چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پنجاه و هفت عضو سازمان کنفرانس اسلامی 23 و 24 اسفند در داکار پایتخت سنگال تشکیل جلسه می‌دهند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از داکار به قلم حسن فقیه نوشت پنجاه و هفت عضو سازمان کنفرانس اسلامی که فردا وپس فردا در داکار تشکیل جلسه می دهند درباره مهمترین مسائل جهان اسلام و خاورمیانه از جمله منازعات بین برخی اعضا، اسلام هراسی و منشور سازمان ملل متحد بحث خواهند کرد.

این سازمان که سپتامبر 1969 با حضور بیست و چهار کشور مسلمان ایجاد شد همچنین امیدوار است از این دومین نشست در سنگال (پس از نشست قبلی در داکار در سال 1991)‌ برای بازنگری در منشور 1972؛ سال تاسیس سازمان استفاده کند.
وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی روز گذشته در نشست مقدماتی سران اسلامی درباره تدوین این منشور جدید به توافق رسیدند.
وزیر امور خارجه سنگال گفت درباره تعیین معیارهای الحاق،‌ نوسازی نهادها و اعلامیه مشترک درباره حقوق کشورها برای تعیین سرنوشت رایزنی های فشرده‌ای انجام شد.
اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی به نوبه خود تاکید کرد نظم نوین جهانی که دیگر نظم جنگ سرد نیست این تغییرات را ایجاب می کند.
دیگر موضوع مهم برای جهان اسلام اوضاع خاورمیانه است. این مسئله باتوجه به وخامت اوضاع در روزهای اخیر در روابط بین اسرائیل و فلسطینیان اهمیت زیادی دارد.
ناارامی‌ها در افغانستان و عراق قرار است همچنین مطرح شود.
در داکار سازمان کنفرانس اسلامی همچنین قرار است درباره تاسیس صندوق همبستگی اسلامی برای توسعه که گروه کشورهای افریقایی در این سازمان مصرانه در پی تاسیس ان بودند اقدام کند .
این صندوق که مه 2007 در داکار در نشست سالانه روسای بانک اسلامی توسعه راه اندازی شد قرار است در پایان ده میلیارد دلار موجودی داشته باشد. مهمترین اعطا کنندگان کمک به این صندوق عربستان سعودی و کویت هستند.
مشورت های فشرده‌ای بین کشورها بویژه برای حل و فصل اختلافات موجود درباره پرونده لبنان و موضع گیری درباره کوزوو جاری بود.

وزیر امور خارجه سنگال گفت فرصت 99 درصدی برای اعلام یک منشور جدید وجود دارد.
یازدهمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در داکار پدیده اسلام هراسی در غرب و راههای مبارزه با ان را بررسی خواهد کرد . این پدیده با توجه به انتشار تصویر توهین امیز از پیامبر اکرم و پخش احتمالی فیلم ضد اسلامی از یک نماینده هلندی شدت گرفته است.
اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی گفت مسلمانان باید برای تعامل با پدیده ترس از اسلام و اقدامات مرتبط با این اسلام هراسی تصمیمات مناسب اتخاذ نمایند.
احسان اوغلو که ترک تبار است گفت مرکز دیده‌بان که دبیر خانه سازمان برای بررسی اسلام هراسی تاسیس کرده است در اجلاس داکار اولین گزارش خود را ارائه خواهد داد.
وی افزود باید این مسئله را از طریق گفتگوی جدی سیاسی و اشتی تاریخی بین اسلام و غرب حل کرد .
کاریکاتوریست دانمارکی که تصاویر توهین آمیز به پیامبر اسلام (ص) را ترسیم کرده بود از یکی از سیاستمداران راستگرای هلند خواست تا فیلمی را که در ان از قران انتقاد شده است به رغم نگرانی از احتمال بروز خشونت‌های پس از آن، پخش کند.
دولت هلند به دلیل نگرانی از بروز خشونت‌هایی مشابه سال 2006 علیه این کشور، از گرت ویلدرز سیاستمدار این کشور خواسته است تا فیلمی را که وی درباره قران ساخته است به نمایش نگذارد.
دانمارک برای جلوگیری از تحریم کالاهایش در کشورهای اسلامی پس از انتشار کاریکاتورهای موهن برضد پیامبر اسلام در نشریات دانمارک می‌کوشد به عنوان ناظر در اجلاس سران سازمان کشورهای اسلامی در سنگال شرکت کند

کد خبر 46399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز