دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

الهام اسماعیلی: در این روزهای سرد و برفی زمستانی، آیا تابه‌حال به این فکر افتاده‌اید که ای‌کاش می‌شد چندتا از این گلوله‌های برفی را لااقل برای یک‌ساعت هم که شده، در ظرفی روی میز پذیرایی قرار می‌دادید؟

 و همان‌طور که روی مبل کنار شومینه یا بخاری لم داده‌اید، از زیبایی آن در فضای خانه نیز لذت می‌بردید؟

بدون اغراق می‌توان گفت برف نعمت بی‌بدیل الهی است که حتی نگاه‌کردن به آن نیز انرژی‌بخش است و اگرچه حضور آن در دمای داخل خانه دوامی ندارد ولی شما می‌توانید با ترفندهای هنرمندانه، بدلی از گلوله‌های برفی - آن هم از نوع آتشین- را درست کرده و روی میز قرار دهید.

به این ترتیب شاید حس و حال برف زمستانی در محیط خانه شما نیز به‌وجود آید. تعجب نکنید، این کار با هنر شمع‌سازی و شمع‌آرایی به راحتی عملی است؛ بنابراین اگر اهل شمع‌سازی هستید، با تهیه مواد زیر دست‌به‌کار شوید.

مواد و لوازم موردنیاز:

- پارافین جامد سفید، 500 گرم

- اسید  استئارین (20درصد میزان پارافین)، 100 گرم

- قالب کروی‌شکل

- فتیله

- قابلمه کوچک، یک عدد

- کاسه، یک عدد

طرز ساخت:

1 - پارافین را به همراه اسید استئارین در کاسه‌ای بریزید و با روش حرارت غیرمستقیم (بن ماری) ذوب کنید؛ سپس فتیله را در قسمت مرکزی قالب قرار دهید و پارافین ذوب شده را داخل قالب بریزید.

قالب را در جای خنک و یا در دمای معمولی اتاق به اندازه‌ای قرار دهید که کاملا سفت شده و شمع به راحتی از آن جدا شود. حالا یک شمع کروی سفیدرنگ دارید.

نکته: برای ذوب‌کردن پارافین با روش حرارت غیرمستقیم (بن‌ماری)، کافی است در قابلمه‌ای مقداری آب ریخته و روی شعله اجاق‌گاز قرار داده؛ سپس کاسه حاوی پارافین و اسید استئارین را روی دهانه قابلمه قرار دهید. به این ترتیب در اثر حرارت ناشی از بخار آب، مخلوط پارافین و اسید استئارین نیز ذوب می‌شود.

2 - اگر با هنر شمع‌سازی آشنا نیستید، لازم نیست خودتان را برای درست‌کردن شمع ساده کروی به دردسر بیندازید. به هر فروشگاه شمع‌فروشی که مراجعه کنید، شمع کروی سفیدرنگ وجود دارد. پس چندتا شمع تهیه کنید و از این به بعد طبق روش زیر عمل کنید.

برای اینکه شمع‌ها حالت گلوله‌های برفی به خود بگیرند، پارافین و اسید استئارین باقیمانده از ساخت شمع را در کاسه‌ای از جنس آلومینیوم ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌گاز ذوب کنید، سپس کاسه را از روی اجاق‌گاز بردارید و در کناری بگذارید تا پارافین کمی سرد شود.

3 - پیش از اینکه پارافین در معرض هوای اتاق کاملا سفت شود، با یک دست شمع گلوله‌ای را گرفته و با دست دیگر پارافین نیمه جامد را با چنگال روی سطح شمع بمالید.

نکته: پیش از برداشتن پارافین، با نوک چنگال، سطح پارافین را بریده بریده کنید. استفاده از چنگال نیز برای همین است زیرا به این صورت، فرم برف بیشتر تداعی می‌شود.

4 - بعد از اینکه سطوح روی شمع با پارافین پوشیده شد، آن را روی سینی یا ظرف آلومینیومی یک‌بارمصرف قرار داده و کف و قسمت‌های زیرین را نیز با پارافین زده‌شده پوشش دهید.

پس از اینکه از پوشش تمام سطوح شمع با پارافین مطمئن شدید، آن را به همراه سینی در جای سردی قرار دهید تا پارافین سفت شده و شمع‌های برفی آماده شود. حالا آنها را به‌صورت تکی در ظرف‌های مختلف قرار داده یا به صورت مجموعه‌ای در کنار هم داخل ظرفی بچینید و فتیله آنها را روشن کنید.

کد خبر 42277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز