همشهری آنلاین: روسیه نسبت به استقرار سپر دفاع موشکی در اوکراین هشدار داد.

به گزارش الجزیره، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه پس از دیدار با رییس جمهوری اوکراین، اعلام کرد: در صورتی که اوکراین به ناتو(سازمان پیمان اتلانتیک شمالی) بپیوندد و طرح استقرار سپر دفاع موشکی را در خاک خود بپذیرد، احتمال دارد، روسیه نیز موشک‌های مجهز به سلاح‌های هسته‌ای خود را به سمت این کشور نشانه رود.

پوتین که پس از 4 ساعت مذاکره با ویکتور یوشچنکو نخست وزیر اوکراین، در مسکو سخن می‌گفت، افزود: این مسئله البته مربوط به امور داخلی اوکراین است...و ما نه دخالت می‌کنیم و نه حق دخالت در امور داخلی این کشور را داریم. اما عضویت اوکراین در ناتو و استقرار سپر دفاع موشکی در این کشور  پرسش‌هایی را در روسیه در ارتباط به اقدامات متقابل ایجاد خواهد کرد.

پوتین گفت: نه تنها صحبت کردن بلکه فکر کردن درباره این مسئله که روسیه در پاسخ به چنین استقراری(استقرار سپر دفاع موشکی در اوکراین) مجبور به نشانه روی کلاهک‌های هسته‌ای خود به سمت خاک اوکراین خواهد بود، ترسناک است.

این سخنان از سوی پوتین در حالی اعلام می‌شوند که روسیه در حال حاضر نیز مخالف استقرار  سیستم  دفاع موشکی در لهستان و تجیزات  راداری این سیستم در جمهوری چک است، و معتقد است اجرای چنین طرحی از سوی دولت آمریکا امنیت روسیه را در خطر می‌اندازد.

توافق برای پرداخت بدهی گازی اوکراین

دیدار ویکتور یوشچنکو از مسکو اما صرفا به مطرح کردن این مسائل از سوی ولادیمیر پوتین ختم نشد، بلکه آنگونه که الجزیره گزارش داده است، پوتین و یوشچنکو بر سر پرداخت یک میلیارد دلار از بدهی‌های گازی اوکراین به روسیه به توافق رسیدند.

بر مبنای این توافق اوکراین پرداخت بدهی‌های خود به روسیه را از پنجشنبه 14 فوریه آغاز خواهد کرد.

پیشتر شرکت روسی گاز پروم اعلام کرده بود: ضرب الاجل خود را برای پرداخت بدهی‌های گازی تا روز پنجشنبه افزایش خواهد داد و در صورت عدم آغاز پرداخت بدهی‌ها از سوی اوکراین یک چهارم صادرات گاز به این کشور را قطع خواهد کرد.[مذاکرات روسیه و اوکراین درباره گاز ]

کد خبر 44159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز