چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: منشور تئاتر ایران در نخستین روز بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامل یک مقدمه، چهار اصل اولیه و 14 اصل عملی منتشر شد.

تئاتر

به منظور ایجاد خط مشی هماهنگ و هدف‌دار مسیر توسعه تئاتر کشور و در راستای تاکید بیش از پیش بر وجوه اخلاقی و حرفه‌ای تئاتر، منشور تئاتر کشور به پیشنهاد ستاد برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و تایید امضاکنندگان، به عنوان سند فرادستی تئاتر کشور تدوین شده است.

اصول اولیه:

تئاتر از زمان پیدایش انسان همواره همراه او بوده و ضمن پیوندی عمیق با فضای معنوی زندگی بشر و اعتقادات دینی او، در اشکال آیینی تجلی یافته است.

1- تئاتر تمرین اندیشیدن به منشا حیات، توجه به کرامت خالق و تدبر در چگونه زیستن و مرگ است.

2- تئاتر منشا پرسش‌های بنیادین انسان برای رسیدن به آزادی، عدالت، برادری، اخلاق و خیر اندیشی است.

3- تئاتر به شیوه‌ای هنرمندانه، روح انسان‌ها را به سوی کمال راهنمایی کرده و به زندگی آنها امید، شادی، حس زیبایی‌شناختی و آرمانخواهی می‌بخشد.

4- داشتن امکان اجرای تئاتر و برخورداری از لذت تماشای آن جز حقوق انسان‌ها به شمار می‌رود.

امید آنکه این منشور بتواند تئاتر کشور را از زوایای نظری و عملی با تحولی چشمگیر رو به رو کرده و به عنوان اولین الگو، سبب‌ساز تدوین منشور سایر هنرها و سرانجام پدیداری "منشور ملی هنر جمهوری اسلامی ایران" شود.

اصول عملی:

1- هنرمندان تئاتر با پیروی از اصول مبتنی بر هدف از خلقت انسان و سرنوشت او که با فکر، ذکر، کار، انتظار و امید همراه است، آثار خویش را خلق می‌کنند.

2- هنرمندان تئاتر با اندیشه والا و اعمال خیر برای سعادت انسان‌ها کوشیده و در مکان تئاتر حاضر می‌شوند، از این جهت و به واسطه منش آنها، تئاتر هنری مقدس است.

3- هنرمندان تئاتر با پرهیز از خودخواهی و دنیاخواهی به آئینه حقیقت‌نمای جامعه بدل شده و در این صورت میزان سنجش مردم برای رفع ناهنجاری‌ها و تقویت هنجارها قلمداد می‌شوند.

4- ایجاد و اشاعه غرور ملی، عشق به میهن و ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان، جزو معیارهای اساسی تئاتر کشور است.

5- هنرمندان تئاتر کشور، همچون سایر آحاد ملت، ارزش‌های دینی جامعه را پاس داشته و در جهت اداء دین به مجاهدت شهیدان و ایثارگران سرافراز ایران اسلامی، در چارچوب سیاست‌های فرهنگی نظام گام برمی‌دارند.

6- تئاتر در ذات خود هنری اخلاقگراست و هنرمندان تئاتر می‌کوشند تا حفظ حرمت‌های اخلاقی جامعه را در آثار خود مورد توجه قرار دهند.

7- تئاتری اصیل کسی است که منافع خانواده بزرگ تئاتر کشور را بر خواسته‌های فردی خود ترجیح می‌دهد، زیرا حیات همه اعضای تئاتر به عزت و سربلندی جامعه تئاتری وابسته است.

8- از نگاه اهالی تئاتر، میراث آیینی تئاتر ایران ارجمند 43، ارزشمند و پرافتخار بوده و می‌باید در مسیر اعتلاء تئاتر ملی و جریان معاصر تئاتر کشور مورد توجه و تاکید جدی قرار گیرد.

9- آموختن و آموزش دادن در هر سنی جزو لاینفک زندگی هنرمندان تئاتر است.

10- پیشکسوتان و استادان تئاتر، نشانه حیات این هنر در کشور از گذشته تا حال و منشاء تجربه‌های معاصر بوده و از مقامی معنوی و قابل احترام برخوردارند.

11- جامعه تئاتری ایران در راستای پویایی و گسترش خود، می‌کوشد تا فضای باز کار و تلاش را برای کلیه اعضا، به ویژه جوانان، فراهم کند.

12- خانواده تئاتر ایران در ارتقاء کمالات معنوی و رفع معضلات مادی یکدیگر با حساسیت و روحیه تعاون اهتمام می‌ورزند.

13- یکی از راههای ماندگاری، تاثیرگذاری و فراگیری تئاتر، گسترش آن در پهنه کشور است و اعضاء خانواه تئاتر با هر موقعیت، شغل و توانایی در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

14- ارتباط با ارگان‌ها، جریان‌ها و گروههای تئاتری در سراسر جهان در جهت مفاد این منشور جزو اهداف جامعه تئاتری ایران است.

کد خبر 43657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز