شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین-کیوان مافی: اگر فکر می‌کنید سایت‌تان بیننده کافی را ندارد و تلاش‌های شما هنوز نتیجه‌ خوبی نداده است این چهار نکته را رعایت کنید وضع حتما بهتر می‌شود.

1- سرعت لود صفحات

با وجود آنکه خطوط پرسرعت اینترنت در حال گسترش است اما فراموش نکنید که هنوز شمار زیادی از کاربران از اینترنت دایل آپ استفاده می‌کنند و سرعت پایینی دارند.[مفاهیم: DSL چیست؟]

بنابراین سرعت لود صفحات با میزان کاربران شما ارتباط مستقیمی دارد. صفحات پرحجم حوصله ببینده شما را سر می‌برد و حتما آن ضربدر کوچولوی قرمز بالای صفحه را می‌زنند.

حتما می‌دانید که مخاطبان وب سایت شما بهترین راهنما برای بهینه کردن صفحات هستند. می‌توانید از Google Analytics استفاده کنید تا ببینید کاربران شما با چه سرعتی به سایت شما مراجعه می‌کنند.[مفاهیم: روش‌های آنالیز وب چیست؟]

به احتمال زیاد خواهید دید که بیشتر آنها افرادی هستند که با سرعت‌های پایین به اینترنت وصل شدند اما اگر خیلی خوش شانس بودید و بینندگان پرسرعت داشتید می‌توانید به آیکن‌ها وعکس‌های پرحجم و بزرگ کمی فکر کنید.

البته عوامل بسیاری در زمان لود صفحات وب دخیل هستند اما عکس‌ها، فلش‌ها، لینک‌های خارجی و cssها از مهم‌ترین عوامل هستند.[10 روش برای کاهش زمان لود صفحات وب]

2- دستیابی درست به اطلاعات

دسترسی به مطالب سایت یکی از نکاتی است که در سال‌های اخیر برای طراح و برنامه نویس وب مهم شده است و تمامی آنها تلاش می‌کنند تا بتوانند اطلاعات را به شکل راحت‌تری در دسترس بینندگان خود قرار دهند.

فراموش نکنید از نظر کاربران وب سایتی مفیدتر است که اطلاعات مورد نظرشان در دسترس‌تر و سهل‌الوصول‌تر باشد. شاید رعایت نکاتی مثل تگ دادن به عکس‌ها، استفاده از دستورات HTML و CSS معتبر، دوری جستن از فریم‌ها و امکان تغییر اندازه قلم برای کاربر از ساده‌ترین روش‌هایی باشد که بتوان برای روان کردن دسترسی به اطلاعات نام برد.

3- راهنمایی درست به بخش‌ها و مطالب سایت

همان طور که گفته شد تمام کاربران تمایل دارند تا براحتی بتوانند اطلاعاتی را که لازم دارند؛ در سایت پیدا کنند. سعی کنید از اله‌مان‌های راهنمایی استفاده کنید تا کاربران بتوانندبه‌راحتی در هر صفحه‌ای از سایت؛ صفحه درباره ما یا ارتباط با ما را پیدا کنند.

یک قانون کلی در این مورد هست که هر کاربری باید بتواند حداکثر با دو کلیک به صفحه اصلی سایت برسد. شاید این مورد در برخی از سایت‌های بسیار بزرگ خیلی واقعی نباشد اما وجود نقشه سایت و یا امکان جستجوی ساده و نمایان می‌تواند کمک کند.

فراموش نکنید که بیننده وب سایت شما اصلا دوست ندارد هزینه‌ای که برای وصل شدن به اینترنت می‌پردازد هدر رفته فرض کند.[قیمت اینترنت در ایران، 12 برابر ترکیه!]

پس کاری کنید تا مطمئن باشد اگر روی بخشی که لینک شده کلیک کرد به کجا می‌رود و چه مطلب و یا بخشی را می‌بیند. بدون در نظر گرفتن این‌ که بعضی از لینک‌ها مربوط به منوها و نمایه‌ها هستند اما طوری به بخش‌ها و مطالب لینک دهید که کاربر بداند اگر کلیک کرد به کجا خواهد رسید.

4- اطلاع رسانی

بینندگان سایت فقط به یک دلیل به سایت شما مراجعه می‌کنند و آن هم گرفتن اطلاعات است. پس از خودتان بپرسید آیا آن‌ها برای به‌دست آوردن اطلاعاتی در مورد خدمات و توانایی‌های شما هستند؟ یا به دنبال تفسیر و تحلیل یک مقاله.

مثلا وب سایت یک رستوران باید در مورد ساعت کار و منوی غذاهایش اطلاعات بدهد. بنابراین اول از خودتان بپرسید چرا به این وب می‌آیند و دلیلش هر چه بود آن را درست مقابل چشم ببینده قرار دهید.

فراموش نکنید یک ویترین شلوغ و پر زرق و برق فقط برای یک بار دیدن خوب است اما یک ویترین خوب و ساده که هر چیزی را با اطلاعات درست و کامل نشان دهد برای همیشه بیننده دارد. [گرافیک وب: ساختار آرام]

www.dailyblogtips.com

mafi@hamshahrionline.ir

کد خبر 42063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز