شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: بررسی آیین‌نامه پیشنهادی شورای بورس برای تعیین شرایط عرضه سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس یا بازار خارج از بورس در دستور کار دولت قرار گرفت.

در آیین‌نامه پیشنهادی شورای بورس که با استناد به قانون بازار اوراق بهادار تنظیم شده، آمده است: در صورتی که شرکت مشمول واگذاری برای اجرای موضوع فعالیت یا تامین عوامل تولید مشمول ضوابط خاصی از سوی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت یا شرکت‌های مادرتخصصی باشد، ضروری است قبل از واگذاری، تمامی اطلاعات مربوط به تداوم یا  تداوم نداشتن و تغییرات احتمالی این الزامات براساس ضوابط سازمان بورس افشا شود.

به این ترتیب تصویب این آیین‌نامه در هیأت وزیران در صورتی که تامین یا هر یک از شرایط تامین مواد اولیه یا فروش کالا و خدمات کماکان توسط دولت یا دستگاه‌های وابسته به دولت یا شرکت‌های مادر تخصصی تعیین شود دستگاه اجرایی ذی‌ربط موظف به اعلام و افشای نحوه تداوم و فرمول قیمت‌گذاری براساس انعقاد قرارداد یا دریافت تضمین از سوی دولت می‌شود. علاوه بر این شرکت قابل واگذاری هم موظف خواهد شد اطلاعات خود را برمبنای این ضوابط تهیه کند.

همچنین اگر شرکت، قبل از واگذاری مشمول امتیازات و تسهیلات حمایتی دولت باشد، تداوم سلب و یا محدود و مشروط کردن این چتر حمایتی پس از واگذاری که به نحوی حقوق مکتسبه سهامداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید از سوی دستگاه ذی‌ربط افشا شود، ضمن اینکه در صورت تغییر شرایط مذکور تجدید صورت‌های مالی ارائه شده 2 سال مالی قبل با احتساب شرایط حاکم جدید ضرورت می‌یابد و این صورت‌های مالی باید به همراه گزارش حسابرس و بازرس قبل از واگذاری منتشر شود.

در پیش‌نویس این آیین‌نامه آمده است: به منظور مشارکت در تعیین میزان سهام قابل واگذاری، شرکت‌های مشمول واگذاری فردی به نمایندگی از سازمان بورس به عنوان ناظر و بدون حق رأی در هیأت عالی واگذاری حضور خواهند یافت.

به این ترتیب و براساس پیشنهاد شورای بورس، در عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس یا بازارهای خارج از بورس در مرحله اول، حداقل 5درصد از کل سهام به صورت خرد عرضه خواهد شد و پس از آن ظرف مدت 6 ماه با هماهنگی نهاد مجری، دست‌کم 20 درصد سهام شرکت روی میز فروش قرار می‌گیرد، ضمن اینکه در عرضه اولیه خرید سهام عرضه شده تضمین خواهد شد و شرکت‌های تامین سرمایه در قبول تعهد خرید سهام عرضه اولیه اولویت خواهند داشت.

تعیین تکلیف حقوق و مطالبات شرکت مشمول واگذاری از دولت یا شرکت‌های دولتی و البته بدهی احتمالی آنها به دولت از دیگر شرایطی است که برای عرضه سهام شرکت‌ها در بورس تعیین شده و براساس آن داوطلبان حضور در بورس و بازارهای خارج از بورس باید برنامه تسویه مطالبات و بدهی را قبل از واگذاری به صورت شفاف به بازار اعلام کنند.

شورای بورس همچنین در پیش‌نویس این آیین‌نامه پیشنهاد کرده انتقال دارایی‌های شرکت مشمول واگذاری، اعم از دارایی‌های مشهود، نامشهود و پروانه فعالیت و بهره‌برداری به شرکت مادر‌تخصصی و وزارتخانه‌ها پس از تصویب واگذاری ممنوع شود.

کد خبر 42684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز