گروه سیاسی: با پایان یافتن کار بررسی‌های اولیه در هیات‌های اجرایی، هیأت‌های نظارت بر انتخابات از روز سه شنبه دوم بهمن کار بررسی صلاحیت نامزدهای هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را آغاز می‌کنند.

با اعلام این خبر از سوی خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه به ایسنا گفت: پس ار ارسال گزارش‌های هیات‌های اجرایی به شورای نگهبان، هیات‌های نظارت نیز اقدام به بررسی نظر هیات‌های اجرایی می‌کنند.

رئیس‌ستاد مرکزی بازرسی انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر اینکه قانون ملاک تعیین صلاحیت‌ها است، گفت: فضاسازی‌های بی‌مبنا و شایعات بی‌اساس نباید سبب نگرانی دواطلبان شود.

محمدحسین موسی پور در گفت‌وگو با همشهری افزود: فردا نتایج بررسی‌های هیات‌های اجرایی به به داوطلبان اعلام می‌شود.

وی اظهار داشت که بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات اجرایی مستند به مواد ‪، ۲۸‬ ‪ ۳۰، ۲۹‬و ‪ ۵۰‬قانون انتخابات مجلس شورای‌اسلامی است و طبق قانون کار رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انجام خواهد شد.

مطابق ماده 50 قانون انتخابات مجلس، هیأت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند حداکثر ظرف10روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام با توجه به نتایج به‌دست آمده از بررسی‌های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان در رابطه با صلاحیت‌های مذکور در این قانون را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلاً به هیأت‌های نظارت اعلام کنند.

هیأت‌های اجرایی در سراسر کشور از 22 دی ماه در یک زمان 10 روزه‌ کار بررسی صلاحیت‌ بیش از 7هزار کاندیدای انتخابات مجلس هشتم را آغاز کردند.

بر اساس تبصره این ماده، کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته حق دارند ظرف چهار روز از تاریخ ابلاغ به داوطلب، شکایت خود را مستدلاً به هیأت نظارت استان اعلام کنند.

التزام به قانون

وزیر کشوراظهار داشت: قانون را به صورت جدی اجرا می‌کنیم و فکر می‌کنیم اگر همه ملتزم به قانون باشیم هیچ مشکلی در انتخابات پیش نمی‌آید‌.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مصطفی پورمحمدی گفت: در راستای اجرای قانون هیچ تعامل و مسامحه‌ای انجام نمی‌دهیم و در این صورت نه ما از قانون تجاوز می‌کنیم و نه دیگران از اجرای قانون ناراحت می‌شوند‌.

وی تأکید کرد: اگر این اصل را با هم خوب پیش ببریم نه ما به خطا می‌رویم و نه دیگران ناراحت خواهند شد‌.

وزیر کشور درباره فعالیت احزاب و فضای سیاسی حاکم بر کشور نیز گفت: احزاب در ایام انتخابات تحرک پیدا می‌کنند و به‌دنبال جذب آرای مردم و طرفدار هستند که از این بابت دغدغه خاصی را نداریم‌.

پور محمدی افزود: احزاب باید حرف‌های خود را بزنند و مردم هم هوشیار و آگاه هستند و می‌شنوند و می‌بینند و قضاوت آنها ازنظر ما مورد احترام است و هرچه مردم قضاوت وانتخاب کنند، به آن تن خواهیم داد.

وی با اشاره به جوسازی عده‌ای مبنی بر نام نویسی در انتخابات با توجه به اطمینان از رد صلاحیت‌شان یادآور شد: در این زمینه مردم باید هوشیار و آگاه باشند و به صورت جدی مسایل را پی‌گیری کنند‌.

پورمحمدی برگزاری رایانه‌ای انتخابات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: با شورای نگهبان از نظر سامانه و نرم‌افزار برگزاری انتخابات رایانه‌ای به‌طور کامل توافق صورت گرفته است و هم اکنون بحث‌های سخت افزاری و آموزش نیرو و تأمین شبکه ارتباطی و زیرساخت‌ها در حال انجام است‌.

نواقص پرونده‌ها

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که حدود 83 پرونده ارسالی داوطلبان انتخابات از سوی وزارت کشور از مجموع هفت هزار و 601 پرونده ناقص است، هشتاد درصد دیگر پرونده‌ها را نیز دارای اشکال‌های مختلف دانست.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: وزارت کشور یک فهرست 7هزار و 601 پرونده‌ای را برای ما ارسال کرده و پس از دو روز کار کارشناسی و اقداماتی که کارشناسان شورا در ایام تعطیل انجام دادند مشخص شد که حدود 83 پرونده ناقص است و در واقع آمار تحقیقی ما 7هزار و 518 پرونده شده است.

وی با بیان این‌که مدارک خاصی هم برای ما ارسال نشده و امیدواریم که اصل این مدارک برای هیات‌های اجرایی ارسال شده باشد، از زحمات هیات‌های اجرایی تشکر کرد و گفت:‌ امیدوارم هیات‌های اجرایی با دقت کافی پرونده‌ داوطلبان را بررسی و دقت کنند که کلیه مدارکی که برای ثبت‌نام لازم است، در پرونده موجود باشد.

کدخدایی یادآور شد: پایان وقت اداری امروز پایان زمان قانونی هیات‌های اجرایی است که پس از آن هیات‌های اجرایی باید نتیجه‌ بررسی‌ها را برای هیات‌های نظارت شورا ارسال کنند، اگر هیات‌های اجرایی نقصی را در پرونده مشاهده می‌کنند تا پایان وقت اداری امروز زمان دارند که نواقص را رفع کنند و اگر رفع نشود ثبت نام داوطلبان قطعی تلقی نمی‌شود و در هیات‌های نظارت اقدام به بررسی نمی‌شود.

با این حال رئیس ستاد انتخابات کشور در مورد اعلام نقص پرونده داوطلبین از سوی شورای نگهبان گفت: تاکنون فقط درباره 9 پرونده اعلام نقص شده است و در مورد نقص 83 پرونده نامه‌ای به این ستاد ارسال نشده است.

علیرضا افشار در گفت‌وگو با فارس در مورد اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر نقص 83 پرونده داوطلبین هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ستاد انتخابات تاکنون نامه‌ای رسمی از شورای نگهبان دریافت ننموده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: تا تاریخ 26 دی 86 فقط 9 پرونده، ناقص اعلام شد که طی نامه‌ای در این تاریخ از شورای نگهبان خواستیم از همان تاریخ مرتبا پیگیر پرونده‌های ناقص هستیم ولی تاکنون خبر و گزارشی در این زمینه دریافت نکردیم.

وی همچنین در مورد سخنان کدخدایی درباره اشکال 80 درصد از پرونده‌های ارجاع شده اظهار داشت: طبق ماده 23 آیین نامه اجرایی انتخابات، وزارت کشور موظف است یک پرسشنامه و یک نسخه تصویر شناسنامه و دو قطعه عکس را به شورای نگهبان تحویل دهد و وظیفه ندارد که مدارک تحصیلی یا سایر مدارک دیگر را تحویل دهد.

زیر سؤال بردن بررسی صلاحیت‌ها

رئیس ستاد انتخابات کشور بااشاره به برخی اظهار نظرها و پیش‌بینی‌ها درباره بررسی صلاحیت داوطلبان گفت: فریاد زدن‌ها، تیتر کردن اظهار نظرها و زیر سؤال بردن رد صلاحیت‌ها براساس قانون، سوابق تخلفاتی افراد را برطرف نمی‌کند.

علیرضا افشار در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: بررسی صلاحیت داوطلبان در چارچوب قانون صورت می‌گیرد و هیات‌های اجرایی و نظارت به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند.

وی تأکید کرد: تنها نتیجه اظهار نگرانی‌ها از انجام وظایف قانونی هیات‌های اجرایی و نظارت، برهم زدن فضای سالم انتخابات و مایوس کردن مردم است.

معاون سیاسی وزیرکشور انتشار این‌گونه اظهار نظرها را شایعه دانست که هیچ مدرک، دلیل و شاهدی برای اثبات آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هیات‌های اجرایی آزاد هستند و تحت‌تأثیر فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرند و به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند.

پایان ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراها

نام نویسی از داوطلبان نامزدی انتخابات میاندوره‌ای سومین دوره شوراهای شهر و روستا که از دوشنبه 24 دی آغاز شده بود، پایان وقت اداری دیروز30 دی پایان یافت.

بیش از 500 نفر درانتخابات میاندوره‌ای سومین دوره شوراهای اسلامی شهرو روستا به این شوراها راه می‌یابند.

بر اساس ماده 26 قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، ثبت نام‌کنندگان باید حداقل 25 سال سن داشته باشند.

داوطلبان همچنین برای نامزدی در انتخابات شوراها حداقل باید مدرک دیپلم داشته‌ باشند و برای داوطلبان شوراهای‌اسلامی روستاها، داشتن سواد خواندن و نوشتن کافی است.

به گزارش مهر، رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات میاندوره‌ای سومین دوره شوراهای شهر و روستا از11 بهمن آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه دارد.

انتخابات میاندوره‌ای سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 24 اسفند در دو حوزه شهری و 160 حوزه روستایی همزمان با انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

تهیه طرح امنیت انتخابات

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از تهیه طرح امنیت انتخابات در معاونت عملیات این نیرو خبر داد و گفت: در تامین امنیت انتخابات نگرانی نداریم و با اجرای دقیق این طرح مانند گذشته انتخابات در سلامت و امنیت کامل برگزار خواهد شد.

به گزارش مهر، احمد رضا رادان در پاسخ به سؤالی درباره تمهیدات نیروی انتظامی برای تامین امنیت تجمعات، نشست‌ها و میتینگ‌های تبلیغاتی در ایام انتخابات و امنیت روز رای گیری و همچنین برخورد با تخلفات انتخاباتی، اظهارداشت: بر اساس قانون وظیفه تامین امنیت و انتظام انتخابات از اولین مرحله تا شمارش آراء و اعلام نتیجه بر عهده نیروی انتظامی است.

وی با اعلام اینکه به‌طور مثال طرح امنیت انتخابات تهران در معاونت عملیات نیروی انتظامی تهران بزرگ طراحی شده است، گفت: ما به‌دنبال اجرایی کردن این طرح هستیم و مرحله به مرحله پیش خواهیم رفت.

کد خبر 42214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز