همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت یک مسابقه تسلیحاتی جدید در دنیا شروع شده و پیمان ناتو نگرانی های روسیه در این باره را نادیده گرفته است

به گزارش بی بی سی ولادیمیر پوتین که در پارلمان روسیه صحبت می کرد گفت برچیدن پایگاه‌های نظامی دوره شوروی سابق توسط روسیه ، در حالی است که پیمان ناتو، پایگاه هایی در رومانی و بلغارستان دایر کرده و آمریکا قصد پیاده کردن طرح یک سپر دفاعی موشکی در لهستان و جمهوری چک را دارد.

رئیس جمهور روسیه گفت از جانب ناتو هیچ اقدام ملموسی برای رفع نگرانی های روسیه و یافتن یک مصالحه به عمل نیامده است.

پوتین خاطرنشان کرد که روسیه با تولید تسلیحاتی که از نظر تکنولوژی پیشرفته است، همواره به تهدیدهای ناشی از مسابقه جدید تسلیحاتی پاسخ خواهد داد.

نیک چایلدز، گزارشگر امور جهانی بی بی سی، می‌گوید برخی از تحلیلگران غربی معتقدند که نگرانی های پوتین لااقل تا حدودی، موجه است. آمریکا و سایر اعضای قدرتمند پیمان ناتو، بر این نکته پافشاری می کنند که هیچ کدام از پایگاه های جدیدشان روسیه را هدف قرار نمی دهد و نگرانی آنها این است که روسیه هدفش هرچه باشد، با توسل به دیپلماسی جو تنش آلودی ایجاد می کند.

گزارشگر بی بی سی می افزاید آنچه که روشن است این است که پس از دوره ای که روسیه به نظر ضعیف بی پول و درگیر مشکلات داخلی اش به نظر می رسید و از جهت سیاست خارجی نقش فعالی نداشت، این کشور اکنون فرستنده این پیام است که به صحنه بین المللی برگشته است.

نیک چایلدز می گوید هنوز روشن نیست که پوتین در نظر دارد پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش چه نقشی بازی کند ولی آمریکا و سایر اعضای ناتو باید بدانند که مرحله تازه ای در روابطشان با روسیه شروع شده و آنها باید از یک روسیه تجدید قوا یافته، غافل نشوند.

کد خبر 43750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز