سیدمرتضی نبوی*: از جمله نکات مهمی که در سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع مردم یزد مطرح شد، موضوع اعتمادبه نفس ملی و لزوم توجه به آن بود.

در واکاوی این موضوع باید گفت که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به‌دنبال اعتماد به نفسی بود که در ملت ایجاد شد.

این اعتماد به نفس با پیوند مردم، رهبری و ظرفیتی که دین اسلام داشت، موجب پدیدآمدن یک تحول بی‌نظیر در تاریخ ما یعنی پیدایش انقلاب واقعی و بزرگ اسلامی در ایران شد.

یکی از آثار این انقلاب این بود که ساختار حکومت تغییر کرد و یک قانون اساسی برخاسته از خواست ملی پدید آمد که در آن، مردم همه نهادهای حکومت را با رأی خودشان شکل می‌دادند.

از همین رو بود که ما تا امروز تجربه هر سال یک انتخابات را در کشور داشتیم و تا امروز آثار بسیار مهمی هم داشته، از جمله این که مردم تصمیم‌گیری و تعیین‌کنندگی را در داخل کشور تجربه کردند و آن که دیگر کشورهای استعمارگر و سلطه جویان از خارج این مرزها برای این کشور تصمیم بگیرند، از بین رفت.

اینها همه به برکت اعتماد به نفسی بود که در ارتباط با رهبری و ولایت فقیه، ملت ایران پیدا کرده و این حرکت را رو به پیش ادامه داده است. پس بازشناسی و تبیین آثار و برکات اعتماد به نفس ملی به ویژه در عرصه‌های تأثیرگذاری مانند انتخابات، ضروری به‌نظر می‌رسد.

از جمله دیگر نکات مورد توجه ایشان که در موارد متعددی نیز آن را مورد تأکید قرار داده‌اند، توصیه به مردم در جهت تلاش برای انتخاب نامزد اصلح در انتخابات مجلس بود..

هرچند ما دستگاه‌های نظارتی و اجرایی مانند شورای نگهبان و وزارت کشور داریم که البته تلاش می‌کنند در بررسی‌های خودشان یا در نظارتی که انجام می‌دهند، نامزدهایی که واجد حداقلی صلاحیت‌های قانونی هستند را برای حضور در مسابقه انتخابات تأیید کنند، اما باید دانست که تعیین‌کننده و تصمیم‌گیری اصلی و نهایی مردم هستند که در بین نامزدهای متکثری که بعد از فرآیند اجرا و نظارت تأیید می‌شوند، بهترین گزینه‌ را انتخاب کنند تا مجلسی که تشکیل می‌شود مجلسی باشد که در مرحله قانون‌گذاری و نظارتش بتواند برای مردم و نظام کارآمد باشد و بتواند در این برهه حساسی که نظام و کشور عزم پیشرفت کرده و اهداف مهمی را در سند چشم‌انداز 20 ساله معین کرده، این مسئولیت مهم را ایفا کند.

اما چگونه مردم می‌توانند به این مهم دست یابند؟ متناسب با اینکه مردم در چه اقشار و جایگاه‌هایی هستند، ابزار متعددی دارند، راه اول شناخت خود مردم از هر نامزدی است که ممکن است داشته باشند و طبعاً از این شناخت، حداکثر استفاده را می‌کنند.

راه دیگر مراجعه به مراجعی است که می‌تواند اطلاعات ذی‌قیمتی را در اختیار مردم بگذارد و اطمینان بخش هم باشد.

فرض کنید مراجعه به روحانیت یا دانشگاهیانی که مورد اعتمادشان هستند و خلاصه همه تشکل‌ها و احزابی که می‌توانند برای آنها اطمنیان‌بخش باشند چرا که به هر حال امور سیاسی به نوعی یک نوع امر نخبه و تخصصی محسوب می‌شود، لذا همین جا و به روشنی نقش جریان‌ها و گروه‌های سیاسی آشکار می‌شود که از وظایف مهمشان فراهم آوردن فهرست‌هایی است که بتوانند کارآمد باشند و وقتی با رأی مردم وارد مجلس شدند، بتوانند وظیفه نمایندگی که از نظر قانون اساسی ما هم خیلی مهم است و اختیارات گسترده‌ای هم برای آن پیش‌بینی شده است را به خوبی انجام دهند.

* عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

کد خبر 42211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز