دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوریس تادیچ رییس جمهوری کنونی صربستان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور برابر تومیسلاو نیکولیچ ملی گرا به پیروزی رسید.

به گزارش بی بی سی، تادیچ که طرفدار غرب است توانست بیش از 50 درصد آرا را در انتخاباتی که گفته می‌شود با حضور گسترده مردمی همراه بوده به خود اختصاص دهد.

کمیسیون انتخاباتی صربستان اعلام کرد که تادیچ 51 درصد آرا را در برابر 47 درصد آرای نیکولیچ کسب کرده است.

تادیچ پس از کسب پیروزی در سخنانی گفت: صربستان پتانسیل عظیم دموکراسی خود را نشان داد. تادیچ همچنین در ادامه از تومیسلاو نیکولیچ به دلیل حضوردر رقابتی تنگاتنگ تمجید کرد.

نیکولیچ نیز ضمن تبریک به تادیچ و پذیرش شکست در انتخابات، گفت:پیام من به اتحادیه اروپا این است که دست از باج گیری از صربستان بردارید و از طرح شرایط غیر ممکن خودداری کنید، ما آماده عضویت در اتحادیه اروپا هستیم، اما نمی‌توانیم به پاره‌ای از شرایط تعیین شده برای عضویت در این اتحادیه عمل کنیم.

به نظر می‌رسد نیکولیچ این سخنان را در اشاره به فشار‌های اتحادیه اروپا به صربستان برای پذیرش استقلال کوزوو بیان کرد.در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری صربستان دو کاندیدای ریاست جمهوری به رغم اختلافات خود با استقلال کوزوو مخالفت کرده بودند.

پیشتر نیز پارلمان صربستان با اکثریت آرا تصویب کرد که کوزوو بخش جدایی ناپذیر از این کشور است.[هشدار صربستان درباره استقلال کوزوو]

تادیچ شعار انتخاباتی خود را توسعه مورد حمایت اتحادیه اروپا قرار داده بود، در حالی که نیکولیچ محور تبلیغات خود را بر نزدیکی صربستان با روسیه متمکز کرده بود.

کد خبر 43411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز