پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جهاد دانشگاهی و رییس نخستین کنفرانس بین‌المللی شهر الکترونیک بر اهمیت به‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دانایی محور تاکید کرد

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حمیدرضا طیبی - رئیس جهاد دانشگاهی و رییس نخستین کنفرانس بین‌المللی شهر الکترونیک - در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت موضوع شهر الکترونیک یعنی ارائه‌ خدمات به شهروندان به صورت الکترونیکی که به عنوان بهترین بستر برای توسعه‌ی فن‌آوری اطلاعات با تمامی ابعاد وجودی و ملزومات تحقق آن، یک موضوع فرابخشی و فراسازمانی است که در گرو مشارکت و همگرایی تمامی دستگاه‌های سیاست‌گذاری، قانون گذاری، نظارتی، اجرایی و مراکز علمی و پژوهشی خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت به‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات و توسعه‌ی اقتصاد دانایی محور که جزو اهداف چشم‌انداز 20 ساله و برنامه‌ی پنج ساله‌ی چهارم قرار گرفته است اظهار کرد: شناسایی و به‌کارگیری این فن‌آوری‌ها در خدمت ارکان اصلی کشور یک نیاز استراتژیک محسوب می‌شود.

او ادامه داد: استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند بر بهبود توان رقابتی کشور، کاهش هزینه‌های عملیاتی سازمان‌های دولتی و خصوصی، امکان کنترل بر پیاده‌سازی سیاست‌های دولتی و استفاده‌ی مطلوب از منابع به همراه ایجاد فرصت‌های برابر برای شهروندان مفید و موثر واقع شود.

وی انقلاب دیجیتالی و وب را از مهمترین وقایع تاریخ بشر دانست و افزود: این انقلاب نه تنها شیوه‌ی کار و فعالیت، تحصیل، سرگرمی، فرآیندهای اقتصادی و رفتارهای اجتماعی را به شدت تحت تاثیر قرار داده بلکه سریع‌تر از هر تغییر و تحول دیگر در سطح جهان گسترش یافته است؛ بستر اصلی این انقلاب فن‌آوری اطلاعات است، بدیهی است که بخش اعظمی از توسعه، مرهون به‌کارگیری مناسب فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است.

طیبی با اشاره به حوزه‌های مهم و تاثیرگذار IT گفت: از حوزه‌های تاثیرگذار فن‌آوری اطلاعات می‌توان به دولت الکترونیکی، شهر الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و بهداشت الکترونیکی اشاره کرد.

رییس جهاد دانشگاهی ضرورت ایجاد شهر الکترونیک را خدمت‌رسانی بهتر و سریع‌تر به شهروندان دانست و افزود: ضرورت ایجاد شهر الکترونیک برای بهبود کیفیت زندگی مردم، کاهش بروکراسی ارائه خدمات به آن‌ها، ایجاد فرصت‌های برابر و افزایش مشارکت مردم در اداره‌ی شهر خواهد بود.؛ همچنین کاهش آلودگی هوا با کاهش ترافیک شهری به همراه صرفه‌جویی در وقت و انرژی از افزایش استفاده از اینترنت، ارتباط بهتر سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف شهری نشات می‌گیرد.

او گفت: تحقق شهر الکترونیک به توسعه‌ی منافع ملی و حفظ اقتدار ملی کمک می‌کند؛ به‌کارگیری این تکنولوژی بایستی ضمن حفظ هویت ملی و فرهنگی و پاسداری از ارزش‌ها و تامین و توسعه‌ی حقوق فردی و اجتماعی زمینه‌های توسعه و عدالت اجتماعی را فراهم سازد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی، طراحی و توسعه شهر الکترونیک در گرو شناخت علمی عرصه‌های مختلف، شناخت الزامات، فرصت‌ها، تهدیدها، موانع و افق‌های پیش رو خواهد بود که در تدوین چشم‌انداز و راهبردهای مورد نیاز این حوزه نقش اساسی ایفا می‌نماید.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: زمینه‌های این موضوع از شناخت آثار و پیامدهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی ناشی از به‌کارگیری و پیاده‌سازی شهر الکترونیک است تا ابعاد گسترده و پیچیده‌ی فنی آن و تحولات ناشی از آن‌ها در زوایا و لایه‌های مختلف جامعه مانند ارتباطات متقابل مردم و حکومت، مردم با یکدیگر و با دستگاه‌ها و موسسات گوناگون از تنوع و اهمیت به‌سزایی برخوردار باشد که همفکری و مشارکت جدی و مستمر متخصصان کارشناسان و مسوولان امر را در ایجاد یک حرکت ملی ضروری می‌سازد.

او جهاد دانشگاهی را به عنوان نهادی انقلابی در تلاش برای حضور در عرصه‌ی حضور علم و فن‌آوری کشور با رویکرد رفع نیازهای استراتژیک و بومی سازی فن‌آوری‌ها دانست و خاطر نشان کرد: ‌جهاد دانشگاهی وظیفه‌ی خود در قبال انقلاب و کشور را با این رویکرد به انجام رساند و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت آن نیز به عنوان یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت‌های علمی در چشم‌انداز و برنامه‌ی توسعه‌ی این نهاد ذکر شده است.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی فرابخشی که علاقمند دستیابی به تکنولوژی‌های جدید و به‌کارگیری آن‌ها در مسیر توسعه‌ی نظام است، مصمم است با به‌کارگیری توان تخصصی و شبکه‌ی گسترده‌ی واحدهای تحت پوشش با جلب مشارکت و همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی و علمی مرتبط و موثر روند توسعه و به‌کارگیری این تکنولوژی در کشور را شتاب و قوت بیشتری بخشد.

طیبی ادامه داد: برگزاری کنفرانس‌ها، همایش‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی در زمینه‌ی شهر الکترونیک به صورت یک مدیریت برنامه‌ریزی شده و مستمر از عوامل موثر در ایجاد یک عزم و حرکت ملی و ایجاد هم افزایی میان بخش‌ها و دستگاه‌های اثرگذار و نیز بسترسازی مناسب فرهنگی می‌باشد.

وی شهرداری تهران را به عنوان یکی از موثرترین نهادهای عمومی کشور که در گستره‌ی کلان شهر تهران فعالیت می‌کند دارای نقشی الگوساز و پیش‌برنده در برنامه‌های توسعه‌ی شهری کشور دانست و گفت:‌ کنفرانس شکل واقعی خود را با همکاری فعالان و حامیان علمی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی موسسات و دانشگاه‌ها پیدا کرد.

طیبی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با ایجاد دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی شهر الکترونیک مصمم است با برگزاری برنامه‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی، شهرداران شهرهای بزرگ جهان در طول سال‌های آتی با همراهی شهرداری تهران این اقدام موثر را تداوم بخشد.

کد خبر 44890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز