گروه دانش: چند روزی است که صحبت از قطع‌شدن خطوط اینترنت و پایین آمدن سرعت در منطقه خاورمیانه و آسیای جنوبی می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، 70 درصد از شبکه اینترنتی مصر و حدود 60درصد از ارتباطات اینترنتی هند با مشکل روبه رو شده‌است. گفته شده‌است که این اختلال در اثر آسیب به 2 کابل مخابراتی بوده که از بستر دریای مدیترانه عبور می‌کند. [چطور زیرساخت‌های اینترنت کار می‌کنند؟]

درحالی که گفته‌شده تعمیر کابل‌ها حدود یک هفته طول خواهد کشید، کارشناسان معتقدند که تاثیر اختلال رخ داده در این مناطق احتمالا گریبانگیر سایر نقاط جهان نیز خواهد شد چون بسیاری از شرکت‌های خارجی فعالیت کاری خود را، مانند پاسخگویی به تماس‌های تلفنی مشتریان، به هند منتقل کرده‌اند که ارزش این خدمات، به 24 میلیارد دلار می‌رسد.

آسوشیتدپرس هم گزارش کرده که ارتباطات اینترنتی در امارات متحده عربی، کویت و عربستان سعودی مختل شده ‌است.

در مصر هم مسئولان از کاربران خصوصی اینترنت تقاضاکرده‌اند که تا رفع این اختلالات از دانلود فیلم و آهنگ اجتناب کنند و تاکید دارند که تا حل شدن مشکل، ارتباطات کاری مقدم بر استفاده‌های تفریحی از اینترنت است. در حال حاضر کارشناسان مخابرات در تلاشند راه های ارتباطی دیگر مانند ماهواره را جایگزین ارتباطات اینترنتی کنند.

اما در ایران تاثیری از این اختلالات در «زندگی مردم» دیده نمی‌شود. ممکن است تعجب کنیم وقتی می‌بینیم که این قطعی اینترنت در خاورمیانه این‌گونه درسراسر دنیا مورد توجه قرارگرفته و همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده‌است درحالی که در ایران، که بخش بزرگی از خاورمیانه است و در مرکز این ناحیه قطع‌شده قراردارد، هیچ مشکلی به‌وجود نیامده است.

این مسئله  دو علت دارد؛ اول این‌که کشور ما با وجود قرارداشتن در مرکز این ناحیه، ارتباطات اینترنتی‌اش را از طرق دیگری برقرار می‌کند و البته فرضیه دیگر این است که واقعاً اینترنت در کشور ما چیزی درحد صفر، بازیچه، به‌درد نخور و بی‌کاربرد است که قطع یا وصل بودن آن تاثیری در زندگی مردم ندارد.

با این‌حال، در این چند روز گزارش‌هایی از اختلالات در اینترنت ایران به گوش رسید و جالب است بدانید که سخنگوى ارتباطات سیار در ادعایی مشکلات موجود در شبکه اینترنت ایران را کنجکاوی کاربران ایرانی برای تحقیق درباره علت قطعی کابل زیردریایی اینترنت خاورمیانه عنوان کرد!

به گفته ایشان، برخى به دلیل شنیدن اخبار مربوط به قطعى کابل اینترنت، کنجکاو مى شوند کیفیت اینترنت در داخل کشور را امتحان کنند و همین مسئله ترافیک را افزایش مى‌دهد!

این در حالی‌است که بنابر اطلاعات روزانه مسئولین پایگاه های خبری، در صورت وجود حساس‌ترین خبرها در ایران و جهان و اوج کنجکاوی مردم و مراجعه به سایت‌ها هم، این مسئله  باعث کندی یا قطعی سرعت اینترنت نمی شود.

به گزارش سایت فردا، شفیعی سخنگوى شرکت ارتباطات سیار گفته است: بعد از قطعی، بلافاصله کل ترافیک اینترنت کشور را به مسیر پشتیبان، یعنى فیبرنورى مسیر ترکیه منتقل کردیم و کوچکترین قطعى در ارتباط اینترنتى کشور به‌وجود نیامد!

به نظر می‌رسد وضعیت نامناسب خدمات دهی در اینترنت هم از مسائلی است که نظارت فوری سازمان بازرسی کل کشور را طلب می‌کند.

کد خبر 43375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز