همشهری آنلاین: استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهکارهای محافظت از زانو را تشریح کرد و گفت: پیاده‌روی روزانه، تغذیه مناسب و وزن ایده‌آل از ابتلا به آرتروز پیشگیری می‌کند.

زانو

به گزارش مهر، سید محمدجواد مرتضوی، در حاشیه بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن ارتوپدی ایران در محل هتل المپیک تهران، با اشاره به راهکارهای محافظت از زانو گفت: پیاده‌روی روزانه، تغذیه مناسب و وزن ایده‌آل از ابتلا به آرتروز پیشگیری می‌کند.

 وي افزود: محافظت از زانو از طریق تقویت عضلات اطراف زانو امکان‌پذیر بوده که ساده‌ترین راه در این زمینه پیاده‌روی حداقل یک ساعته در طول روز است.

این فوق تخصص جراحی زانو و لگن، افزود: تغذیه و وزن در مرحله بعدی موردتوجه بوده و نباید به هیچ عنوان افراد خود را از غذاهای حاوی کلسیم محروم کنند. همچنین توجه داشت که اکثر افراد به ویژه زنان نیاز به مصرف مکمل کلسیم و ویتامین دی بوده و باید این مسئله را موردتوجه قرار دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: آرتروز زانو به دلیل تخریب مفصل زانو به وقوع می‌پیوندد که علل مختلفی مانند ضربه، عفونت، رماتیسم، سبک زندگی ناسالم و چاقی از این جمله‌ است.

وی ادامه داد: در هنگام آرتروز غضروف بین دو سر استخوان از بین رفته و حرکت زانو دردناک می‌شود که پیشگیری نخستین گام برای مقابله با این بیماری بوده و پس از آن تشخیص به موقع حائز اهمیت است. همچنین ورزش، مصرف کلسیم و ویتامین دی در این زمینه توصیه می‌شود.

مرتضوی در ارتباط با موضوع آمبولی، افزود: این مسئله جدا شدن تکه‌ای از لخته خون و رگ و حرکت آن به سمت ریه بوده که مهم‌ترین علت آن بی‌تحرکی برای مدتی طولانی همچون مسافرت‌های هوایی و یا زمینی طولانی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: بیماران دچار شکستگی که مدت طولانی تحرک نداشته باشند و بر روی تخت یا زمین باشند، همچنین جراحی تعویض مفصل زانو ریسک ابتلا به آمبولی را افزایش می‌دهد که در همه این موارد می‌توان از طریق پیشگیری جهت مقابله با مشکل جلوگیری کرد.

کد خبر 419858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha