همشهری آنلاین: محققان آمریکایی دریافتند گونه‌های مهاجم در اثر تغییرات آب و هوایی زمین فرصت مناسبی برای گسترش به دست آورده‌اند و اکنون با سرعتی بیش از گذشته گسترش می‌یابند.

به گزارش ایرنا، عوامل محدودکننده محیطی از جمله دمای محیط و میزان رطوبت آن، به طور طبیعی یکی از عوامل بازدارنده گسترش گونه‌های گیاهی و جانوری در زیست بوم‌های مختلف محسوب می‌شوند. اما تغییرات آب و هوایی زمین، راه را برای ورود گونه‌های مهاجم به مناطق آسیب‌پذیر هموار کرده است.

زمانی که یک گونه وارد زیست بومی شود که برای کنترل آن تکامل نیافته است، یک گونه مهاجم محسوب می‌شود. هر نوع موجود زنده از جمله حشرات، گیاهان، قارچ‌ها و حتی میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها ممکن است یک گونه مهاجم محسوب شوند.

هنگامی که گونه مهاجم وارد منطقه‌ای خالی از شکارچیان طبیعی می‌شود، به سرعت تولید مثل کرده و به گونه مسلط آن منطقه تبدیل می‌شود. بر اساس کنوانسیون تنوع زیستی، 40 درصد از تمام گونه‌های منقرض شده در طول 400 سال گذشته، در اثر ورود گونه‌های مهاجم به محیط زیست آن‌ها از بین رفته‌اند.

تغییرات آب و هوایی زمین موجب تشدید این پدیده شده است. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2017 میلادی انجام گرفت حداقل یک سوم از موارد ورود گونه‌های مهاجم به زیست بوم‌های دیگر در طول 200 سال گذشته، از دهه 1970 میلادی تا کنون به وقوع پیوسته است.

تنها گونه‌های گیاهی مهاجم آمریکا که در اثر تغییرات آب و هوایی بیش از پیش گسترش یافته‌اند، سالانه 30 میلیارد دلار هزینه ایجاد کرده‌اند. در طول یک قرن گذشته فصل رشد گیاهان دو هفته طولانی‌تر شده و در نتیجه گیاهان مهاجم زودتر از قبل جوانه می‌زنند و بخش زیادی از مواد مغذی زمین و نور آفتاب را جذب می‌کنند.

به گفته محققان با وجود این که مقابله با گونه‌های مهاجم معمولا توسط کشاورزان یا دولت‌ها در حیطه مرزهای هر کشور انجام می‌شود، جلوگیری از رشد بی‌رویه این گونه‌ها در اثر تغییرات آب و هوایی زمین نیازمند یک اقدام مشترک جهانی است.

کد خبر 420432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha