شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: در حالی که بیش از ۸۰ درصد مدارس مربی بهداشت ندارد وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح مدرسه سبز خبر داد.

علیرضا علی احمدی بدون اشاره به وضعیت کنونی بهداشت مدارس گفت: آموزش مربیان بهداشت و ارائه مطالب حوزه سلامت از فعالیت‌های گسترده‌ای است که در سالیان مختلف انجام شده است.

بر خلاف وزیر آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اظهار نگرانی از وضعیت بهداشت مدارس گفت: بی‌توجهی به بهداشت در مدارس سلامت نسل آینده را با خطر جدی مواجه کرده است.

به گفته علی عباسپور تهرانی فرد، براساس شاخص بهداشت جهانی به ازای هر 700 دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت وجود داشته باشد در حالی که در ایران به ازای بیش از 4 هزار دانش آموز یک مربی وجود دارد.

وی با انتقاد از اجرا نشدن قانون انتقال مراقبین بهداشت از وزارت بهداشت اظهار داشت: این موضوع موجب کاهش سطح سلامت دانش‌آموزان شده است.

به گفته عباسپور مربیان بهداشت مدارس در بحث سلامت نقش اصلی را بر عهده دارند و می‌توانند با شناسایی سریع نقایص جسمی و روانی دانش‌آموزان نسبت به درمان آنان کمک کنند.

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز اسفند ماه سال گذشته نسبت به تشدید وضعیت نابسامان بهداشت مدارس هشدار داد.

حسن ضیاالدینی پیش‌بینی کرد که با توجه به کمبود مربی بهداشت، وضعیت بهداشت مدارس از فروردین 87 بدتر شود. هم اکنون بیش از 80 درصد مدارس کشور مربی بهداشت ندارد و حدود دو سوم مربیان بهداشت مدارس نیز در آستانه بازنشستگی قرار دارند.

مربی بهداشت یکی از مدارس تهران معتقد است با سرانه ناچیز 550 تومانی بهداشت نمی‌توان کار خاصی در مدارس انجام داد.

به گفته یک کارشناس، حدود 14 میلیون و 800 هزار دانش‌آموزان به‌دلیل کامـل نشـدن مهارت‌ها و شرایـط سنـی آسیـب پذیـر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند.

مربیانی که نیستند

وزیر آموزش و پرورش در حالی از آموزش مربیان بهداشت سخن می‌گوید که اغلب آنان بازنشسته شده‌اند و در آموزش و پرورش فعالیت نمی‌کنند. از طرفی حدود 7 هزار مربی خرید خدمتی نیز قرار‌دادشان اسفند 86 تمام شده است.

علی احمدی در آیین نمادین زنگ سلامت گفت: نوسازی و تجهیز مدارس عامل پیشگیری از بیماری‌های زیادی در مدارس می‌شود. این در حالی است که اغلب مدارس نوساز با کمبود سرویس‌های بهداشتی مواجهند. از طرفی در اغلب مدارس آبخوری‌ها با سرویس‌های بهداشتی مشترک هستند که به گفته کارشناسان بهداشت مدارس این امر موجب شیوع بیماری‌ها می‌شود.

در ایران به ازای 8/14 میلیون دانش آموز تنها حدود 3 هزار و 600 مربی بهداشت وجود دارد که براساس تعریف استاندارد جهانی باید حداقل به 6 برابر افزایش یابد.

براساس این گزارش، نبود مربی بهداشت در مدارس مناطق محروم و دورافتاده سال گذشته موجب شیوع مقطعی برخی بیماری‌ها نظیر شپش شد. از طرفی این کمبود مانع از اجرای کامل طرح‌هایی چون ریشه کنی شپش شده است.

گواه این ادعا سخنان وزیر بهداشت در آیین نمادین زنگ سلامت است که گفت: توانستیم با همکاری دانش‌آموزان دختر در مدارس راهنمایی استان سیستان و بلوچستان بیماری مالاریا را در این استان کنترل کنیم.

معضل تربیت مربیان فوق دیپلم

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تربیت مربی بهداشت در مقطع کاردانی در مراکز تربیت معلم معضل جدید آموزش و پرورش است. زیرا یکی از شرایط استخدام در دستگاه‌های دولتی داشتن حداقل مدرک کارشناسی است.

وی افزود: کمیسیون آموزش مجلس پیگیر استخدام این عده است تا با جذب در آموزش و پرورش، در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند.

به گفته عباسپور این مربیان صرفا برای این کار آموزش دیده‌اند و جذب سایر دستگاه‌ها نشده‌اند.

کد خبر 47773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز