حتما تا به حال پیش آمده که داغ کنید، جوش بیاورید و آنقدر عصبانی شوید که دیگران در توصیف شما بگویند: برای یک آن، خون به مغزش نرسید!

جاده‌های شمال ایران

  • عکس: زهرا شیخایی

بد نیست بدانید که حین رانندگی‌های طولانی هم ممکن است چنین مشکلی برای شما پیش بیاید ولی این بار، خون رسانی به اندام‌های تحتانی مثل پاها بر اثر آویزان ماندن به‌مدت طولانی رخ می‌دهد و ممکن است پس از چندین ساعت رانندگی مداوم، این اندام‌ها دچار درد و خستگی مفرط شوند.

پزشکان از اختلال درسیستم گردش خون به‌عنوان یکی از مشکلات موجود برای رانندگان نام می‌‌برند و معتقدند که باید با رعایت توصیه‌های پزشکی مشکلات جسمی ناشی از این اختلال را به حداقل رساند.

 بد نیست بدانید که وقتی در خون رسانی به پاها اختلال ایجاد می‌شود علائم زیر به وجود می‌آید: احساس سوزش و مور مور، احساس سرما، احساس کرخ یا بی‌حسی و تغییر رنگ پوست، که درصورت بروز چنین علائمی، بهتر است از رانندگی دست بکشید و به‌دنبال راهی برای بهبود اوضاع باشید.

در رابطه با خانم‌ها به‌خصوص زمان استفاده از کفش‌های نامناسب نظیر کفش‌های پاشنه دار یا کفش‌هایی با قوس زیاد درقسمت کف، این مشکل حادتر است. این علایم را باید  زنگ خطری دانست و احتیاط‌های زیر را به کار برد:

  • بهتر است راننده به‌ صورت ممتد و ارادی، عضلات پشت ساق پا را منقبض و منبسط کند تا گردش خون به اندازه مناسب در بدن جریان داشته باشد.
  • اگر قرار است برای مدت طولانی رانندگی کنید، بهتر است هر 2 ساعت یک بار توقف کرده، از اتومبیل خود بیرون بیایید و چند دقیقه قدم بزنید زیرا در این حالت گردش خون در بدن آسان‌تر انجام می‌شود.
  •  استفاده از کفش مناسب حین رانندگی علاوه بر اینکه گردش خون را راحت‌تر می‌کند، باعث افزایش تمرکز می‌شود. بنابراین بهتر است از کفش‌هایی که قوس طبیعی پا را حفظ می‌کنند، بدون پاشنه هستند و کفی‌های مناسب دارند استفاده کنید، کفش‌های تنگ، عاملی برای ایجاد خستگی زودرس هستند.
  • اگر شغل شما رانندگی است و ناچار هستید ساعت‌های متمادی رانندگی کنید، حتما در هر هفته 3 بار و هر بار به ‌مدت 30 دقیقه اقدام به پیاده روی آرام و طولانی کنید و سعی کنید در طول روز یا پیش از شروع کار روزانه نرمش‌های کششی سبک انجام دهید.
  • پس از پایان مسیر، بلافاصله ننشینید و یا زیر دوش نروید. با قدری راه رفتن بسیار آرام یا در جا زدن، بدن را به حالت اول باز گردانید.
  • گهگاهی، مخصوصاً زمان خستگی، پاهای خود را بالاتر از سایر نقاط بدن قرار دهید. مثلاً به پشت بخوابید و پاهایتان را روی میز کوچکی یا پشتی بگذارید. این کار گردش خون را بهبود می‌بخشد و در شما آرامش ایجاد می‌کند.
کد خبر 45912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز