مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین فضاگرد زن جهان و دو سرنشین بعدی ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) پس از پرواز دو روزه با سفینه روسی سایوز به دور کره زمین امروز چهارشنبه‌(29 شهریور) وارد ایستگاه مداری شدند.

 به گزارش Space.com سفینه سایوز TMA-9 که فضاگرد ایرانی تبار انوشه انصاری و فرمانده جدید ISS (ماموریت شماره 14) مایکل لوپز-آلگریا آمریکایی و مهندس پرواز میخائیل تیورین روسی سرنشینان آن هستند به آرامی با ورودی عقبی مدول "زوزدا" ایستگاه فضایی چند دقیقه قبل از زمان مقرر (05:21 به وقت گرینویچ)  تماس پیدا کرد.

سایوز به ایستگاه فضایی نزدیک می‌شود

این پهلوگرفتن هنگامی رخ داد که دو سفینه از فراز روسیه جنوبی نزدیک دریای خزر می‌گذشتند. تیورین فرمانده پرواز سایوز  گفت: "ما رسیدیم"

 هنگام پهلو گرفتن سایوز، 12 نفر در 3 سفینه  در فضا بودند که پس از دوران "ایستگاه فضایی میر" که در یک برهه زمانی هنگام حضور یکی از شاتل‌های ناسا 13 نفر همزمان در فضا بود، بزرگترین تجمع همزمان انسان‌ها در فضا محسوب می‌شود.

 بازشدن دریچه هوابند و راه یافتن دو سفینه سه ساعت بعد در ساعت 08:34 گرینویچ انجام شد، در حالیکه گروهی متشکل از نمایندگان بین‌المللی و همسران لوپز-آلگریا و انصاری در مرکز کنترل در کورولف روسیه  شاهد آن بودند.

همسران فضانردان در ایستگاه کنترل مامریت در روسیه

 در حالیکه هوابند باز می‌شد ویلیامز پرسید:" روحیه‌تان خوبه؟"
تیورین جواب داد:"از این بهتر نمی‌شه؟"

 تیورین اول ازدریچه گذشت بعد انصاری و در آخر آلگریا-لوپز او را دنبال کردند و سه سرنشین ایستگاه پاول وینگرادوف (فرمانده ماموریت شماره13)، افسر علمی ناسا، جف ویلیامز و توماس ریتر، فضانورد سازمان فضایی اروپا به استقبال آنها آمدند.

انوشه انصاری در ایستگاه فضایی

 انوشه انصاری که گزارش شده بود در طول پرواز سایوز دچار فضازدگی (سندروم تطبیق با فضا) شده است، آرام  به نظر می‌رسید و لبخند‌زنان وارد ایستگاه فضایی شد.

 حمید انصاری، شوهر انوشه، در این هنگام گفت: "مایکل، میخائیل و انوشه، تبریک به خاطر صعود زیبا و پهلوگرفتن موفقتان.. برای همه‌مان لازم است که بدانیم چگونه می‌توان به آنجا رسید؟" انصاری گفت:" دارم در این مورد کار می‌کنم. سفر آرامی بود"

 پیش از انوشه انصاری، دنیس تیتو در سال 2001، مارک شاتل‌ورث در سال 2002 و گرگ اولسن د رسال 2005 به عنوان توریست فضایی به ایستگاه آمده بودند.

 انصاری 9 روز در ایستگاه فضایی باقی خواهد ماند و پس از انجام یک رشته آزمایش‌های پزشکی برای سازمان فضایی اروپا به همراه دو سرنشین قدیمی ایستگاه فضایی وینگرادوف و ویلیامز (خدمه ماموریت شماره 13) 29 سپتامبر(7 مهرماه) به زمین باز خواهد گشت.

 آزمایش‌هایی که انصاری انجام می‌دهد نحوه تاثیر بی‌وزنی و پرتوهای کیهانی بر ایجاد اختلالات عضلانی و خونی در فضانوردان را بررسی می‌کند. انصاری همچنین به شناسایی و فهرست کردن گونه‌های میکروب‌هایی خواهد پرداخت که به همراه فضانوردان در ایستگاه زندگی می‌کنند.

 تیورین و لوپز-آلگریا به همراه فضانورد آلمانی، توماس ریتر که با شاتل دیسکاوری به فضا آمده بود درایستگاه خواهند ماند. ریتر در ماه دسامبر(دی ماه) هنگام سفر بعدی شاتل دیسکاوری با خانم سونیتا ویلیامز فضانورد ناسا جایگزین خواهد شد.

کد خبر 4523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز