دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوریس تادیچ رییس جمهور صربستان بار دیگر به این سمت برگزیده شد و بدین ترتیب روند اروپاگرایانه در سیاست خارجی این کشور پیگیری خواهد شد

شبکه خبری دویچه وله گزارش داد، کمیسیون انتخابات صربستان یکشنبه شب در بلگراد اعلام کرد تادیچ پیروز رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور شده است.

بر اساس نتایج اولیه، تادیچ 51.2 درصد آرا را از آن خود کرده است. رقیب او، تومیسلاو نیکولیچ، افراط‌گرا 47.2 درصد آرا را کسب کرد. میزان مشارکت در این انتخابات 67 درصد اعلام شد.[برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری صربستان]

این رای‌گیری به مثابه انتخاب جهت سیاست‌های این کشور به ویژه در خصوص استقلال‌طلبی کوزوو محسوب می‌شود. [کوزوو؛ کلید انتخابات صربستان]

تادیچ قصد دارد استقلال این منطقه را در ازای نزدیکی به اتحادیه اروپا مجاز نماید. وی در این مسیر مورد حمایت اتحادیه اروپا قرار دارد.[کوزوو؛ مساله صربستان یا اتحادیه اروپا؟]
در دور اول رقابت‌های ریاست جمهوری در صربستان که دو هفته پیش برگزار شد، نیکولیچ حدود 40 و تادیچ 35.4 درصد آرا را کسب کردند.

نیکولیچ شکست را پذیرفت
نیکولیچ در جمع هواداران حزبی‌اش (حزب رادیکال صربستان) گفت: «من می‌خواهم به شما اعلام کنم که بوریس تادیچ احتمالا با چند درصد بیشتر در رقابت پیروز شده است. زمانی که این امر تایید شود، من به او پیروزی‌اش را تبریک خواهم گفت.»

«زمان جشن گرفتن نداریم»
در همین حال تادیچ در جمع حزبش اعلام کرد: «ما همگی پیروز شده‌ایم. ما نشان داده‌ایم صربستان از چه پتانسیل‌های دموکراتیکی برخوردار است.»

این سیاستمدار 50 ساله در رقابت‌های انتخاباتی از شهروندان صربستان خواسته بود تا له یا علیه اروپا تصمیم بگیرند. وی پس از پیروزی در انتخابات افزود: «از آنجا که صربستان با مشکلات بزرگی مواجه است، زمانی برای جشن گرفتن نداریم.»

به سوی اروپا
تادیچ ضامن اصلاحاتی در صربستان محسوب می‌شود که پس از کشته شدن زوران دییندییچ (Zoran Djindjic) نخست‌وزیر سابق این کشور در سال 2003 میلادی در این کشور دنبال می‌شود.

از نظر این پروفسور سابق روانشناسی، اتحادیه اروپا «تنها ابزار» برای صرب‌ها به منظور «تضمین آینده‌ای بهتر» است.

تادیچ علاوه بر پیگیری روند نزدیکی به بروکسل قصد دارد روابط صربستان را با روسیه، شریک سنتی این کشور، بهبود بخشد که در کنار بلگراد در مقابل استقلال کوزوو ایستادگی می‌کند.

کد خبر 43410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز