شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

بعد از آجیل شب یلدا و آجیل شب چهارشنبه‌سوری، نوبتی هم که باشد نوبت به خرید آجیل نوروز می‌رسد.

خطر خرید آجیل‌های خوشرنگ 
در کنار فروشنده‌های کهنه‌کار این صنف، فروشنده‌های کهنه فروش نیز وجود دارند. بنابراین برای داشتن یک خرید خوب و سالم باید فرق میان این دو را دانست و به آن توجه داشت. برای نمونه فروشنده‌های کهنه‌کار به هیچ‌وجه محصول نامرغوب حتی با قیمتی اندک خرید و فروش نمی‌کنند، در عوض فروشنده‌های کهنه فروش تا دلتان بخواهد محصول کهنه، رنگ‌شده و دارای انواع و اقسام سموم  را به دست خریدار می‌دهند.

برای تشخیص تفاوت میان دو دسته از فروشنده‌های یاد شده چند ملاک وجود دارد. برای نمونه در لابه‌لای مغز بادام‌زمینی‌های گروه کهنه‌فروش، دانه‌های سیاهی دیده می‌شود که به وجود آمدن‌ آنها ناشی از تازه نبودن محصول و نگهداری آن در فضایی مرطوب است.

رنگ‌های سبز و قهوه‌ای نیز در میان مغز فندق‌ها نشانه خطرناک بودن محصول و کهنه‌فروشی است. جدای از ماندگی محصولات که منجر به بروز بیماری‌های جبران‌ناپذیری همچون سرطان کبد در مصرف‌کننده می‌شود، وجود رنگ‌های غیرمجاز نیز از ویژگی‌های محصولات نامرغوب است. به طور معمول تخمه‌هایی که به دست رنگ بدهند یا پسته‌هایی که بیش از حد قرمز باشند، از مصادیق آجیل‌های نامرغوب و غیربهداشتی هستند.

هر چند مصرف آجیل‌های بسته‌بندی شده و دارای تمامی علائم تضمین کننده سلامت کالا، مانند پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا هنوز در فرهنگ خرید شهروندان جا نیفتاده است  اما این نوع خرید، تمامی ملاک‌های یک خرید مناسب به استثنای قیمت متعادل را داراست.

به طور حتم طی سالیان آینده با ورود شرکت‌های جدید به عرصه تولید آجیل‌های بسته‌بندی شده و افزایش رقابت، نرخ آجیل‌های بسته‌بندی شده نیز از  وضعیت گرانی موجود بیرون آمده و اقشار کم‌درآمد نیز می‌توانند از این محصولات سالم‌تر استفاده کنند.

کد خبر 46591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز