چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

گروه سیاسی: سفر به شرق و گزارش‌هایی بر پایه اطلاعات جاسوسی جعلی دو ابزاری است که مخالفان دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای برای متوقف کردن برنامه‌های صلح جویانه کشورمان در پیش گرفته‌اند.

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه پس از سفر۲۴ ساعته خود به پکن و گفت‌وگو با رهبران چین درباره مسائل مختلف، پکن را به مقصد توکیو ترک کرد تا تور سفر به شرق را پس از سفر اولمرت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کامل کند.

 رایس در دیدار با رئیس‌جمهوری، نخست وزیر، وزیرخارجه و عضو شورای دولتی چین با آنان درباره مسائل مختلف از جمله مسئله هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظرکرد. جزئیات زیادی درباره گفت‌وگوهای رایس با رهبران چین درباره مسئله هسته‌ای ایران منتشر نشده است، اما «لیو جیان چائو» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته به خبرنگاران گفت که وزیر خارجه چین در دیدار با رایس بار دیگر مواضع چین را در ارتباط با مسئله هسته‌ای ایران تکرار کرد. 

 در همین حال خبرگزاری رسمی چین(شین‌هوا) در تحلیلی نوشت: برخی تحلیلگران بر این باورند که رسیدن به اجماع بر سر قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه ایران به سبب مخالفت برخی اعضای غیردائم شورای امنیت کاری دشوار است و اگر غرب در رایزنی‌های خود با این کشورها با شکست روبه‌رو شود؛ احتمالا تصویب قطعنامه ضعیفی را دنبال خواهد کرد.

از سوی دیگر جلسه «توجیهی فنی» بر پایه گزارش‌های اطلاعاتی و جاسوسی ساختگی نیز دستمایه تاثیر بر جلسه روزهای آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

«مهرراکد» بایگانی آژانس بین‌المللی آژانس انرژی اتمی گویا فقط برای گزارش‌های مثبت درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران استفاده می‌شود و گویی قرار نیست گزارش مثبت البرادعی که روز 13 اسفندماه در شورای حکام به 35 عضو این شورا ارائه می‌شود کارایی داشته باشد.

مطالعات اتهامی

جدیدترین گزارش البرادعی درباره ایران، که در آن به صراحت به اتمام مسائل باقیمانده اشاره کرده است، حاوی بندی به نام «مطالعات اتهامی» است که دستمایه تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران قرار گرفته است.

این بند که آژانس نیز ترجیح داده است عنوان «اتهامی» را برای آن برگزیند، بر مبنای اطلاعات خاکستری آمریکایی‌ها تنظیم شده و ادعاهایی را درباره برخی فعالیت‌های هسته‌ای که می‌تواند جنبه نظامی داشته باشد، ارائه داده است. 

 «مستنداتی» که این بند به آن متکی بوده است در نشست غیررسمی توجیهی فنی آژانس، روز دوشنبه از سوی معاون امور پادمان‌های آژانس با بزرگنمایی و برای اولین بار ارائه شد و چنانچه از مفاد گفت‌وگوهای درون این جلسه بر می‌آید، بیشتر در بستری «اطلاعاتی» ارائه شده است تا بستری «فنی». اسنادی ادعایی که به گفته علی‌اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس انرژی اتمی «اطلاعاتی جعلی» است که «یک بی‌سواد هم به راحتی می‌تواند سر‌هم‌بندی کند.»

علی‌اصغر سلطانیه با برحذر داشتن بازرسان آژانس از فعالیت‌های اطلاعاتی و لزوم تکیه بر فعالیت‌های فنی، در این زمینه گفته است: یک مامور اطلاعاتی دقیقا می‌داند که در حال انجام چه کاری است و از این بابت ما با دبیرخانه ابراز همدردی می‌کنیم، زیرا دستور کاری را دریافت داشته‌اند که در تخصص آنان نیست. 

 اما گزارش اطلاعاتی - جاسوسی ادعایی ارائه شده آن‌قدر با عجله تهیه شده بود که سفیر ایران در آژانس انرژی اتمی را بر آن داشت که بگوید: «اطلاعات ارائه شده از سوی‌هاینون که به‌ صورت اسلاید در معرض دید قرار گرفته است، به راحتی و با برنامه رایانه‌ای اتوکد قابل نوشتن است و اثبات‌کننده هیچ‌چیز نیز نیست»؛

وی در این‌باره به ایرنا گفت: از همان ابتدا، آژانس قبول داشت که اینها یک سری اتهاماتی است که درباره برخی مطالعات ارائه شده است و نه مستنداتی مرتبط با تاسیسات و برنامه‌های هسته‌ای.

به گفته سفیر ایران در آژانس بین‌المللی آژانس انرژی اتمی در نشست هفته آینده شورای حکام که بخشی از دستورکار آن ارائه گزارش البرادعی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است سندی که به‌طور رسمی اساس بحث آژانس در نشست خواهد بود، گزارش مدیرکل است نه جلسه توجیهی فنی، علاوه بر آنکه ابتدای جلسات توجیهی نیز تاکید می‌شود که مفاد آن نمی‌تواند در شورای حکام مورد استناد قرار گیرد.

گزارش اخیر البرادعی تصریح کرده است که رسیدگی به مسائل باقیمانده پایان یافته تلقی می‌شود و با توجه به آنکه در طول 2 دوره از نشست‌های فصلی شورای حکام وی تاکید کرده بود که مسائل باقیمانده تنها دلیل ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت بود، حال به‌نظر می‌رسد که با خاتمه آن، آژانس باید یکبار و برای همیشه به این سؤال پاسخ گوید که این موضوع را تا کجا می‌خواهد ادامه دهد.

به‌نظر می‌رسد با وجود تلاش‌هایی که در جهت بازنگهداشتن پرونده هسته‌ای ایران انجام می‌شود، آژانس می‌بایست به این سؤال مهم پاسخ گوید که تا چه حد نسبت به برنامه‌ها و تعهدات خود پایبند است.  چنانچه سلطانیه نیز تاکید کرد: عدول آژانس از تعهدات خود در این زمینه، باب جدید و خطرناکی را خواهد گشود که موجب نگرانی تمامی کشورهای عضو خواهد بود و پیگیری قانونی را به همراه خواهد داشت.

واکنش تند البرادعی

در همین حال البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز از فعالیت برخی کشورهای غربی برای مخدوش کردن گزارش مستند و حقوقی آژانس ابراز ناخرسندی کرد.
به گزارش مهر، دیپلمات‌های عرب در وین به خبرنگاران گفتند البرادعی از این که برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند مفاد گزارش آژانس را مخدوش جلوه دهند ابراز ناخرسندی کرد و گفته است این فعالیت‌ها اعتبار آژانس را زیر سؤال می‌برد. اشاره البرادعی به جلسه توجیهی روز گذشته آمریکا و انگلیس برای دیپلمات‌های عضو شورای حکام در وین است که‌ هاینون معاون فنلاندی وی و چند کارشناس انگلیسی تلاش کردند نکات مثبت گزارش را مخدوش جلوه دهند.

البرادعی به برخی دیپلمات‌ها گفته است: فعالیت منفی این کشورها (آمریکا و انگلیس) باعث کاهش اعتبار گزارش آژانس و حیثیت این نهاد بین‌المللی می‌شود.

ایستادگی ایرانی بر منافع ملی

از سوی دیگر سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی)، گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز تسلیم قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نمی‌شود و ایران همواره به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد. جلیلی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است که بر فعالیت ایران در این زمینه نظارت کند.

جلیلی با بیان اینکه ایران اقدامات متقابلی را در برابر اقدامات احتمالی علیه ایران انجام خواهد داد اظهار داشت: ایران کشوری بزرگ در منطقه و دارای پتانسیل بسیار بالایی است و کشورهایی که علیه آن تحریم اتخاذ کنند، اقتصاد خود آنها متحمل ضرر خواهد شد.

فرصت خوب برای غربی‌ها

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی نیز با بیان اینکه صدور پیش‌نویس سومین قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران با وجود گزارش مثبت البرادعی نشات گرفته از خوی لجبازی سیاسی دولت‌های غربی است به ایرنا گفت: گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطابق و بر اساس اجرای دقیق قراردادها و تفاهمنامه‌های سیاسی و بین‌المللی ایران با این آژانس است. 

 علی لاریجانی با اشاره به اینکه دکتر البرادعی گزارش نهایی خود را به سمع و نظر جهانیان رساند و اعلام کرد که ایران مطابق طرح مدالیته همکاری بسیار خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است، با اشاره به گزارش البرادعی، خاطرنشان کرد: گزارش مدیرکل آژانس انرژی اتمی حاوی «چاله چوله‌هایی» نیز است که مبین فشارهایی است که روی آژانس آورده‌اند.

دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه تمام دعاوی دولت‌های غربی درخصوص مسئله هسته‌ای ایران دریک متن دیگری نهفته است، تصریح کرد: اینکه می‌گویند می‌ترسیم ایران از مسیر صلح‌آمیز منحرف شود ظاهر قضیه است والا در اصل و باطن، عاری بودن ایران از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای را طلب دارند.

لاریجانی خطاب به دولت‌های غربی تصریح کرد: آن ظرف شیری که به سختی جمع‌آوری کرده‌اید با لگد نریزید، چرا که وقتی ظرف خالی شد، دیگر جایگزین خوبی برای داخل ظرف وجود نخواهد داشت؛ پس از این فرصت به‌خوبی بهره ببرید.

ثمره ایستادگی

اما ایستادگی ایرانیان بر حقوق خود ثمراتی داشته که گروه 1+5 را نیز به آن معترف شده اند، خبرگزاری رویترز گزارش داد مدیران سیاسی 6 کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در واشنگتن درباره پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران بحث و بررسی کردند و در عین حال برخلاف آمریکا و انگلیس، روسیه و چین خواستار مشوق‌های بیشتری نسبت به اقدام‌های تنبیهی بوده.

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: آنچه باید بیش از اضافه کردن مفاد ملایم‌تر انجام دهیم این است که یک روزنه ایجاد کنیم تا به ایران اجازه دهد وارد یک راهروی بسیار طولانی و سپس اتاقی شود که میز مذاکره در آنجاست؛ بدون آنکه برای هیچیک از طرفین آبروریزی شود!

کد خبر 45363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز