همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: بیماری‌های گوارشی در بین ایرانی‌ها به‌دلیل، زندگی ماشینی، تغذیه نامطلوب و نداشتن تحرک کافی، رو به افزایش است.

دکتر اسحاق حسینی

کبد چرب، سرطان معده و رفلاکس معده، از بیماری‌هایی است که تغذیه نامناسب در ایجاد آن دخالت دارد. ۱۷  تا ۲۰ میلیون ایرانی، کبد چرب دارند.

همشهري آنلاين با دكتر سيد محمود اسحاق حسيني، فوق‌تخصص بيماري‌هاي گوارشي و كبد و  استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، گفت‌و‌گو كرده است. او از اهميت تغذيه سالم و مناسب مي‌گويد و خطراتي كه به دليل تغذيه نامطلوب گريبانگير افراد مي‌شود و سلامت آنها را به خطر مي‌اندازد.

اين فوق‌تخصص گوارش خاطر نشان مي‌كند: دستگاه گوارش انسان، روزانه بايد ميزان كالري مورد نياز بدن را تامين كند. اين ميزان نياز، بايد به تناسب و درستي، تقسيم شود به طوري كه شامل 50 درصد مواد قندي، 15 درصد چربي و بين 25 تا 30 درصد مواد پروتئيني باشد. هرگاه اين نسبت به هم بخورد مشكلات گوارشي افزايش مي‌يابد. چيزي كه متاسفانه ما درحال حاضر در كشور با آن مواجه هستيم.

دكتر اسحاق حسيني تاكيد مي‌كند: به دليل تغذيه نامناسب، افزايش مصرف غذاهاي چرب، فست‌فودها و تري‌گليسيريدها و از طرف ديگر، نداشتن تحرك و كم‌تحركي، با افزايش كبد چرب در بين ايراني‌ها مواجه شده ايم، بيماري كه عامل ايجاد بيماري‌هاي مزمن كبد است.

به گفته اين فوق‌تخصص بيماري‌هاي گوارشي، 17 تا 20 ميليون ايراني كبد چرب دارند.

رفلاكس معده يعني برگشت مواد غذايي از معده به مري. دكتر اسحاق حسيني در ادامه از رفلاكس معده مي‌گويد و اينكه رفلاكس معده، يكي ديگر از بيماري‌هايي است كه به طور مستقيم با تغذيه نامطلوب و نامناسب، ارتباط دارد.

به گفته او مصرف غذاهاي چرب، نوشابه‌ها و مواد قندي همه براي معده مضر هستند و رفلاكس معده را افزايش مي‌دهد.

  • فراموش شدن وعده صبحانه و افزايش ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي

اين فوق‌تخصص بيماري‌هاي گوارش از فراموش شدن وعده صبحانه در بين ايراني‌ها به دليل زندگي پر‌مشغله و ماشيني به عنوان يكي از تهديدهاي سلامت مردم ياد و تاكيد مي‌كند: به دليل زندگي ماشيني، وعده صبحانه به شكل مناسب و توام با آرامش، در بين خانواده‌هاي ايراني فراموش شده است و اين در حالي‌است كه وعده غذايي صبحانه بايد در اولويت اول غذايي مردم قرار گيرد.

او مي‌گويد: وقتي فرد صبحانه ميل نكند، با مشكل كمبود كالري و انرژي، در طول روز مواجه مي‌شود. سپس در طول روز، گرايش به مواد خوراكي ديگر پيدا مي‌كند كه ممكن است با ويژگي‌هاي يك وعده صبحانه خوب، منافات داشته باشد و به هيچ‌وجه نتواند جايگزين وعده صبحانه شود و اين همه براي سلامت مضر است و به وضعيت سلامت مردم آسيب مي‌رساند.

  • هشدار به خانواده‌هاي ايراني | فرزندان خود را به خوردن صبحانه عادت دهيد

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، نسبت به نخوردن صبحانه به ويژه در بين دانش آموزان و كودكان هشدار مي‌دهد و از خانواده‌ها مي‌خواهد كه نسبت به وعده صبحانه توجه بيشتري داشته باشند و دانش آموزان و كودكان را بدون وعده صبحانه راهي مدرسه نكنند.

نخوردن صبحانه، علاوه براينكه احتمال بروز بيماري هاي گوارشي و معده را افزايش مي‌دهد  و سبب نداشتن تمركز و كاهش يادگيري دانش آموزان مي‌شود.

  • كودهاي شيميايي و افزايش بيماري‌هاي گوارشي و سرطان

دكتر اسحاق حسيني به استفاده بي‌‌رويه از كودهاي شيميايي و ارتباط آن با مشكلات گوارشي و افزايش بيماري‌ها اشاره مي‌كند و هشدار مي‌دهد: كودهاي شيميايي حاوي نيتريت است و نيتريت در داخل معده، به نيتروزامين، تبديل و نيتروزامين سبب سرطان معده مي‌شود.

  • سرطان معده، شايعترين سرطان در بين مردان ايراني

اين استاد دانشگاه از سرطان معده، به عنوان يكي ازشايع‌ترين سرطان‌ها در ايران ياد مي‌كند و مي‌گويد: سرطان معده، به ويژه در بين مردان ايراني شايع‌تر و شيوع آن در استان‌هاي شمالي كشورهم بيشتر است.

دكتر اسحاق حسيني تصريح مي‌كند: به دليل به استفاده از كودهاي شيميايي در محصولات كشاورزي و عوارض ناشي از آن، قطعا بايد نظارت‌ها بيشتر شود و مواد غذايي ارگانيك با قيمت مناسب و فراوان در اختيار مردم قرار گيرد اين در حالي‌است كه در حال حاضر در كشور، مواد غذايي ارگانيك با قيمت ارزان و ميزان كافي، وجود ندارد.

کد خبر 419970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha