همشهری آنلاین: درهفدهمین جلسه کمیته توسعه صادرات غیرنفتی سیاست‏های تجاری منطقه‏ای ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی این جلسه با حضور میرکاظمی وزیر بازرگانی، غضنفری رییس سازمان توسعه تجارت ایران،سرمدی سرپرست معاونت امور بین‏الملل وزارت بازرگانی و نمایندگانی از اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در این جلسه وزیر بازرگانی سرعت عمل در الحاق کشور به سازمان جهانی تجارت را اولین قدم گسترش و توسعه اقتصادی عنوان کرد و در سخنانی خواستار حل مشکلات مربوط به تجار، صادرکنندگان و ایجاد شرایطی برای فعالیت بنگاه‏های صادراتی شد.

وزیر بازرگانی هم چنین با تأکید بر تشکیل کمیته‏ای به منظور بررسی و ارایه راهکارهای اجرایی برای توسعه روابط، حضور و برقراری ارتباط با کشورهای حوزة خلیج فارس بصورت کوتاه مدت تا پیوستن به سازمان جهانی تجارت و توسعه توافق‏نامه‏های دوجانبه و چند جانبه را برای حل بخشی از مشکلات صادرکنندگان ضروری دانست.

در این جلسه درخصوص آخرین تحولات سازمان های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، بررسی و ارزیابی وضعیت موافقت‏نامه‏های تجارت منطقه‏ای جهان و اتخاذ سیاست‏های منطقه‏گرایی مورد نیاز تا زمان الحاق به سازمان تجارت جهانی  گزارشی ارایه شد.

هم چنین منافع حاصل از همگرایی‏های اقتصادی و نیز ایجاد رقابت،‌داشتن شرکای ثروتمندتر،‌ وجود امنیت حقوق مالکیت و سیاست‏های مناسب اقتصاد کلان و وجود نظام حل اختلاف قابل اعتماد بعنوان ویژگی‏های اساسی سیاست تجاری منطقه‏ای موفق از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

در ادامه جلسه نگرش اقتصادی و نیل به حداکثر منافع تجاری، ‌رفع خلاءهای قانونی و ایجاد بستر و زمینه‏های لازم، اعمال ملاحظات در مذاکرات مربوط به موافقت‏نامه‏های تجارت ترجیحی و نیز تعیین فهرست کالاهای حساس و توجه به حساسیت مذاکرات دسترسی به بازار در مذاکره با کشورهای حوزه شمال به عنوان توصیه‏های سیاستی در منطقه‏گرایی ایران بیان شد.

کد خبر 4726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز