سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری آمریکا در دیدار با ویکتور یوشچنکو، رییس جمهوری اوکراین در کی‌یف، از پیوستن اوکراین و گرجستان به طرح اقدامات برای عضویت در ناتو، حمایت کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کورسپاندنت، جورج بوش که به اوکراین سفر کرده روز سه‌شنبه (13 فروردین) در این دیدار گفت : از تصمیم ملت اوکراین برای پیوستن کشورشان به طرح اقدامات برای عضویت در ناتو خرسندم.

رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار با تاکید بر تصمیم کشورش برای استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی خود در کشورهای اروپای شرقی گفت : این سامانه علیه روسیه هدف‌گیری نخواهد شد.

وی گفت : به پوتین گفته‌ام که موشک‌ها و سیستم پدافند موشکی ما در اروپای شرقی علیه روسیه هدف‌ گیری نخواهد شد و روسیه حق دارد سیستم پدافند موشکی خود را توسعه دهد.

رییس جمهوری آمریکا مدعی شد که سامانه موشکی آمریکا در اروپای شرقی با هدف دفع تهدید ناشی از خاورمیانه استقرار می‌یابد.

رییس جمهوری اوکراین نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت : عضویت اوکراین در ناتو با منافع ملی این کشور همسو می‌باشد.

یوشچنکو گفت: سیاست ما در مورد پیوستن به طرح اقدامات برای عضویت در ناتو علیه هیچ کشوری نمی‌باشد و در این زمینه ما در وهله اول به منافع ملی اوکراین توجه می‌کنیم.
وی گفت: تنها در سیستم امنیت جمعی می‌توانیم آرامش و تمامیت ارضی کشور خود را حفظ کنیم.

رییس جمهوری اوکراین با اشاره به مخالفت برخی اعضای ناتو از جمله فرانسه و آلمان برای پیوستن این کشور به طرح اقدامات برای عضویت در ناتو گفت : فکر می‌کنم بتوانیم کشورهای عضو ناتو که مخالف این دیدگاه ما هستند را متقاعد کنیم.

یوشچنکو گفت: باید به مردم اوکراین علت تلاش‌های خود برای عضویت در ناتو را توضیح دهیم.

در این دیدار نقشه راه همکاریها (برنامه اقدامات) اوکراین و آمریکا امضا شد.

به گزارش ایتارتاس، این سند به امضای ولادیمیر خاندوگی، معاون وزیر امور خارجه اوکراین و دانیل فرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا رسید.

در این سند اولویت‌های راهبردی توسعه روابط اوکراین و آمریکا در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و بازرگانی، انرژی، علمی، فنی و انسانی مشخص شده است.

نقشه راه همکاریهای اوکراین و آمریکا، ایجاد محدوده آزاد تجاری میان دو کشور و پیوستن اوکراین به طرح اقدامات برای عضویت در ناتو، محور مذاکرات سران اوکراین و آمریکا را شامل می‌شود.

بوش در چارچوب برنامه سفر به اوکراین، همچنین با یولیا تیموشنکو، نخست وزیر و ویکتور یانوکوویچ، رهبر حزب "مناطق" (حزب مخالف دولت اوکراین) دیدار می‌کند.

رییس جمهوری آمریکا امروز پس از پایان دیدار خود از اوکراین برای شرکت در اجلاس سران ناتو عازم بخارست، پایتخت رومانی خواهد شد.

دیدار یک روزه بوش از اوکراین با تظاهرات گسترده ضدآمریکایی و ضدناتو همراه بود. روز گذشته در کی‌یف، بیش از پنج هزار نفر در مخالفت با سفر رییس جمهوری آمریکا تظاهرات کردند.

کد خبر 47379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز