همشهری آنلاین: علی دایی در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش پس از انتخاب شدن به عنوان سرمربی تیم ملی در مورد مسائل مختلف صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا‌ علی دایی در نشست سردبیران رسانه‌های ورزشی در سخنانی با اشاره به انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی [بیشتر] گفت: امیدوارم که با کمک همدیگر بتوانیم به سایپا و تیم ملی کمک کنیم.

 انتخاب من به عنوان سرمربی تیم ملی برای خود من غیرمنتظره بود. به دنبال این هستم که با دقت بالایی همکاران خوبی را برای خود در تیم ملی انتخاب کنم و می‌خواهم که از افکار تمام مربیان لیگ و پیشکسوتان استفاده کنم.

وی به لزوم وجود نظم در تیم ملی اشاره کرد و گفت: مهمترین اصل برای من نظم و انضباط است که متاسفانه از تیم ملی فاصله گرفته است. نظم می‌تواند شروع خوبی برای موفقیت یک مجموعه باشد. به لحاظ فنی نیز به دنبال این هستم که هم بهتر از گذشته نتیجه بگیریم و هم بهتر بازی کنیم و اطمینان دارم با کمک رسانه‌ها می‌توانیم این کار را عملی کنیم.

دایی ادامه داد: می‌دانید که در این سال‌ها من فراز و نشیب بسیاری را در زندگی‌ام دیده‌ام اما، همواره به کارم اعتقاد داشته‌ام و با همین ذهنیت کار کرده‌ام. می‌دانید که من با چه وضعیتی از تیم ملی رفتم و حالا با این شکل به تیم ملی بازگشته‌ام. من آبروی خودم را بیشتر از هر چیز دیگر دوست دارم.

وی درباره‌ی دو شغله بودن خود در تیم ملی و سایپا گفت: اگر شما رسانه‌ها حوصله کنید و بازی‌های سایپا در لیگ قهرمانان آسیا به پایان برسد خیلی چیزها عوض خواهد شد و تمام فکر و ذهنم معطوف به تیم ملی خواهد شد. زمانی که به سایپا آمدم تمام کارهای تجاری‌ام را کنار گذاشتم و به فکر سایپا بودم در حال حاضر نیز تمام فکر و ذهنم تیم ملی و سایپاست.

دایی به برخی از فرازونشیب‌هایش در این چند ساله اشاره کرد و گفت: خدا من را دوست دارد. من در عرض پنج ماه گذشته دو روی سکه را دیدم و هم اکنون شرایطی برای من به وجود آمده که شاید یک مربی در طول ده سال به آن برسد. دوست دارم از تجربیات دیگران استفاده کنم و می‌خواهم از افرادی درکنار خود در تیم ملی استفاده کنم که حتی بدون علی دایی نیز بتوانند کار کنند.

وی به بازی سایپا برابر الکویت اشاره کرد و گفت: همان طور که می‌دانید 7 بازیکن تیم الکویت عضو تیم ملی کویت هستند و این بازی می‌تواند شناخت خوبی را برای من به همراه داشته باشد. اطمینان دارم که می‌توانیم کویت را به خوبی پشت سر بگذاریم.

سرمربی سایپا ادامه داد: مسوولیت تمام نتایج سایپا برعهده‌ی من است و در حال حاضر هیچ بهانه‌ای ندارم. تیمی که مجموعه‌ی سایپا ساخته جزء سه تیم برتر ایران است و مدیرعامل باشگاه نیز همکاری خوبی داشته و امکانات مناسبی را نیز برای ما فراهم کرده است. اطمینان دارم با بضاعت فعلی می‌توانیم از گروه‌مان در لیگ قهرمانان آسیا صعود کنیم.

دایی در پاسخ به این سوال که شماره‌ی 10 تیم ملی را به چه کسی خواهید داد، گفت: مهم این نیست که چه کسی این پیراهن را می‌پوشد. مهم این است که تمامی تیم خوب باشند. دوست دارم وقتی بازیکنی را به زمین بازی می‌فرستم در زمین بتواند وظیفه‌اش را به بهترین نحو انجام دهد. ما در تیم ملی بازیکنان شایسته‌ای داریم که می‌توانند شماره‌ی 10 تیم ملی را بپوشند. با این حال هیچ وقت شماره‌ها بازی نمی‌کنند.

دایی در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از 51 بازیکن معرفی شده به کنفدراسیون فوتبال آسیا نفر دیگری به تیم ملی دعوت خواهد شد، گفت: با صحبتی که با فدراسیون فوتبال داشته‌ام متوجه شدم که می‌توانیم چند نفر دیگر را به تیم ملی اضافه کنیم و من نیز این چنین خواهم کرد.

در این هنگام مهرداد هاشمی مدیرعامل باشگاه سایپا از دایی پرسید که اگر او سرمربی تیم ملی باشد دایی را به تیم ملی دعوت می‌کند؟ که سرمربی تیم ملی جواب داد: اگر علی دایی سرحال بود قطعا او را به تیم ملی دعوت می‌کردم.


دایی در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به تعهدات دو جانبه بین او و فدراسیون فوتبال گفت: من به کفاشیان قول داده‌ام که به تمام تعهداتم عمل کنم و امیدوارم فدراسیون فوتبال هم به تعهداتش پایبند باشد.

وی درباره‌ی انتخاب بازیکنان تیم ملی گفت: هر کس که شایسته باشد آن را به تیم ملی دعوت می‌کنم. حالا این بازیکن جوانی جویای نام باشد و یا اینکه بازیکنی 37-38 ساله. هر کسی که برای بازی کردن در تیم ملی مفید باشد آن را به تیم ملی دعوت می‌کنم. ضمن آنکه نباید انتظار داشته باشیم که به یک باره تیم ملی تغییر چهره بدهد.

 برای تغییر نسل در تیم ملی به زمان نیاز داریم. برای من نه اسم و رسم مهم است و نه سن. اگر بازیکنی جوان باشد و بتواند برای تیم ملی مفید باشد قطعا او را به تیم ملی دعوت خواهم کرد و اگر بازیکنی با سن بالا بتواند در تیم ملی عملکرد خوبی داشته باشد قطعا او را نیز دعوت خواهم کرد.

دایی در پاسخ به این سوال که بعضی از بازیکنان لژیونر جایگاه مناسبی در فوتبال اروپا ندارند اما، به تیم ملی دعوت می‌شوند، گفت: من پنج سال در اروپا بازی کردم تمرینات آنجا مانند بازی کردن است و تمرینی که آنجا انجام می‌شود توسط بازیکنان داخلی انجام نمی‌گیرد. من به آمادگی بازیکنان نگاه می‌کنم. اگر لژیونری آماده بود در ترکیب تیم ملی قرار می‌گیرد و اگر آمادگی لازم را نداشت جایی در ترکیب یازده نفره‌ی تیم ملی ندارد و از بازیکنان داخلی به جای او استفاده می‌کنم.

دایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد برای دعوت هاشمیان در مرحله‌ی اول رقابت‌های جام جهانی با او تماس بگیرید، گفت: وحید دوست من است و تمامی بازیکنانی که روزگاری در تیم ملی با آنها همبازی بودم دوستان من هستند. اگر لازم باشد با وحید صحبت خواهم کرد اما برای دعوت بازیکن به تیم ملی لازم به صحبت نیست و تیم ملی مال کسانی است که برای تیم ملی کشورشان با جان و دل بازی کنند. هاشمیان و امثال هاشمیان هم حاضرند برای تیم ملی کشورشان بازی کنند.

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه نشست خود با رسانه‌ها درباره‌ی انتخاب مدیر فنی برای تیم ملی اظهار کرد: درباره‌ی مدیر فنی ابتدا باید شرح وظایف، مسوولیت و کارهایی که او باید انجام دهد مشخص شود.

دایی افزود: در حال حاضر وظایف من مشخص است و باید این اتفاق درباره‌ی پست مدیر فنی نیز بیفتد. پس از آن باید درباره‌ی حضور مدیر فنی در تیم ملی صحبت کرد.

وی افزود: من درباره‌ی مسایل فنی اختیار تام دارم و مدیر فنی نیز باید اختیاراتش مشخص شود.

دایی درباره‌ی انتخاب دستیارانش و نام برخی گزینه‌ها اظهار کرد: اسم شخص خاصی را نمی‌برم اما، دو گزینه‌ی خارجی که پیش از این با آنها کار کرده‌ام و بر روی کارشان شناخت دارم را به همراه دو دستیار ایرانی انتخاب می‌کنم. اما، نام‌هایی که تاکنون مطرح شده صحت ندارد چرا که تاکنون با هیچ کس صحبت نکرده‌ام.

دایی درباره‌ی پذیرش انتقادات گفت: من انتقادات را قبول می‌کنم و اگر انتقاد‌ها بتواند به من کمک کند هرچه باشد می‌پذیرم. اما، اگر غرض‌ورزی صورت بگیرد آن را پذیرا نخواهم بود مانند اخبار پس از جام جهانی که یک بار عنوان کردند مردم به خیابان‌ها ریختند و شیشه‌های مغازه‌ی من را شکسته‌اند در حالی که این موضوع دروغ محض بود.

 ما مردم خوبی داریم که با من نیز رابطه‌ی خوبی دارند. یا آنکه پس از جام جهانی زمانی که در آلمان ماندم تا به خانه‌ام در برلین سر بزنم برخی از روزنامه‌ها عنوان کردند که علی دایی به آمریکا رفته و در سواحل لاس‌وگاس استراحت می‌کند. در حالی که باید بگویم لاس‌وگاس وسط بیابان است. این مطالب برای من بد نیست بلکه برای خود روزنامه‌ها بد است که چنین چیزهایی را می‌نویسند. در این مدت مطالبی را شنیدم که حتی در خواب نیز نمی‌دیدم.

سرمربی تیم ملی درباره‌ی نظرسنجی برنامه‌ی تلویزیونی که 78 درصد مردم موافقت خود را با حضور وی در تیم ملی اعلام کرده‌اند نیز گفت: نمی‌توان صد درصد آرای مردم را بدست آورد چرا که چنین کاری بسیار دشوار و مدینه‌ی فاضله است. طبیعی است که عده‌ای از نحوه‌ی مربی‌گری، شخصیت و بازی من خوش‌شان نمی‌آید اما، من به عقیده‌ی تمامی آنها احترام می‌گذارم در هر صورت مردم گزینه‌های دیگری به جز من نیز داشته‌اند که عقاید آنها نیز مهم و قابل احترام است.

دایی درباره‌ی دعوت از بازیکنان دو ملیتی گفت: هر بازیکنی که ایرانی باشد و لیاقت حضور در تیم ملی را داشته باشد به تیم ملی دعوت می‌کنم البته باید خود این بازیکنان نیز تمایل داشته باشند و شایستگی لازم در آنها وجود داشته باشد. من بهترین تیم ملی را تشکیل می‌دهم.

دایی درباره‌ی برخورد با حبیب هوشیار و عشوری‌زاد بازیکنان تیم ساپیا گفت: برای من انضباط بسیار مهم است. البته آنها از تیم اخراج نشده‌اند بلکه صلاح این بود که یک هفته دور زمین بدوند که پس از آن به بازیکنان خوبی تبدیل شدند. من همواره صلاح جمع را بالاتر از صلاح فرد می‌دانم. این دو بازیکن نیز پس از این اتفاق به خودشان آمدند و موفق‌تر شدند. در سایپا هیچ بازیکنی حاشیه‌ی امنیت ندارد و بزرگتر‌ها بیشتر از جوانان نظم را رعایت می‌کنند. اگر این رفتار بزرگترها نبود نمی‌توانستیم با جوانان کار کنیم.

دایی درباره‌ی دیدار مقابل کویت نیز گفت: بازی بسیار حساسی پیش رو داریم و یکی از مهمترین دیدارهای تیم ایران است. چرا که می‌خواهم برای اولین بار بر روی نیمکت تیم ملی حضور پیدا کنم و برای صعود از این گروه به نتیجه‌ی این بازی نیاز داریم. به همین دلیل بازیکنانی که بتوانند به تیم کمک کنند را انتخاب می‌کنم و کسی نیستم که کاری را آسان بگیرم. ما برابر کویت کار سخت و بزرگی داریم که بدون کمک مردم و رسانه‌ها نمی‌توانیم آن را به نتیجه برسانیم.

دایی درباره‌ی حضور سایپا در لیگ قهرمانان آسیا نیز گفت: سایپا در اهواز نشان داد که یک تیم واقعی شده است و ما در حالی که سه بازیکن اصلی را نداشتیم اما، نفرات جایگزین عملکرد خوبی داشتند. سایپا نشان داد که به بلوغ کافی رسیده است و از این بابت نگرانی ندارم. سایپا مجموعه‌ی بسیار خوبی است که می‌تواند گام اول را محکم بردارد و حضور شایسته‌ای در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد.

وی درباره‌ی عکس‌العمل‌ها پیرامون دو شغله بودن خودش و مباحثی چون اعتراض به داوری و یا نحوه‌ی انتخاب بازیکنان هم گفت: علی دایی امروز با علی دایی یکشنبه که تنها سرمربی سایپا بود، تفاوت دارد. مطمئن باشید که نحوه‌ی صحبت کردن و اعتراضم از این پس تفاوت خواهد کرد. چرا که جایگاهم اکنون با یک مربی باشگاهی فرق می‌کند. تلاش می‌کنم منطقی‌تر به قضایا فکر کنم. من این مساله را نیز در سایپا جا انداخته‌ام که هر کس شایسته‌تر باشد در ترکیب حضور پیدا می‌کند. این موضوع در تیم ملی نیز رعایت می‌شود.

دایی درباره‌ی چگونگی گزینش بازیکنان سایپا در تیم ملی اظهار کرد: اگر یک یا ده بازیکن سایپا شایستگی پوشیدن تیم ملی را داشته باشند آنها را دعوت می‌کنم و این کار درباره‌ی تمامی تیم‌ها صدق می‌کند.

سرمربی تیم ملی درباره‌ی شیوه‌ی بازی‌ تیم ملی در دیدارهای آینده گفت: به بازی دفاعی فکر نمی‌کنم. بلکه علاقه‌ی من به بازی تهاجمی است و چه در دوران بازیگری و چه اکنون که مربی هستم این موضوع را نشان داده‌ام. در دوران فوتبال تجربیات خوبی را در کار با مربیان مختلف و فوتبال‌های گوناگون بدست آورده‌ام که تلاش می‌کنم آنها را در اختیار تیم ملی قرار دهم. ما فوتبال تیمی بازی می‌کنیم.

دایی درباره‌ی برگزار نشدن بازی خداحافظی‌اش نیز گفت: من دوست ندارم بازی خداحافظی برگزار کنم و نه از فدراسیون قبلی و نه از فدراسیون کنونی در این مورد گلایه‌ای ندارم. فوتبال همین است. اما،‌ ما آدم‌هایی هستیم خوش استقبال و بد بدرقه. من ناراحت نیستم که چرا بازی خداحافظی برگزار نکردم چرا که عاشق تیم ملی هستم و برای چیزی که دوستش دارم باید بسیاری از مسایل را بپذیرم. من یک موقع از تیم ملی کنار رفتم و اکنون در کسوت دیگری آماده‌ی خدمت هستم.

دایی در پایان گفت: از تمامی کسانی که تاکنون در مباحث مختلف باعث ناراحتی‌شان شده‌ام،‌حلالیت می‌طلبم. تمامی اتفاقات گذشته را فراموش کردم و از امروز زندگی نویی را با هم آغاز می‌کنیم.

کد خبر 45771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز