مینا شهنی: بازنشستگان بالای60 سال نسبت به کم‌سن‌ترها خوشبخت‌ترند؛ مقایسه حق عائله‌مندی و حق اولادی که بازنشستگان کشوری و لشکری دریافت می‌‌کنند دلیل روشنی برای این امر است.

حق همسر برای بازنشستگان بالای 60‌سال 78 هزار تومان است در حالی‌که برای بازنشستگان کم‌تر از 60 سال این مبلغ به 12 هزار و 700 تومان تنزل می‌یابد.

بازنشستگان بالای 60 سال به ازای هر فرزند تحت تکفل 20 هزار تومان دریافت می‌‌کنند حال آن‌که بازنشستگانی با سن کم‌تر از 60 سال ماهانه 2هزار و 500 تومان برای فرزند تحت سرپرستی‌شان دریافت می‌کنند، البته این رقم برای حداکثر 3 فرزند در نظر گرفته و پرداخت می‌شود.

یک محاسبه سر انگشتی نشان می‌دهد چنانچه بازنشسته‌ای 60 ساله باشد برای همسر و یک فرزند ماهانه 98 هزار تومان دریافت می‌‌کند در حالی‌که در شرایط کاملا همسان به همتای کم‌تر از 60 سالش 37 هزار و 700 تومان پرداخت می‌شود.

فاصله‌ 60 هزار تومانی ماهانه این 2 بازنشسته شاید به‌نظر سایر گروه‌ها چندان رقم قابل ملاحظه‌ای نباشد اما برای بازنشسته‌ای که تنها منبع درآمد و معاش روزانه‌اش مستمری بازنشستگی است،60 هزار تومان کاملا قابل توجه است، به ویژه که در شرایط کنونی، بازنشسته‌ها معتقدند مستمری دریافتی‌شان هرگز پاسخگوی نیاز روزانه حتی در حد خوراک و پوشاک نیست.

لایحه «افزایش حق عائله‌مندی بازنشستگان» با عنوان«اصلاحیه بند 3 از ماده 9 قانون نظام پرداخت هماهنگ و ماده 8 مقررات مالی دولت»  به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. 

این لایحه پس از تصویب در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس در آبان ماه پارسال برای طرح در صحن علنی و تعیین تکلیف از آراء نمایندگان قرار گرفت.

دولت نیز بودجه‌ای برای این افزایش دریافتی بازنشستگان در نظر گرفت و بازنشستگان هم منتظر بودند تا با طرح و تصویب هر چه سریع‌تر این لایحه بتوانند حق عائله‌مندی افزوده را دریافت کنند.

تصویب این قانون تا خرداد امسال به درازا کشید و سرانجام در آخرین روزهای خرداد امسال توانست با به دست آوردن 142 رأی موافق از میان 156 رأی نمایندگان حاضر در صحن علنی به تصویب برسد.

هر چند تاریخ تصویب این قانون 29 خرداد امسال است اما نوشتن آیین‌نامه‌های مورد نیاز و نیز ابلاغ آن‌ها برای اجرا و پرداخت حق عائله‌مندی به نیمه مرداد ماه کشیده شد.

در ماده 8 این قانون آمده‌است: کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد برای بازنشستگان کشوری و لشکری که دارای 60 سال سن و بیشتر باشند و مستخدمین از کار افتاده (بدون شرط سنی) علاوه بر میزان مقرر دریافتی مطابق قانون، ماهانه کمک هزینه عائله‌مندی معادل 120 درصد حداقل حقوق مبنای جدول ماده (1) «قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت» و حق اولاد به ازای هر فرزند (حداکثر تا 3 فرزند) معادل 35 درصد حداقل حقوق مبنای جدول مذکور، پرداخت می‌گردد.

به این ترتیب کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حق فرزند را از 35 به 100 درصد افزایش داد.

بازنشستگان بالای 60 سال بالاخره توانستند از مزایای این قانون بهره‌مند شوند، اما آن‌ها که سن‌شان کم‌تر از 60 سال بود از مزایای ترمیم بازماندند.

پاسخ وزیر رفاه

در کشاکش بررسی و تصویب لایحه‌ «افزایش حق عائله‌مندی بازنشستگان» وزیر رفاه در پاسخ به این پرسش که تکلیف بازنشسته‌هایی که کم‌تر از 60 سال سن دارند چه می‌شود‌، توضیح داد که این در واقع کمکی است که دولت به سالمندان می‌‌کند.

عبدالرضا مصری تاکید کرد که تصویب و اجرای این قانون به حمایت هر چه بیشتر دولت از سالمندان می‌انجامد، اما وزیر رفاه هیچ توضیحی درباره تبعات تبعیضی که پس از اجرای این قانون به‌وجود می‌آید ارائه نکرد.

آنها که جا ماندند

مستمری بگیران سازمان بازنشستگی کشوری نزدیک به 850 هزار نفرند که از این تعداد 290‌هزار نفر از آنان 60 سال و بالاتر سن دارند. با تکیه بر این آمار نزدیک به یک سوم از جمعیت زیر پوشش سازمان بازنشستگی کشوری از مزایای قانون جدید بهره‌مند می‌شوند و دو سوم جمعیت جامانده‌اند.

آنها که جاماندند نسبت به شرایط به وجود آمده به شدت اعتراض دارند و معتقدند طرح و تصویب چنین قوانینی به نارضایتی بازنشستگان دامن می‌زند.هر چند وزیر رفاه معتقد است که سالمندان بالای 60 سال به جهت گسترده شدن خانواده‌شان با بالا رفتن هزینه‌های جاری زندگی روبرو شده‌اند، اما بازنشستگانی که کم‌تر از 60‌سال سن دارند اعتقاد دارند بالا رفتن هزینه زندگی برای بازنشستگانی که کم‌تر از 60 سال  سن دارند هم رخ داده و این مشکلی است که گریبان تعداد زیادی از بازنشستگان را می‌فشارد.

کد خبر 43069

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز