دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: با پیروزی بوریس تادیچ نامزد لیبرال طرفدار غرب در انتخابات ریاست‌جمهوری صربستان، این کشور وارد مرحله تازه‌ای از درگیری‌ و تنش داخلی شد.

نزدیکی به اتحادیه اروپا و تعیین سرنوشت استان جدایی‌طلب کوزوو در کانون این کشمکش‌ها قرار خواهد داشت.

تادیچ که در دور اول انتخابات مغلوب رقیب ملی‌گرای خود تومیسلاو نیکولیچ شده بود، این بار و در دور دوم تنها با اختلاف 100 هزار رأی پیروز شد. این مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین انتخابات صربستان بعد از سرنگونی میلوسویچ بود و غرب و روسیه از نزدیک تحولات مربوط به آن را زیر نظر داشتند.

این پیروزی اگر چه تادیچ را بر کرسی قدرتمند ریاست‌جمهوری می‌نشاند اما برای او پایان کار نیست. او باید در همین آغاز راه با وجیسلاو کوشتونیتسا نخست وزیر ملی‌گرای صربستان روبه‌رو شود.

در پی استقرار نیروی 1800‌نفری اتحادیه اروپا در کوزوو که با تصمیم مستقیم بروکسل انجام شد، کوشتونیتسا تهدید کرده است که روابط کشورش را با اتحادیه اروپا قطع خواهد کرد.

در حقیقت تقابل میان تادیچ و کوشتونیتسا، رویارویی میان غرب و روسیه است.

کرملین از نخست وزیر صربستان حمایت می‌کند و رئیس‌جمهوری جدید این کشور هم مورد حمایت غرب است.

تادیچ بعد از اعلام پیروزی در انتخابات در سخنانی خطاب به هزاران نفر از طرفدارانش در بلگراد، گفت که کشورش می‌خواهد عضو اتحادیه اروپا شود و با جهان همکاری کند.

اینکه بلگراد در مقابل از دست رفتن 15 درصد از خاک خود و استقلال کوزوو و سپردن آن به آلبانیایی‌تبارها چه واکنشی خواهد داشت به نتیجه کشمکش میان تادیچ و کوشتونیتسا بستگی دارد.

انتخابات ریاست‌جمهوری صربستان را نوعی انتخاب میان گذشته و آینده یا شرق و غرب نام‌گذاری کرده‌اند. دلیل این توصیف هم آن است که نیکولیچ از اعضای گارد سابق میلوسویچ بود و از نزدیکی با روسیه حمایت می‌کرد.

اما تادیچ در مبارزات انتخاباتی خود یکی شدن با اتحادیه اروپا را تبلیغ می‌کرد. بروکسل تا لحظه آخر نگران پیروزی نیکولیچ بود اما با اعلام اولین خبر از نتایج اولیه انتخابات، اتحادیه اروپا اولین پیام تبریک را برای تادیچ فرستاد.

با پافشاری و حمایت غرب، کوزوو اعلام کرده که در هفته‌های آینده اعلام استقلال می‌کند.

استقلال این ایالت مورد حمایت آمریکا و اکثریت اعضای اتحادیه اروپاست. تادیچ هم مانند دیگر رهبران صربستان با استقلال کوزوو به شدت مخالف است اما اختلاف نظر او با ملی‌گرایان صرب در چگونگی واکنش به این اعلام استقلال در کوزوو است.

کوشتونیتسا در حال تهیه طرحی برای مسدود کردن مسیر تأمین انرژی و آب به کوزوو برای فشار بر این استان جدایی طلب است. از دیگر برنامه‌های نخست وزیر صربستان در اعتراض به روند استقلال کوزوو،  قطع رابطه- اگرچه به‌طور موقت- با اتحادیه اروپاست.

تادیچ با این سیاست‌ها به شدت مخالف است. رهبران آلبانیایی تبار کوزوو می‌گویند تا کنون به خاطر انتخابات صربستان و روشن شدن نتایج آن صبر کرد‌ه و اعلام استقلال نکرده‌اند. اعلام استقلال کوزوو پیش از این انتخابات به کاهش آرای تادیچ منجر می‌شد.

اکنون باید دید تادیچ در تعامل با ملی‌گرایان صرب چه راهی را در پیش می‌گیرد. او بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات گفت که مردم صربستان مسیر جدید و نزدیکی با غرب را در پیش گرفته‌اند اما تفاوت اندک آرا در حد 100 هزار رأی از شدت و قوت این ادعا می‌کاهد.

www.guardian.co.uk
4 فوریه

کد خبر 43477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز