سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: به زودی همه ایرانیان می‌توانند از محل کار یا خانه در خرید و فروش سهام به صورت الکترونیک شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار همشهری، سازمان بورس اوراق بهادار در حالی از اجرای مراحل پایانی طرح الکترونیک شدن بورس خبر می‌دهد که سال‌ها پیش امکان انجام چنین معاملاتی جزو رویای سهامداران محسوب می‌شد.

اما اکنون مسئولان بورس تهران از اجرای طرح الکترونیک شدن بورس خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند که قصد دارند بورس را به خانه‌های مردم ببرند.

فرامرز فتح‌نژاد، سرپرست اداره  فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در همین رابطه به همشهری گفت: برنامه ما این است که همانند کشورهای پیشرفته دنیا امکان و معاملات سهام و همچنین دریافت اطلاعات را برای عموم مردم به صورت الکترونیک مهیا کنیم، درو اقع قصد داریم بورس را به خانه‌های مردم ببریم.

او افزود: بر همین مبنا یک سامانه معاملاتی بسیار پیشرفته به نام آتوس نیز از مدت‌ها پیش خریداری شده و مراحل نصب و بومی‌سازی آن به اتمام رسیده و هم اکنون مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند.

به گفته فتح‌نژاد بورس تهران قطعاً از سال‌آینده معاملات خود را با نرم‌افزار جدید آتوس آغاز خواهد کرد.

او در ادامه تصریح کرد: برنامه دیگر ما اجرای طرح تجارت الکترونیک در بورس تهران است که بر همین اساس برنامه مشترکی را با سیستم بانکی، سازمان تجارت الکترونیک و کارگزاران آغاز کرده‌ایم و قصد داریم تا اولین  سازمانی باشیم که امکان تجارت الکترونیک در آن به وجود می‌آید.

سرپرست اداره فن‌آوران اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه خاطر نشان کرد: البته در این راه ما نیاز به امضای الکترونیک داریم که قبلا در این مورد درخواست خود را به وزارت بازرگانی ارسال کرده‌ایم اما خود سازمان بورس برنامه اجرای امضای الکترونیک را در پیش گرفته و به زودی تا 3ماه آینده بحث امضای الکترونیک نیز حل خواهد شد و ما می‌توانیم از این طریق معاملات الکترونیک و سیستم دریافت اطلاعات را عملیاتی کنیم.

وی تأکید کرد: موضوع بسیار مهمی که وجود دارد بحث امنیت اطلاعات است که برای این موضوع در حال دریافت گواهینامه ایزو 27001 و 27003 از موسسات رده‌بندی بین‌المللی هستیم.

استفاده از تلفن همراه

فتح نژاد در ادامه از اجرای سیستم جدیدی برای خرید و فروش سهام با استفاده از تلفن همراه خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما استفاده از کارایی‌های تلفن همراه برای خرید و فروش سهام در بورس تهران است. بر این اساس سهامداران می‌توانند با استفاده از تلفن‌همراه سفارش‌های خرید و فروش خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه در این طرح تلفن همراه نقش یک کیف پول را بازی می‌کند، گفت: این سیستم جدیدی در دنیاست که براساس آن به یک تلفن همراه یک کد تعلق می‌گیرد و به میزان اعتباری که آن تلفن همراه دارد می‌تواند معاملات سهام را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه این تلفن همراه توسط یک شبکه هوشمند از طریق یک کدشناسایی خواهد شد، گفت: در حال حاضر برنامه‌های ما برای اجرای این طرح در جریان است و بر همین مبنا مذاکراتی با یک شرکت داخلی که از تکنولوژی خارجی استفاده می‌کند، آغاز شده است.

کد خبر 43530

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز