همشهری آنلاین: صربستان در برابر شورای امنیت سازمان ملل تهدید کرد در صورتی که آلبانی‌تبارهای کوزوو اعلام استقلال کنند، این منطقه را تحریم می‌کند.

خبرگزاری اتریش از نیویورک گزارش داد، ووک یرمیچ، وزیر امور خارجه صربستان اعلام کرد از همه ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک استفاده خواهد شد تا از دست رفتن این استان جنوبی جلوگیری شود اما تصریح کرد گام‌های خشونت‌آمیز یا نظامی اتخاذ نخواهد کرد.

صربستان و روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا اعلامیه استقلال کوزوو را که انتظار می‌رود روز یکشنبه منتشر شود، رد کند.[تاریخ استقلال کوزوو قطعی است]

این کشورها می‌گویند جدایی کوزوو از بلگراد حاکمیت صربستان را به خطر می‌اندازد، نقض حقوق بین‌الملل است و پیش‌زمینه بسیاری از موارد انفکاک سرزمینی در سراسر جهان خواهد بود.

علاوه بر آمریکا بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمادگی دارند وجود کشور کوزوو را در بالکان به رسمیت بشناسند.

نمایندگان 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین 12 نماینده دیگر، بعدازظهر روز پنجشنبه 26 بهمن به درخواست صربستان و روسیه نشستی برای مذاکره در خصوص وضع کوزوو برگزار کردند.[سرنوشت کوزوو و بازیگران بین‌المللی]

آن‌ها در این نشست نتوانستند درباره آینده کوزوو به توافقی دست پیدا کنند. زلمای خلیل زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل از طرح نماینده سازمان ملل در امور کوزوو درباره اعلام استقلال کوزوو با نظارت بین‌المللی حمایت کرد و افزود: کوزوو می‌تواند در آینده به ناتو بپیوندد.

در مقابل، ویتالی چورکین، نماینده روسیه آنچه را که تلاش برای ادغام صرب‌های کوزوو در کشور آلبانیایی‌تبارها خواند، رد کرد.

انفجار در کوزوو

در همین حال، پلیس صربستان از وقوع انفجاری در پنجشنبه شب در شهر میتروویتسای کوزوو خبر داد.

بنا براعلام پلیس، این انفجار که هیچگونه خسارت جانی در پی نداشته است، در نزدیکی ساختمان محل اقامت ماوریت مقدماتی هیات نمایندگی اتحادیه اروپا روی داده است.

میتروویتسا شهری در شمال کوزووست که اختلافات میان آلبانی‌تبارها و صرب‌ها بسیار شدید است.

کد خبر 44293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز