همشهری آنلاین: تعداد دیگر از نامزد‌های انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر معاون وزیر و رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور با بیان اینکه در روند بررسی صلاحیت نامزدها به هیچ وجه نگاه خطی و جناحی دخیل نبوده است، گفت: هیات‌های اجرایی و نظارت فقط بر اساس قانون عمل کرده‌اند، اما پاره‌ای از ابهامات قانونی و نقص بعضی مدارک سبب شده است درصد قابل توجه‌ای از نامزدها صلاحیتشان احراز نشود.

حسین موسی‌پور رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات با اشاره به اینکه دو مرحله دیگر برای بررسی صلاحیتها باقیست، افزود: به همین منظور کسانی که صلاحیتشان احراز نشده یا در روند بررسی صلاحیتشان اشتباهی رخ داده است منجر‌ به افزایش تایید صلاحیت‌ها و زمینه رقابت پرشور برای همه گرایش های سیاسی بیش از پیش فراهم خواهد شد.

موسی پور تصریح کرد: آنچه به طور قطع می‌توان گفت، این است که تعداد تایید شده‌ها افزایش می‌یابد.

در مرحله اول انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، 7 هزار و 200 نفر با تحویل مدارکشان به ستاد انتخابات کشور و فرمانداری‌ها ثبت نام قانونی و قطعی کرده‌اند.

از بیست و سوم دی و پس از پایان نام نویسی داوطلبان مجلس، هیاتهای اجرایی صلاحیت آنان را بررسی و پس از 10 روز نتایج را به هیاتهای نظارت شورای نگهبان اعلام کردند.

هیاتهای نظارت نیز از سوم بهمن با دریافت شکایت نامزدهای رد صلاحیت شده در هیاتهای اجرایی ،کار خود را آغاز و تا 14 بهمن ادامه داشت.

بر اساس قانون هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان 20 روز فرصت خواهند داشت تا شکایات نامزدها را دریافت و بررسی کنند .

پس  از20 روز ، شورای نگهبان نتایج را به وزارت کشور اعلام خواهد کرد و در این مرحله به استناد تبصره 3 بند 2 ماده واحده مصوبه سال 1378 مجمع تشخیص مصلحت نظام نامزدها 3 روز دیگر برای ارائه شکایت به شورای نگهبان مهلت خواهند داشت.

شورای نگهبان پس از دریافت شکایات 7 روز دیگر برای بررسی مجدد شکایت ها فرصت دارد و در نهایت چهاردهم اسفند و به استناد ماده 25 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات اسامی نامزدهایی که صلاحیت آنان احراز شده است اعلام قطعی می‌شود .

وزیر کشور بیست و دوم دی، تعداد واجدان شرایط رای دادن را در کشور حدود 43 میلیون نفر اعلام کرده بود.

انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بیست و چهارم اسفند برگزار می شود.

کد خبر 43920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز