ناصر علاقبندان: اول: یک سبد رفته رفته خالی می‌شود؛ معمولاً اینطور است: نزدیکی‌های انتخابات، یعنی درست در ایام تعیین صلاحیت‌ها، دو گروه این سبد را شارژ می‌کنند.

یکی از آنها قبل از آنکه حتی اتفاقی رخ دهد غوغا‌ها می‌آفرینند تا قادر شوند دستاورد فرار به جلو را توی سبد قرار دهند و گروه دیگر هیجان‌ها راه می اندازند تا دستاوردی تبلیغاتی به سبد سرازیر کنند. این سبد این بار دارد خالی می‌شود.

دوم: شاید بعد از مدت‌ها این اولین بار است که سه مرحله در تعیین صلاحیت‌ها (بررسی در: هیات‌های اجرایی – هیات‌های نظارت – هیات مرکزی نظارت یا شورای نگهبان) بطور مرزبندی شده اعمال شده و به مرور نتایج مرحله سوم اعلام می‌کند؛ نتایجی که در برابر غوغاگری‌ها و هیجان آفرینی‌ها قرار گرفته است. همین اتفاق تازه، آن سبد را دارد خالی می‌کند.

سوم: آحاد و گروه‌های سیاسی که از دایره دو گروه مندرج در بند اول این نوشتار همواره خارج بوده‌اند، تحت تاثیر غوغاسالاری و هیجان‌هایی که از جانب دو گره مزبور بروز می‌کنند، هرگز از قهر سخن نگفتند و بلکه برای به صحنه آوردن طرفداران خود تلاش‌ها کرده اند. این اتفاق نسبتا تازه نیز آن سبد را دارد خالی می‌کند.

چهارم: تا کنون اینطور بوده‌ رقابت‌های بین دو رقیب سیاسی در فضای سیاسی ایران از اصول کارکردهای حزبی تبعیت نمی‌کرده و بلکه برآمده از رفتارهایی بوده که از عدم بلوغ تحزب در جامعه ایران حکایت داشته‌است. حتی رقابت‌ها در درون دو اردوگاه سیاسی هم همینطوری بوده یعنی بارها شاهد بوده ایم که در بافت هر یک از دو جبهه سیاسی کشور، هر گاه اختلاف نظری بروز کرده، نبود بلوغ سیاسی در بازخورد‌های آن اختلاف‌ها آشکار و غیر قابل انکار بوده است.

پنجم: این بار مسئله رقابت‌ها بین دو اردوگاه سیاسی و همچنین اختلافات درون هر یک از دو جبهه سیاسی  نیز جور دیگری شده‌است. هر دو جناح سیاسی با عقلا و پخته‌ترها و خلاصه معتدل‌ترها به سمت صحنه سیاسی کشور پیش آمده‌اند.

این پدیده هم آن سبد را دارد خالی می‌کند. در درون هر دو جبهه هم همین اتفاق افتاده؛ برای همین برای منتفی ساختن موضوع سر لیست‌ها که ممکن است اختلافات درون اردوگاهی را پدید آورد، در یک سو لاریجانی در قم کاندیدا می‌شود و نام حداد عادل در لیست تهران به عنوان کاندیدا مطرح است و در سوی دیگر این موضوع (سرلیست‌ها) حل شده اعلام شده است.

ششم: حالا می‌توان انتظار داشت که اولا انتخابات مجلس هشتم به مصداق قاطع اتحاد ملی بدل خواهد شد و در ثانی در این مجلس اقلیت و هم اکثریت از هر کدام از دو اردوگاه که باشد قدرتمند و برخوردار از نیروهای قدر و پخته خواهد بود.

هفتم: بنا به آنچه گاه محافل سیاسی و کارشناسی و حتی مسوول می گویند، سند چشم انداز 20 ساله و روند اجرای ابلاغیه اصل 44 به حاشیه رفته است، محوریت چهره‌هایی چون علی لاریجانی که در موضوع کناره گیری او معلوم شد وی مورد اقبال عقلای هر دو اردوگاه سیاسی است؛ در مجلسی قدرتمند خواهد توانست جریانی موثر برای رفع نگرانی‌هایی همچون غفلت از سند چشم انداز و ابلاغیه اصل 44 و بلکه روند اصلاح برخی تندروی ها در سیاست خارجی کشور را شکل دهد.

همشهری امارات

کد خبر 45029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز