پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدها هزار تن از سراسر صربستان پنجشنبه دوم اسفند به سمت بلگراد رفتند تا علیه استقلال کوزوو تظاهرات کنند.

خبرگزاری سوئیس از بلگراد خبر داد، اتوبوس‌ها، کاروان خودروها و قطارها تظاهرات‌کنندگان را به پایتخت صربستان منتقل می‌کردند.

گردهمایی با شعار «کوزوو صربستان است» آغاز می‌شود. مدرسه‌ها تعطیل شده‌اند و رسانه‌ها به پخش گزارش‌های «میهن‌پرستانه» مشغولند.

روزنامه پرتیراژ «پراودا» بر روی تصویری از کودکانی که پرچم صربستان را تکان می‌دادند، نوشت: «همه برای تظاهرات بیرون بیایید.» تلویزیون ملی RTS نیز گزارش داد برای جابجایی تظاهرکنندگان 5000 اتوبوس و همچنین قطارهای ویژه به کار گرفته شده‌اند. راه‌آهن ملی این کشور قطارهای مجانی برای سفر به بلگراد تدارک دیده است.

آنگونه که ترتیب‌دهندگان دولتی این تظاهرات خواسته‌اند این بزرگ‌ترین تظاهرات در این جمهوری بالکان از زمان سرنگونی اسلوبودان میلوشویچ ظرف هشت سال گذشته خواهد بود.

سخنرانان اصلی در این تظاهرات ووئیسلاو کوشتونیسا، نخست‌وزیر و تومیسلاو نیکولیچ، رهبر مخالفان که به شدت ملی‌گراست، هستند. بوریس تادیچ، رییس جمهور و همچنین تعداد بسیاری از شخصیت‌های برجسته ورزشی و بازیگران نیز قرار است در این تظاهرات حضور یابند.

The U.S. embassy in Belgrade burns after masked attackers broke into the building

در همین حال امروز در بلگراد هم سفارت آمریکا مورد حمله قرار گرفت و در مرز کوزوو حملات جدیدی صورت گرفت. حدود 300 تن از سربازان سابق ذخیره ارتش صربستان با سنگ به پلیس‌ها کوزوو حمله کردند. این واقعه در مرز مرداره (Merdare) در جنوب صربستان رخ داد. این مردان به آتش زدن لاستیک‌های خودرو پرداخته و پست‌های مرزی با دود پوشیده شدند.

در بانیا لوکا (Banja Luka) در بوسنی و هرزگوین نیز حدود هزار صرب بوسنیایی تظاهرات کردند که بسیاری از آنان را جوانان تشکیل می‌دادند. آنها می‌گفتند «کوزوو قلب صرب‌هاست» و پرچم صربستان و تصاویری از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را در دست داشتند. برخی تظاهرکنندگان نیز به سوی کنسول‌گری آمریکا سنگ پرتاب کردند.

بیش از هزار صرب خشمگین روز سه‌شنبه دو مبادی مرزی بین کوزوو و صربستان را به نشانه اعتراض به استقلال استان سابق صربستان ویران کرده و به آتش کشیدند.

کد خبر 44903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز