جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: جبهه مخالفان نظریه تغییر اقلیم با اظهارنظر اخیر دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی قوی‌تر شد.

«میشل ژارو» گفته است بعید است که در سال‌جاری زمین دمایی گرم‌تر از دمای10 سال پیش - یعنی سال 1998 - را تجربه کند.

سخن او بر این استدلال مخالفان نظریه تغییر اقلیم‌ تأکید می‌کند که اساساً در 10 سال گذشته هیچ آماری که به‌صورت معنادار افزایش تدریجی دمای کره‌زمین را نشان بدهد، وجود نداشته است؛ در حالی که طی این 10 سال روند مصرف سوخت‌های فسیلی نسبت به گذشته همچنان افزایش داشته است.

اساس نظریه تغییر اقلیم این است که به واسطه مصرف سوخت‌های فسیلی اثر گلخانه‌ای زمین افزایش یافته و تحت‌تأثیر آن دمای کره زمین نیز افزایش پیدا کرده است.

دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی کاهش دمای زمین در سال‌جاری میلادی را به پدیده لانینا (یک جریان دریایی در اقیانوس آرام) نسبت داده و تأکید کرده است امسال خنک‌تر از سال 2007 خواهد بود. لانینا نقطه مقابل ال‌نینو است که آن هم یک جریان اقیانوسی در نیمکره جنوبی است.

به گزارش بی‌بی‌سی برخی از پژوهشگران با توجه به وضعیت اقلیمی 10‌سال اخیر و نیز برمبنای اظهار نظر رسمی دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی، این نظر را مطرح کرده‌اند که ممکن است روند افزایش دمای زمین به حداکثر میزان خود رسیده باشد و شرایط طبیعی این کره بر اثرات منفی تولید گازهای گلخانه‌ای غلبه کرده باشد.

البته «میشل ژارو» این نتیجه‌گیری از اظهارنظر خود را نپذیرفته و اشاره کرده است که در بررسی تغییرات آب‌و هوای زمین نباید مبنای کار را دمای هوا در یک سال خاص قرار داد بلکه لازم است به روند تغییرات درجه حرارت توجه کرد.

گفتنی است که آمارهای ایستگاه‌های هواشناسی در ایران نیز تاکنون نشان‌دهنده روند معناداری در جهت تغییر اقلیم در ایران نبوده‌اند و پیش از این نیز با وجود انعکاس همه اخبار مؤید نظریه تغییر اقلیم، روزنامه همشهری مطالبی نیز در مخالفت با این نظریه چاپ کرده است.

کد خبر 47668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز