چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فریدون شهبازیان که این روزها چوب رهبری ارکستر ملی ایران را در دست دارد، درباره موضوعات مختلفی مانند این ارکستر، موسیقی کودک و موسیقی پاپ صحبت‌هایی انجام داد و نکته‌نظرات خود را مطرح کرد.

موسیقی

به گزارش ایسنا، فریدون شهبازیان - آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران - درباره موسیقی کودک اظهار کرد: در دهه ۶۰ شورای مخصوصی برای موسیقی کودک داشتیم و خود من چند اثر در این زمینه ساخته بودم اما متاسفانه آن مسیر به مقصد نرسید و این موسیقی بیشتر حالت بزمی پیدا کرد.

او با اعتقاد به این‌که برنامه‌ریزی درست در این زمینه و گوش دادن به موسیقی خوب باعث پرورش ذهن در بزرگسالی می‌شود، بیان کرد: این موضوع باعث می‌شود افراد در آینده به بدسلیقگی نیفتند. من توصیه می‌کنم در این زمینه بررسی و فعالیت شود.

بخش دیگر صحبت‌های او به ارکستر ملی ایران اختصاص داشت. شهبازیان اظهار کرد: وجود ارکستر ملی ایران باعث می‌شود موسیقی اصیل و محلی ایران بیشتر نمود پیدا کند.

وی گفت: ایران از نظر تنوع موسیقی در مناطق منحصر به‌فرد است.

او در این زمینه ادامه داد: بنابراین نیاز به ارکستر ملی بیشتر از هر ارکستری احساس می‌شود. در همه کشورها ارکستر ملی برای احیای موسیقی ملی کشور وجود دارد. 

رهبر ارکستر ملی ایران همچنین معتقد است، چنین ارکستری موجب تغییر [و بهتر شدن] سلیقه [موسیقایی] مردم می‌شود.

شهبازیان همچنین به کیوان ساکت - نوازنده تار - در باره این‌که از فرهاد فخرالدینی (رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران) دلجویی شود و این‌که چرا این ارکستر جایگاه سابق خود را ندارد، پاسخ داد.

او با بیان این‌که فخرالدینی پیشکسوت اوست و او برایش احترام قائل است، بیان کرد: ایشان به دلایلی از ارکستر موسیقی ملی ایران کناره‌گیری کردند. سپس از من برای ارکستر دعوت شد. ایده جوان‌گرایی از ابتدا مورد توجه من بود. حتی عده‌ای از جوانانی که به ارکستر دعوت شدند، پیشتر در هیچ ارکستری فعالیت نکرده بودند.

رهبر ارکستر ملی ایران در ادامه سخنانش، بزرگترین مشکل این ارکستر را نبود رپرتوار دانست و اظهار کرد: اما من با تلاش شخصی بیش از ۱۰۰ قطعه آماده کردم که در بیش از ۲۵ اجراء مورد استفاده قرار گرفت. علاوه‌بر این اجراها، در مراکز استان و شهرستان‌های دیگر هم اجراء داشتیم که در برخی از آن‌ها سالن مناسب هم وجود نداشت. 

او با اشاره به اجرایی که این ارکستر چندی پیش در جمهوری آذربایجان داشت، از استقبال آذربایجانی‌ها و پیشنهاد و احتمال اجراها و همکاری‌های آینده با آن‌ها سخن گفت. گویا قرار هم است آثاری از جمهوری آذربایجان توسط این ارکستر اجراء شود.

به گفته شهبازیان، در این ارکستر از رهبران جوان و مهمان هم استفاده می‌شود اما رهبران ارکستر مهمان باید آثاری را برای خوراک این ارکستر داشته باشند.

او در ادامه اظهار کرد: زمانی ارکستر ملی با کمبودهایی از نظر حقوق مواجه بود که خوشبختانه حل شد.

او همچنین با اشاره به آزمون نوازندگی که قرار است به‌زودی برگزار شود، تاکید کرد: نمی‌توانیم بگوییم هر اثری اجراء می‌کنیم بی‌نقص است، باید استانداردهای درست رعایت شود. افت و خیز ارکستر ملی طبیعی است. رسالت ما این است موسیقی ملی را به درستی اجراء کنیم. همه آثار نمی‌تواند درجه یک باشد. 

شهبازیان همچنین خبر داد که در حال برنامه‌ریزی برای اجرای آثار حسین علیزاده (آهنگساز و نوازنده تار) در یک شب هستند. 

او درباره سازهای این ارکستر هم گفت: در این ارکستر سازهای ایرانی مانند سنتور و عود نداریم. اما بر مبنای اثری که اجراء می‌شود از نوازندگان هر سازی نیاز باشد، دعوت می‌کنیم. 

این آهنگساز در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی خود در برنامه «شب‌های هنر» با اجرای رضا مهدوی (کارشناس موسیقی و نوازنده سنتور) ترجیح داد برای موسیقی‌ای که جوانان گوش می‌کنند از واژه «موسیقی ویژه جوانان» استفاده کند و گفت: این آثار هویت واقعی خود را ندارند و باید دیده، شنیده، ممیزی و کارشناسی شوند تا موسیقی‌ای به مردم داده شود که قابلیت شنیده شدن دارد.

او در زمینه موسیقی پاپ بیان کرد: در زمانی تلاش کردیم موسیقی پاپی را تولید کنیم که جلوی موسیقی‌ [پاپ و احتمالا نامناسب] را که از خارج کشور می‌آمد، بگیریم. هرکسی اجازه نداشت وارد این حیطه شود. در آن چند سال در رادیو و تلویزیون آثاری تحت نظر من اجراء شد که می‌توانید به راحتی گوش بدهید و سلیقه مردم را به راه درست هدایت کند. 

شهبازیان اضافه کرد: به دهه ۸۰ که رسیدیم این موضوع به دلیل تولید انبوده به راه غلطی رفت.

کد خبر 419925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha