقای عادلانه سلامت در جامعه،  به گردآوری و ساماندهی ایده‌های صاحب‌نظران، دانش‌پژوهان، دانشجویان و عموم علاقه‌مندان به حوزه سلامت خواهد پرداخت.

‌بانک ایده از طریق اینترنت به نشانی www.healthideacank.ir پذیرای ایده‌های نو و خلاقانه در مسائل گوناگون مرتبط با سلامت جامعه است.

کد خبر 47775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز