سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی رویان‌های انسانی حاوی DNA به دست آمده دو زن و یک مرد ایجاد کرده‌اند، شیوه‌ای که بالقوه می‌تواند باعث پیشگیری از عوارضی از جمله صرع، دیابت و نارسایی قلبی شود.

به گزارش آسوشیتدپرس گرچه این پژوهش مقدماتی نگرانی‌هایی را در مورد امکان ایجاد نوزادان تغییریافته ژنتیکی برانگیخته است، دانشمندان می‌گویند که این رویان‌ها هنوز عمدتا تنها فراورده یک زن و یک مرد هستند.

پاتریک چینری، استاد ژنتیک عصبی در دانشگاهن نیوکسل و دخیل در این پژوهش گفت: "ما قصد نداریم که ژن‌ها را تغییر دهیم. ما تنها در تلاش هستیم که بخش کوچکی از ژن‌ها ی بد را با ژن‌های خوب تعویض کنیم."

این فرآیند به هدف اجتناب از انتقال ژن‌های بد میتوکندریایی به کودکان انجام می‌گیرد. این ژن‌ها در خارج از هسته سلول در تخمک طبیعی زن قرار دارند.

میتوکندری‌ها منابع انرژی‌های سلول هستند، اما اشتباهات در رمز ژنتیکی DNA می‌تواند به بیماری‌های وخیمی مانند صرع، سکته مغزی، و عقب‌ماندگی ذهنی بینجامد.

در این پژوهش چینری و همکارانش از رویان‌های طبیعی به وجود آمده از یک مرد و یک زن استفاده کردند- که تخمک‌های زن دارای میتوکندری‌های ناقص بود.

آنها سپس این رویان‌ها را به درون یک تخمک خالی اهداشده بوسیله یک زن دوم پیوند زدند که میتوکندری‌های سالم داشت.

میتوکندری‌های درون سلول در نمای میکروسکوپ الکترونی

فرانسوا شنفیلد، کارشنای باروری در "انجمن باروری و تولیدمثل اروپا" که  جزو گروه پژوهشی دانشگاه نیوکاسل نبوده است، در این باره گفت: "نسبت‌ ژن‌ها در میتوکندی بسیار اندک است."

تنها مقدار کنی از ژن‌های یک فرد از میتوکندری‌ها منشا می‌گیرند، و کارشناسان می‌گویند نادرست است که بگوییم این رویان‌ها دارای سه والد هستند.

چینری در این باره گفت: "اغلب ژن‌هایی که شما را می‌سازند درون هسته قرار دارند. ما حتی به نزدیک وضعیت سه والد هم نرسیده‌ایم."

تا به حال 10 تا از این رویان‌ها خلق شده‌اند، گرچه پژوهشگران اجازه نیافتند بیش از پنج روز آنها را نگهدارند.

چینری امیدوار است که پس از تجربیات بیشتر در چند سال آینده، این فرآیند در دسترس والدینی قرار گیرد که قصد انجام لقاح آزمایشگاهی (IVF) را دارند.

پژوهش مشابهی  بر روی حیوانات در ژاپن انجام شده است و قبلا به تولد موش‌های سالمی انجامیده است که ژن‌های میتوکندری‌های آنها تصحیح شده‌اند.

شنفیلد گفت که آزمایش‌های بیشتر در مورد کارآیی و ایمنی این فرآیند باید انجام شود تا بتوان آن را به عنوان یک روش بالقوه درمانی ارائه کرد.

کد خبر 43577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز