یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: همشهری به عنوان اولین موسسه مطبوعاتی ایران، به تازگی درخواست پذیرش خود را به بورس تهران ارائه کرده است.

به گزارش همشهری، این برای اولین‌بار است که یک موسسه مطبوعاتی برای پذیرش در بورس تهران  درخواست می‌دهد. کارشناسان معتقدند: حضور  موسسه‌همشهری در بورس اولین گام برای حرفه‌ای‌تر شدن اقتصاد مطبوعات در ایران و استقلال جامعه مطبوعاتی است و می‌تواند دیگر رسانه‌ها را برای حضور در بورس تهران ترغیب کند.

براساس اعلام بورس اوراق بهادار تهران، روز چهارشنبه 3بهمن ماه، درخواست پذیرش موسسه همشهری ارسال شده است.

تجربه جهانی

نصرالله برزنی عضو هیات مدیره شرکت بورس باتوجه به تجربه بورس‌های جهانی  در پذیرش سهام موسسات مطبوعاتی از ورود موسسه همشهری به بازار اوراق بهادار استقبال می‌کند. 

 وی می‌گوید: حضور موسسات مطبوعاتی در بورس‌های جهانی سابقه چند 10ساله دارد و تجربه این سال‌ها نشان می‌دهد   ورود این موسسات به بازار اوراق بهادار با موفقیت همراه می‌شود، ضمن این‌که عرضه سهام موسسه همشهری فعالیت‌های بورس را متنوع‌تر می‌کند و جاذبه بورس  را  برای جلب سرمایه‌گذاری‌های جدید افزایش می‌دهد.

 برزنی در خصوص شرایط پذیرش موسسات مطبوعاتی در بورس می‌افزاید: برای پذیرش هر شرکت یا موسسه‌ای اعم از تولیدی، خدماتی و حتی فرهنگی و مطبوعاتی اولین معیار سودآوری و تداوم این سودآوری بلندمدت است.

به عبارت دیگر بررسی درآمدزایی شرکت‌های متقاضی باید دایر بودن فعالیت آنها و رشد درآمدشان را تایید کند.

 او ارزشگذاری سهام موسسات مطبوعاتی را هم منوط به جریان درآمدی این موسسات درآینده توصیف می‌کند و می‌گوید: اولین و مهمترین هدف و انگیزه حضور در معاملات بورس برای سهامداران دریافت سود بیشتر است، بنابراین سهام شرکت‌ها و موسساتی ارزش بیشتری دارد که سود مناسب‌تری عاید سهامدارانش کند.

به گفته برزنی ورود گروه جدیدی از شرکت‌ها و موسسات احتمالا در مرحله اجرا با چالش‌هایی مواجه خواهد شد اما قطعا به متنوع‌تر شدن فعالیت‌ها در بازار منجر خواهد شد و به تدریج جایگاه خود را تثبیت خواهد کرد،  آنچنان که پیشتر بانک‌ها و شرکت‌های خدماتی هم در بورس حضور نداشتند اما تدریجا وارد بازار سرمایه شدند و به آن تنوع دادند.

عضو هیات مدیره شرکت بورس در مورد زمان لازم برای بررسی تقاضای پذیرش موسسه همشهری می‌گوید: باتوجه به اینکه پذیرش این موسسه به معنای ورود یک صنعت جدید به بورس است معیارها و شاخصه‌ها با دقت و وسواس بیشتری در مورد موسسه همشهری بررسی خواهد شد اما این امر لزوما به معنای زمان بر بودن فرآیند پذیرش نیست چون تلاش شرکت بورس این است که تقاضای شرکت حداکثر ظرف 2ماه به نتیجه برسد.

او تبدیل شدن به شرکت سهامی عام، بررسی حساب‌های مالی، شفاف‌سازی تعهدات و تسویه بدهی‌ها و مطالبات را از پیش شرط‌های پذیرش موسسه همشهری اعلام  کرد و گفت:  در صورت سرعت عمل موسسه در اجرای شروط بهار آینده برای اولین بار سهام یک موسسه مطبوعاتی در بورس تهران عرضه شود.

نخستین گام برای پذیرش

مجید نوروزی مدیر پذیرش  بورس اوراق بهادار هم درباره عرضه سهام موسسه همشهری در بورس تهران می‌گوید: اولین گام برای پذیرش و عرضه سهام موسسه همشهری در بورس تهران انجام شده و در گام بعدی این موسسه باید موافقت سهامداران را در مجمع عمومی به شرکت بورس ارائه کند.

وی با بیان اینکه همشهری بایددر مرحله بعد تبدیل به شرکت‌ سهامی عام شود، توضیح می‌دهد: پس از تایید شرایط اولیه، یک مشاور پذیرش در کنارش موسسه قرار خواهد  گرفت و مراحل پذیرش همشهری را در بورس فراهم می‌کند.

نوروزی تأکید می‌کند: براساس آیین‌نامه جدید پذیرش، شرکت‌هایی که متقاضی پذیرش در بورس هستند باید پس از ارائه درخواست به وسیله یک مشاور پذیرش یا همان کارگزار معرف شرایط حضور در بورس را به دست آورند.

به گفته نوروزی شرکت بورس اوراق بهادار آمادگی دارد تا زمینه پذیرش هر چه سریعتر شرکت را در بورس ایجاد کند.

تنوع بازار سرمایه

هادی بیدختی عضو هیات پذیرش اوراق بهادار هم ورود موسسه همشهری به بورس را به عنوان اولین موسسه فرهنگی عاملی برای  تنوع فعالیت‌های بازار سرمایه توصیف می‌کند و می‌افزاید: سازمان بورس علاقه‌مند است فعالیت‌های بازار اوراق بهادار از انحصار تولید و خدمات خارج شود چون به این ترتیب سهامداران امکان می‌یابند سهام جدیدی را وارد سبد خود کنند و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.

او اقدام موسسه همشهری برای ارائه درخواست پذیرش در بورس را  نشانه اعتماد این موسسه به توان رقابتی خود در مجموعه مطبوعات ارزیابی می‌کند و می‌گوید: شرکت‌ها و موسساتی مجوز ورود به بازار سرمایه را کسب می‌کنند که بتوانند حائز شرایط پذیرش باشند و این خود امتیازی مثبت برای آنها محسوب می‌شود.

بیدختی در ادامه در توضیح مزایای عرضه سهام و ورود به بورس برای موسسه همشهری می‌افزاید: ورود به بورس به معنای پذیرش فضای رقابتی از سوی شرکت‌ها و موسسات است.  علاوه بر این مدیران می‌توانند نتیجه فعالیت و تصمیم‌گیری خود را هر روز با توجه به واکنش بازار و قیمت سهام ارزیابی کنند.

به گفته او امکان تامین اعتبار از منابع جدید از دیگر مزایا و مزیت‌های ورود به بورس برای موسسه همشهری است.

نتایج مثبت

عضو هیات‌پذیرش اوراق بهادار می‌افزاید: ملموس‌ترین نتیجه مثبت حضور در تالار بورس انتخاب مدیران با توجه به توانایی‌ها و عملکرد از سوی سهامداران  است به این ترتیب انتخاب مدیریت از انحصار سهامداران عمده خارج می‌شود.

بیدختی در خصوص شرایط پذیرش موسسه همشهری به عنوان اولین موسسه فرهنگی متقاضی ورود به بورس می‌گوید: معمولا برای پذیرش شرکت‌ها و موسسات به آیین‌نامه عمومی پذیرش استناد می‌شود و تنها در موارد استثنایی شرایط خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 به عنوان مثال در مورد بانک‌ها از آنجا که بانک مرکزی خواستار رعایت استانداردهایی است  این استانداردها به شرایط عمومی پذیرش اضافه می‌شود. به این ترتیب به نظر نمی رسد برای پذیرش موسسه همشهری به آیین‌نامه خاصی نیاز داشته باشیم، هر چند که تا زمان بررسی رسمی تقاضای پذیرش، اظهار نظر قطعی در این خصوص امکان ندارد.

او می‌افزاید: هیات پذیرش تلاش خواهد کرد در جهت تنوع‌دهی به فعالیت‌های بورسی و افزایش زمینه‌های کسب و کار در بازار اوراق بهادار با موسسات فرهنگی به طور عام و موسسه فرهنگی به صورت خاص همکاری کند تا سهام این موسسه هر چه سریع‌تر امکان عرضه در بورس را به دست آورد، اما این قطعا به معنای اغماض در خصوص احراز شرایط حداقلی از سوی متقاضی نیست.

 به گفته بیدختی سازمان بورس نمی‌خواهد به هر قیمتی اهداف خود را در مورد متنوع‌سازی فعالیت‌های حاضر در بازار اوراق بهادار محقق کند. عضو هیات پذیرش اوراق بهادار تلاش موسسه همشهری برای ورود به عرصه رقابت را قابل تحسین می‌داند و می‌افزاید: تقاضای پذیرش در بورس به این معناست که موسسه همشهری به عملکرد خود اعتماد کامل دارد.

کد خبر 42759

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز