گروه بورس: به‌دنبال سخنان وزیر مسکن در مورد انتشار اوراق رهنی مسکن در بورس، شرکت بورس اوراق بهادار آمادگی خود را برای ایجاد سازوکارهای لازم برای فروش این اوراق اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، محمدسعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی درباره انتشار اوراق رهنی مسکن گفت: نحوه فروش اوراق بهادار در بازار ثانویه مسکن با توافق میان بانک مسکن، بانک ملی و شرکت‌های واسطه‌ای به زودی نهایی می‌شود.

وی افزود: براساس تصمیم دولت مقرر شده بانک مسکن مبلغ 10هزار میلیارد ریال از دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق بهادار کرده و در بورس منتشر کند، ضمن اینکه بانک ملی نیز 5هزار میلیارد ریال از دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق بهادار خواهد کرد.

در همین رابطه علی رحمانی، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار به خبرنگار ما گفت: شرکت بورس آمادگی دارد تا ساز و کارهای لازم برای مبادله فروش اوراق رهنی مسکن را در بورس ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این موضوع توسط وزارت اقتصاد پیگیری می‌شود گفت: پس از نهایی شدن طرح فروش اوراق رهنی مسکن در بورس، بحث ضوابط پذیرش و قواعد معاملاتی آن پیش خواهد آمد.

رحمانی تأکید کرد: به محض نهایی شدن طرح فروش اوراق رهنی مسکن، شروع به طراحی ضوابط پذیرش و قواعد معاملاتی آن خواهیم کرد.  مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار خاطر نشان کرد: اوراق رهنی مسکن نوعی صکوک وام‌های مسکن با پشتوانه وثیقه‌های ملکی است که براساس و استناد این وثیقه‌ها اوراق بهادار منتشر می‌شود.

موضع بانک ملی

در همین رابطه علی صدقی، مدیرعامل بانک ملی در گفت وگو با همشهری ضمن اعلام آمادگی این بانک برای فروش چنین اوراقی در بورس گفت: برنامه‌های ما برای هماهنگی با بانک مسکن و فروش اوراق رهنی ادامه دارد و ما در تلاشیم تا این موضوع به نتیجه برسد.

وی ضمن تأیید سخنان وزیر مسکن تصریح کرد: براساس برنامه قرار است بانک مسکن 10هزار میلیارد ریال و بانک ملی 5هزار میلیارد ریال از دارایی‌های خود را به همین منظور تبدیل به اوراق بهادار کنند.

صدقی خاطر نشان کرد: این کار با هدف کمک به سیاست‌های دولت در بخش مسکن انجام می‌شود.

براساس این گزارش، هدف اصلی دولت از انتشار اوراق رهنی مسکن در بورس، افزایش ساخت‌وساز و اعطای وام برای خرید واحد مسکونی است.

کارشناسان معتقدند: درصورتی که بانک‌های تجاری یا تخصصی مانند بانک مسکن به پشتوانه مانده تسهیلات و دارایی‌های وثیقه‌دار خود بتوانند اوراق بهادار رهنی منتشر کنند و سود آن را هم از همان محل تأمین کنند، قادر به جمع آوری منابع مالی زیادی از مردم خواهند بود.

دولت امیدوار است با اجرای طرح اوراق بهادار رهنی مشکل خرید مسکن را توسط مردم مرتفع کند.

استفاده از 3 ابزار مالی

وزیر مسکن و شهرسازی هم از بررسی پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر به کارگیری 3 ابزار مالی برای حل بخشی از مشکلات بخش مسکن خبر داد.

محمد سعیدی کیا در گفت‌وگو با مهر گفت: پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر به کارگیری 3 ابزار مالی به منظور حل مشکل مسکن در حال بررسی است که درصورت نهایی شدن اجرایی خواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: وزارت اموراقتصادی و دارایی 3 ابزار مالی مبنی بر انتشار اوراق مشارکت بخش مسکن، انتشار گواهی سپرده مخصوص مسکن و استفاده از ساز و کار صکوک را به‌عنوان راه حل بخشی از مشکلات بخش مسکن ارائه داده که هم اکنون روی جزئیات این پیشنهاد بررسی‌ها ادامه دارد.

چنانچه نتایج بررسی‌ها مثبت باشد تا چند ماه آینده به منظور به کارگیری این 3 نهاد مالی، وارد مراحل اجرایی خواهیم شد.

اخذ مجوز از شورای بورس

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفت: 2 ابزار جدید مالی در آستانه اخذ مجوز از شورای بورس هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس، علی صالح‌آبادی به نشست آینده شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: در این جلسه 2‌موضوع مهم در دستور کار اعضا قرار دارد.

وی با بیان این‌که صکوک اجاره درکمیسیون فرعی شورای بورس به جمع‌بندی نهایی رسیده اعلام کرد: در نشست آینده شورا، این موضوع مطرح و به تصویب می‌رسد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار قراردادهای آتی (فیوچر) را از دیگر موارد نشست آتی شورای بورس اعلام کرد و گفت: بحث قراردادهای آتی در کمیته تخصصی فقهی این سازمان تکمیل شده، به‌طوری‌که استفتاءهایی نیز در این زمینه انجام و هم اکنون آماده ارائه به شورای بورس است.

صندوق‌های املاک

صالح آبادی از همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار با وزارت مسکن و شهرسازی برای راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات خبر داد و افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار تا پایان امسال، مجوز این صندوق‌ها را صادر خواهد کرد.

وی جمع بندی چارچوب اوراق مشارکت در بورس، تدوین گزارش نمونه هیأت‌مدیره‌ها به مجامع، صدور مجوز برای صندوق سرمایه‌گذاری در سهام و راه اندازی استودیوی تلویزیونی را از دیگر موضوعات سازمان بورس و اوراق بهادار تا پایان سال 86 اعلام کرد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که 3 درخواست برای تشکیل بازارهای خارج از بورس به شورای بورس ارائه شده است، گفت: به‌طور حتم تا پایان امسال، بازارهای خارج از بورس با ساختار جدیدی در شورا مطرح خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که تاکنون چند جلسه با درخواست‌کنندگان تشکیل بازار خارج بورس برگزار شده است، اعلام کرد: اعطای مجوز تنها در حوزه اختیار شورای‌ بورس است که امیدواریم متقاضیان بتوانند شرایط لازم را برای اخذ مجوز فراهم کنند.

بورس مالزی

رئیس سازمان بورس موافقت اصولی پذیرش شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس مالزی را از دیگر موضوعات نشست آتی شورای بورس اعلام کرد و گفت: خوشبختانه مذاکرات خوبی میان نمایندگان شرکت ملی صنایع مس ایران و بورس مالزی انجام شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به دستاوردهای مطلوب سفر نمایندگان شرکت ملی مس صنایع ایران به مالزی اشاره کرد و گفت: پیشرفت‌های خوبی در ماه‌های اخیر برای پذیرش این شرکت در بورس مالزی صورت گرفته است که امیدواریم با اخذ موافقت اصولی شورای‌ بورس، این امر تسریع یابد.

کد خبر 42179

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز