همشهری ٱنلاین: دانشمندان ماده جدیدی را تولید کرده‌اند که هنگام تماس با مایع در عرض چند ثانیه می‌تواند تغییر کند

و از یک پلاستیک سخت به پلاستیکی نرم بدل شود و دوباره سخت شود و این خاصیت طیف وسیعی از کارکردهای پزشکی بالقوه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس مقاله منتشر شده در آخرین شماره نشریه Science این ماده – که برای ساخت آن از پوست یک خیار دریایی الهام گرفته شده است - دارای خصوصیات شکل‌گیری مکانیکی فوق‌العاده‌ای است.

پژوهشگران گفتند مجموعه‌ای از کاربردهای زیستی- پزشکی برای این ماده  جدید وجود دارد، از جمله ساختن "دستگاه‌های عصبی مصنوعی"‌ برای مبتلایان به بیماری پارکینسون، سکته مغزی یا ٱسیب طناب نخاعی.

خیارهای دریایی، در کف‌ اقیانوس‌ها در سراسر دنیا یافت می‌‌شوند، دازای پوستی چرم‌مانند و شکلی دراز و خیارمانند هستند و قوامی که  ممکن است ژلاتینی، سفت و سخت یا در حد فاصل این دو باشد.

این "اثر تعویض‌‌شونده" در بافت خیار دریایی ناشی ار یک ساختار متمایز نانوکامپوزیتی است که در آن نانورشته‌های بسیار سفت کلاژن درون یک بافت همبند نرم قرار گرفته‌اند.

اکنون گروهی از پژوهشگران آمریکایی پس از سال‌ها تلاش توانسته‌اند این ساختار غیرمعمول در بدن این جانوران دریایی را تقلید کرده‌اند.

به گفته این پژوهشگران خیارهای دریایی می‌تواند به سرعت و به طور برگشت‌پذیری سفتی پوست خود را تغییر دهند. به طور طبیعی این پوست بسیار نرم است، اما برای مثال در پاسخ به یک تهدید، حیوان می‌تواند با سفت‌کردن پوستش "زره بدنی‌اش" را فعال کند.

دانشمندان با الگو قرار دادن خیار دریایی، رویکرد به کلی جدیدی را برای تولید نانوکامپوزیت‌های پلیمری اتخاذ کردند که خواص مکانیکی‌شان را هنگام قرارگرفتن در معرض تحریک‌های شیمیایی معین تغییر می‌دادند.

کریستوفر ودر استاد علوم ماکرومولکولی در دانشگاه کیس وسترن ریزر و یکی از محققان اصلی در این طرح در این باره گفت: "ما  می‌توانیم این پلی‌مرهای جدید را طوری طراحی کنیم که خواص مکانیکی‌شان- به خصوص سفتی و استقامت‌شا ن را هنگام قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی معین به طور برنامه‌ریزی‌شده‌ای تغییر دهند."

استورات رووان، استاد علوم ماکرومولکولی دانشگاه کیس وسترن ریزرو نیز در این باره گفت: "این مواد طوری طراحی شده‌اند که هنگام تماس با آب از یک پلاستیک سخت – مانند جلد ‌سی‌دی – به یک لاستیک نرم بدل شوند."