جمعه ۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

نسیمه پوراکبری: براساس قوانین موجود، شرکت‌های مخابراتی از ابتدای سال 86، امکان واگذاری مستقیم اینترنت پرسرعت به متقاضیان را دارند

و بر همین اساس شرکت مخابرات استان تهران نیز تعرفه‌های پشنهادی خود را به مجمع مخابرات ارائه کرده تا برای تصویب نهایی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال شود. البته در حال حاضر هم برخی از مراکز مخابراتی اینترنت پرسرعت را با تعرفه‌های پیشنهادی به متقاضیان، ارائه می‌کنند، اما اینکه چرا ارائه اینترنت پرسرعت از سوی همه مراکز مخابراتی ارائه نمی‌شود پرسشی است که مسئولان مخابرات برای آن حتما توضیحاتی دارند. مهندس محمد روح‌اللهی، مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران در این‌باره می‌گوید: با وجود مجوز‌های موجود برای ارائه سرویس اینترنت پرسرعت از سوی شرکت‌‌های مخابراتی، مخابرات استان تهران، تمایلی برای ورود به این حوزه ندارد و با توجه به فعالیت شرکت‌های PAP در این حوزه شرکت مخابرات استان تهران در نظر دارد این سرویس را به‌صورت محدود به برخی از دستگاه‌های دولتی یا در مناطقی که شرکت‌هایPAP حضور ندارند، ارائه کند.
به گفته مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران این شرکت 9‌هزار پورت ADSL آماده استفاده دارد که درصورت تصویب تعرفه‌ها از سوی مجمع شرکت‌های مخابراتی و سازمان تنظیم مقررات، به متقاضیان واگذار خواهد شد. تعرفه‌هایی که با توجه به شرایط موجود، پیش‌بینی می‌شود طی 2 ماه آینده از سوی سازمان تنظیم مقررات به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شود.
مخابرات استان تهران همچنین طرحی به‌منظور ارائه انبوه اینترنت پر‌سرعت به متقاضیان در دست بررسی دارد؛به گفته روح اللهی  براساس طرحی که در شرکت مخابرات استان تهران در حال تدوین است، امکان ارائه سرویس اینترنت پر سرعت به‌صورت انبوه به متقاضیان فراهم می‌شود.
 روح اللهی در مورد این طرح می‌گوید: در این طرح، شرکت مخابرات استان تهران با همکاری و مشارکت شرکت‌های PAP نسبت به ارائه اینترنت پرسرعت به‌صورت انبوه اقدام خواهند کرد. وی می‌افزاید: عدم‌استقبال از پورت‌های نصب شده برای ارائه اینترنت پرسرعت، نشان می‌دهد که ساختار فعلی جوابگوی نیازهای حال حاضر نیست و با در نظر گرفتن این موضوع، طرح ارائه این سرویس به‌صورت مشارکتی میان شرکت‌های مخابرات استانی و شرکت‌های PAP در حال تدوین است.
روح اللهی با تأکید بر اینکه این طرح هم اکنون به مرحله جمع‌بندی رسیده و هر یک از طرفین براساس امکاناتی که ارائه می‌کنند در ارائه سرویس مشارکت خواهند داشت، تصریح می‌کند: براساس طرح مذکور ارائه سرویس اینترنت پرسرعت با قیمت کمتر از قیمت فعلی و به‌صورت انبوه انجام می‌شود.
براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این طرح، طی 3 سال آغاز اجرای آن، حدود یک‌میلیون پورت به متقاضیان ارائه خواهد شد. روح اللهی با بیان این مطلب که طرح مذکور از لحاظ فنی قابل اجراست، اضافه می‌کند: یکی از اصلی‌ترین مواردی که نیاز به بررسی بیشتر دارد، تقسیم درآمد سرویس است که هم اکنون، مذاکرات لازم با دبیرخانه شرکت‌های PAP در حال انجام است.

تلفن ثابت اعتباری هم عرضه می‌شود
به روز رسانی واگذاری تلفن ثابت در 3مرکز باقی مانده در سطح استان تهران، خصوصی‌سازی در شرکت مخابرات استان تهران، توسعه شبکه هوشمند (IN)، توسعه شبکه دیتا و افزایش سطح دسترسی به فناوری اطلاعات و همچنین واگذاری 118 به بخش خصوصی از دیگر برنامه‌هایی است که مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران به آن اشاره می‌کند: در حال حاضر و به‌منظور پرداخت حقوق اپراتورهای مرکز 118 سالانه حدود 50‌میلیارد ریال از سوی شرکت مخابرات هزینه می‌شود، این در حالی است که این مرکز قابلیت‌های بسیاری دارد که با استفاده بهینه از آنها، نه تنها امکان جبران هزینه‌های آن به وجود خواهد آمد، بلکه شرایط برای اشتغال تعداد زیادی از متقاضیان در این مجموعه نیز فراهم خواهد شد.دریافت هزینه اندکی به‌عنوان آبونمان از مشاغلی که از سرویس 118 استفاده می‌کنند و همچنین به‌عنوان «منشی تلفنی مشاغل» عمل کردن، از جمله سرویس‌هایی است که درصورت اجرای این طرح، امکان ارائه آن وجود دارد.
روح‌اللهی همچنین از امکان دریافت بدهی از طریق سامانه تلفن ثابت تهران خبر می‌دهد: به موجب طرحی که در شرکت مخابرات استان تهران در حال بررسی است، مشترکان تلفن ثابت می‌توانند از میزان بدهی خود به کمک سامانه تلفنی، مطلع شوند. براساس این طرح، مشترکان می‌توانند از طریق تماس با سامانه تلفنی، میزان بدهی و شناسه قبض خود را دریافت کنند و به کمک تلفن‌بانک نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
امکان عرضه تلفن ثابت اعتباری از دیگر برنامه‌هایی است که روح‌اللهی به آن اشاره می‌کند: درصورت اجرایی شدن این طرح، مردم می‌توانند با داشتن یک‌شماره تلفن و خرید کارت شارژ اعتباری، به شبکه تلفن ثابت متصل شوند. وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد SMS تلفن ثابت می‌گوید: پایلوت این طرح در شرکت مخابرات استان در حال اجراست، اما بحث‌های فنی آن هنوز نهایی نشده است.
روح اللهی از بررسی‌های اقتصادی به‌منظور تعیین تعرفه ارائه این سرویس پس از پایان یافتن بحث‌های فنی خبر می‌دهد و می‌افزاید: چند شرکت خصوصی، پیشنهاد ارائه سرویس SMS تلفن ثابت را مطرح کرده بودند که پس از بررسی‌های صورت گرفته مقرر شد، سرمایه‌گذاری در این زمینه از سوی بخش خصوصی و شبکه مخابراتی از طرف شرکت مخابرات استان تهران تامین شود.
 اما با وجود تمام این اظهارات به‌نظر می‌رسد هنوز ارائه این سرویس در مخابرات استان تهران نهایی نشده است. به گفته مدیرعامل مخابرات استان تهران، پس از تصویب تعرفه‌های تعیین شده از سوی مجمع شرکت‌های مخابراتی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، طرح SMS تلفن ثابت اجرایی خواهد شد که   طی 4 ماه آینده، اجرا یا عدم‌اجرای آن مشخص می‌شود.

مخابرات به وزارت کشور کمک می‌کند
مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران همچنین از آماده شدن زیرساخت‌های مخابراتی مورد نیاز برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات در استان تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: طی ماه‌های گذشته، نیازهای مخابراتی مورد نیاز برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات مجلس هشتم از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام شد و در همین راستا، تلاش‌های لازم برای فراهم کردن این نیازها در سطح استان تهران صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه استانداری تهران خواستار دریافت پورت دیتا در سطح استان تهران شده بود تا امکان برقراری ارتباط میان بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها با استانداری را فراهم کند، خاطرنشان می‌کند: به همین دلیل نیز بیشتر پورت‌های درخواستی مربوط به شهرستان‌های استان تهران است و از مجموع 50 پورت تقاضا شده از سوی استانداری تهران، بیش از 30 پورت مربوط به شهرستان‌های استان تهران است.  به گفته روح‌اللهی در حال حاضر و با تلاش‌های صورت گرفته 42 پورت درخواستی، به‌طور قطعی از سوی مخابرات استان تهران تامین شده اما کارشناسان مستقر در فرمانداری تهران، تاکنون بیش از 30 پورت را تحویل گرفته‌اند.

کد خبر 44973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز