شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

مریم رشدی: تره‌فرنگی از جمله سبزیجات فصول سرد سال است که در انواع و اقسام غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشپزی

به روش پخت آن در بسیاری از سوپ‌ها پرداخته‌ایم ولی این بار نوبت به خورش آن است. در این خورش تره‌فرنگی به همراه جعفری یا گشنیز طبخ شده و عطر و طعم خوشایند آن مضاعف می‌شود.

مواد لازم برای 6 نفر:

ـ گوشت خورشی، نیم کیلوگرم

ـ تره‌فرنگی، 6 عدد متوسط

ـ جعفری، نیم کیلوگرم

ـ پیاز، یک عدد بزرگ

ـ روغن مایع، یک پیمانه

ـ‌ آبغوره، یک پیمانه

ـ رب گوجه‌فرنگی، یک قاشق سوپ‌خوری

ـ نمک و فلفل به مقدار کافی

ـ زردچوبه، نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

1 ـ گوشت‌های تکه شده را شسته و داخل سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. از طرف دیگر، پیازها را نیز به صورت  خلالی خرد کنید.

2 ـ قابلمه‌ای آماده کنید و مقداری روغن در آن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. پس از آن، پیاز خلالی شده را در روغن بریزید تا طلایی رنگ شود، سپس زردچوبه را اضافه کرده و همراه با پیاز حرارت دهید. [آشنایی با خواص پیاز]

3 ـ حالا موقع اضافه کردن گوشت است. پس از آنکه تکه‌های گوشت را نیز در پیاز داغ و زردچوبه تفت دادید، حدود 2 یا 3 لیوان آب به مخلوط گوشت و پیاز سرخ شده اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا گوشت بپزد.

4 ـ در این فاصله زمانی، جعفری را پاک کرده و پس از شستن به صورت ریز خرد کنید، سپس در یک تابه مقداری روغن ریخته و پس از داغ شدن روغن، جعفری خردشده را در آن تفت دهید. پس از آن، تره‌فرنگی‌ها را شسته و ساقه را از برگ‌ها جدا کنید.

سپس ساقه سفیدرنگ تره‌فرنگی‌ها را به قطعات 3 سانتی‌‌متری حلقه‌حلقه کنید. حالا تره‌فرنگی خرد شده را به جعفری تفت داده شده اضافه کرده و چند دقیقه حرارت دهید.

5 ـ پس از آن، مخلوط جعفری و تره‌فرنگی را به گوشت پخته اضافه کنید. از طرف دیگر رب را در کاسه فلزی کوچکی با مقداری روغن، کمی تفت داده و سپس به این مخلوط اضافه کنید.

نکته: با تفت دادن رب در روغن، هم طعم خامی آن گرفته می‌شود و هم رنگ رب در غذا بیشتر خواهد شد.

6 ـ پس از اینکه رب را به غذا اضافه کردید، زیر شعله اجاق گاز را کم کنید و بگذارید خورش آهسته جوشیده و جا بیفتد. البته در اواخر پخت خورش، آبغوره را نیز اضافه کنید و پس از آنکه چند جوش خورد، خورش را در ظرف موردنظر کشیده و همراه برنج سرو کنید.

نکته: این خورش را با مرغ نیز می‌توانید درست کنید که البته روش پخت آن با روش قبلی تفاوتی نمی‌کند؛ فقط به جای گوشت از مرغ استفاده می‌شود. البته اگر فیله مرغ باشد، بهتر است.

کد خبر 43728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز