دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

الهام اسماعیلی: برای جابه‌جاکردن اسباب‌بازی‌های فرزندتان وسیله‌ حمل و نقل بسازید

اگر فرزندی 2 تا 6 ساله داشته باشید، حتما این ادعای ما را تایید می‌کنید که هرچقدر هم که برای او اتاقی مجزا با دکوراسیونی دلخواه و مناسب و پر از لوازم و اسباب‌بازی‌های متنوع فراهم کرده باشید، بازهم اسباب‌بازی‌های او را باید در جایی جست‌وجو کنید که بقیه اهالی خانواده حضور دارند.

بچه‌ها در این سنین بیشتر دوست دارند حتی  هنگام بازی‌کردن هم، در پناه اعضای خانواده – به‌خصوص پدر و مادر خود – باشند.

بنابراین لوازم بازی آنها همیشه در فضاهای نشیمن و آشپزخانه پخش بوده و خودشان نیز در این مسیر درحال حمل اسباب و اثاثیه‌شان هستند.

خب، حالا که این نکته به لحاظ روان‌شناسی نیز پذیرفته شده است و این تنها مشکل فرزند شما نیست، پس لااقل برای او یک وسیله نقلیه برای حمل لوازم در این مسیرها درست کنید تا هم راحت‌تر آنها را جابه‌جا کند و هم شما بتوانید در محیط‌های دیگر خانه، جایی برای این خرده‌ریزها داشته باشید.

وسیله‌ای که ساخت آن را در اینجا پیشنهاد می‌کنیم، هویتی سه‌گانه دارد؛ به این ترتیب:

1 – می‌تواند به‌عنوان جعبه‌ای متحرک برای حمل لوازم مورد استفاده قرار گیرد.

2 – از آن به جای صندلی برای نشستن بچه‌ها استفاده شود.

3 – اگر فرزندتان پسر است (باتوجه به اینکه پسرها به انواع و اقسام ماشین‌ها علاقه‌مندند)، این جعبه متحرک می‌تواند نقش ماشین را برای او بازی کند و آن را با طناب از این طرف به آن طرف بکشد.

اگر ساخت وسیله‌ای که تمام مشخصات فوق را داشته باشد، برای شمایی که دستی در هنر نجاری دارید و می‌توانید با چند تکه چوب، جعبه‌ای ساده درست کنید، کار مشکلی نیست ولی وقت کافی را برای این منظور ندارید، سفارش ساخت آن را به یک نجاری داده و بقیه مراحل یعنی نصب چرخ‌ها، گیره‌ها و پوشش نشمینگاه آن را خودتان انجام دهید؛ فقط تذکر 2 نکته را به نجار از یاد نبرید:

1 – سوراخ‌کردن قسمت‌های موردنظر برای پیچ هرکدام از چرخ‌ها؛ زیرا برای ایجاد این سوراخ‌ها، به مته‌های ضخیم نیاز است.

2 – ساخت دری برای این جعبه که کمی بزرگ‌تر از دهانه آن بوده و با داشتن 4 دیواره 3سانتی‌متری، روی دهانه جعبه قرار گرفته و محکم جا بیفتد.

اگر ساخت جعبه را به نجاری سپرده‌اید، لوازم زیر را دیگر باید خودتان تهیه کنید:

- 4 عدد چرخ بزرگ به همراه پیچ بلند و مهره و واشر فلزی مربوط به آن

- 2 متر طناب پلاستیکی محکم و ضخیم

- یک متر پارچه برای روکش صندلی

- یک متر پشم‌شیشه لایه‌ای

- چند عدد مهره تزئینی رنگی

- 2 عدد پیچ بلند سرحلقه‌ای

- دستگاه منگنه‌کن

- رنگ روغنی یا اکریلیک و قلم‌مو

طرز ساخت:

1 – ابتدا هریک از پیچ‌های مربوط به چرخ‌ها را از داخل سوراخ چرخ وارد کرده و سپس داخل سوراخ مربوطه فروکنید. پس از آن، مهره مربوطه را به همراه واشر محکم بپیچانید. این کار را درمورد هر 4 چرخ انجام دهید. (تصاویر1 و2)

2 – روی هریک از چوب‌های طرفین نمای این صندوقچه، سوراخ کوچکی با دریل مته ریز ایجاد کرده و پیچ‌های سرحلقه‌ای را در جای سوراخ‌ها بپیچانید تا محکم در جای خود قرار گیرد.

3 – برای سطح بیرونی در این جعبه ابتدا 2لایه از پشم‌شیشه با ابعاد کمی بزرگ‌تر از سطح و دیواره‌های در ببرید، سپس مستطیل دیگری درست با همین اندازه از پارچه انتخابی برای روکش صندلی نیز ببرید.

حالا ابتدا لایه‌های پشم‌شیشه و سپس پارچه رویی را روی در قرارداده و لبه آن را به سمت داخل برگردانده و با منگنه محکم کنید. این کار را در دور تا دور در انجام دهید؛ به این صورت نشیمنگاه این صندلی متحرک آماده می‌شود.

نکته: هنگام انجام این کار، پارچه و پشم‌شیشه را خوب بکشید تا پارچه روی سطح در چین نخورد.

4 – سطوح داخلی و خارجی این جعبه را با استفاده از قلم‌مو و یکی از رنگ‌های موجود در پارچه نقش‌دار رنگ‌آمیزی کنید.

5 – یک سر طناب را از داخل 2 حلقه پیچ حلقه‌ای عبور داده و در نهایت به سر دیگر در فاصله 10 سانتی‌متری از لبه 2  سر طناب، به هم گره بزنید؛ سپس برای زیباترشدن این طناب، در این فاصله 10 سانتی‌متری، چند مهره در هر سر طناب وارد کرده و در نهایت گره‌ای محکم بزنید(تصویر 3). حالا این جعبه متحرک سه‌کاره آماده است.

کد خبر 43449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز