همشهری آنلاین: مجموعه کتاب هنر مرثیه‌خوانی در قالبی نفیس به قلم مهدی امین‌فروغی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در آستانه اربعین حسینی منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون، این مجموعه 12 جلدی در داخل یک بسته نفیس در هر یک از دفترهای خود علاوه بر ارایه نوحه‌های اصیل و ماندگار شعرای نامی ایران، دستگاه‌ها و آوازهای مربوط در گوشه‌های مختلف موسیقی را آوانگاری کرده است تا مرثیه‌خوان‌ها با فرا گرفتن قواعد خط موسیقی (نت) بتوانند نوحه‌های ثبت شده را اجرا نمایند.

نویسنده کتاب در مقدمه آن که به زبان‌های فارسی و انگلیسی ارایه شده به این نکته حساس اشاره می‌کند که در سال‌های اخیر نوجوانان و جوانانی علاقه‌مند به مرثیه‌خوانی به منظور بالا بردن سطح علمی کار خود و آشنایی با اصول خوانندگی به مراکز تعلیم آواز مراجعه می‌کنند ولی متأسفانه پس از مدتی کار، گاهی دلسرد شده و گمشده خود را در آنجا نمی‌یابند، زیرا اساس کار این مراکز و کلاس‌ها، تعلیم آوازخوانی صرف است در حالی که آشنایی با موسیقی‌ برای مرثیه‌خوانی تعالیم خاص خود را دارد.

امین‌فروغی در ابتدای این کتاب تاریخچه‌ی مرثیه‌خوانی برای سالار شهیدان حضرت اباعبدا...الحسین(ع) و یاران وفادارش را بازگو می‌کند و به این نکته می‌پردازد که مرثیه‌خوان‌های قدیمی ایران تسلط زیادی بر موسیقی داشتند و حالت‌های هر یک از الحان و نغمات موسیقی ایران را می‌شناختند و حتی یادآوری می‌کند که بسیاری از آوازخوانان و موسیقی‌دانان نامی ایران زمانی کار خود را از مرثیه‌خوانی آغاز کرده‌اند یا زیر نظر یک مرثیه‌خوان تعلیم آواز دیده‌اند.

نگارنده در عین حال نشر این اشعار و مراثی را در کنار ثبت گوشه‌ها و آهنگ‌ها، در نگهداری و انتقال این مرثیه‌ها به نسل‌های آینده مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید به دلیل رایج نبودن خطی برای ثبت گونه‌ها و آهنگ‌ها، این میراث‌های ملی ناخودآگاه از نسلی به نسل دیگر و سینه به سینه منتقل شده است و متأسفانه برخی از این اشعار بدون آهنگ آن در اختیار ما قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، در کتاب هنر مرثیه‌خوانی همچنین به این نکته هم اشاره می‌شود که در عصر ما میان موسیقی‌دان‌ها و مرثیه‌خوان‌ها فاصله زیادی ایجاد شده و این شکاف تا بدان جاست که مرثیه‌خوان‌ها غالباً با موسیقی آشنا نیستند و موسیقی‌دان‌ها نیز به مرثیه‌خوانی به عنوان کاری بی‌ضابطه می‌نگرند در حالی که نگاهی به تاریخ موسیقی ایران نشان می‌دهد که تا چه اندازه موسیقی در این سرزمین وامدار مرثیه‌خوانی مبتنی بر اصول علمی و هنری بوده است.

مجموعه کتاب دوازده جلدی هنر مرثیه‌خوانی در دستگاه‌ها و گوشه‌های مختلف یک دستگاه، نوحه‌ها را به ساده‌ترین شکل آوانگاری کرده است تا خواننده با فرا گرفتن یک نوحه با چهارچوب دستگاه و آواز مربوطه نیز آشنا شود.

دوازده جلد این کتاب با قیمت 400هزار ریال برای گروه سنی «و» مخاطبان عمومی، به ترتیب نوحه‌ها و مراثی‌ شاعران مختلف را در دستگاه‌های ماهور، شور، ابوعطاء، بیات ترک (بیات زند)، افشاری، دشتی، سه‌گاه، چهارگاه، همایون، بیات اصفهان، نوا و راست پنجگاه به علاقه‌مندان هنر مرثیه‌خوانی و موسیقی ارایه کرده است.

مجموعه کتاب هنر مرثیه‌خوانی با شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

کد خبر 45292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز