آریا فرشاد-خبرنگار: خیابان خردمند دارای کافه‌های متعددی است، اما چندی است کافه‌ دیگری در کوچه ملکیان، یکی از معابر فرعی این خیابان راه‌اندازی شده است.

محله شلوغ

مشتری‌ها علاوه بر اشغال جای پارک خودرو ساکنان، گوی آرامش را به‌خصوص شب‌ها از اهالی ربوده‌اند. آنها گاهی تا نیمه‌های شب و یکی دوساعت بعد از بامداد، در این کوچه گردهم می‌آیند و با سیگار کشیدن یا صدای بلند حرف زدن، آرامش همسایه‌ها را برهم می‌زنند. این کافه که به گفته اهالی متعلق به یکی از چهره‌های هنری سینما و تلویزیون است، بدون پارکینگ است و قرارگیری آن در یک کوچه، سؤالاتی در بین شهروندان ایجاد کرده که چطور به آن مجوز فعالیت داده‌اند. پای صحبت اهالی محله نشسته‌ایم تا در این‌باره برای ما صحبت کنند.

«مرجان شیرمحمدی» ساکن یکی از خانه‌های کوچه ملکیان است. یکی‌ از فرزندانش دانش‌آموز است و دیگری به مهدکودک می‌رود. او از تبدیل یک خانه‌ قدیمی در همسایگی‌اش به کافه معترض است و می‌گوید: «چرا خانه‌ای که پارکینگ ندارد، باید تبدیل به کافه شود تا مزاحمتش برای اهالی باشد؟‌» سپس ادامه می‌دهد: «اینجا قبلاً خانه‌ای 60سال ساخت بود که به لحاظ ایمنی امنیت نداشت.

یکی از بازیگران سینما این خانه را خرید و مجوز تبدیل آن به کافه را در دوره مدیریت قبلی شهرداری گرفت. بهتر بود آن را از نو می‌ساخت که دارای چند پارکینگ باشد تا مشکلاتش به ما تحمیل نشود. اصلاً حیاط این خانه جنوبی است و حتی جای یک پارکینگ هم ندارد.

به علاوه خانه‌ای است 2طبقه که مقاوم‌سازی برای آن انجام نشده و ممکن است در حوادثی مثل زلزله فرو بریزد.»‌گویی شیرمحمدی دیر زمانی است که می‌خواهد حرف بزند و گوش شنوایی پیدا نکرده است. می‌گوید: «یک دانشگاه علمی کاربردی هم در این کوچه هست که باعث شده بارها مردم سر جای پارک خودرو با هم دعوا کنند.

وجود این کافی‌شاپ به قول قدیمی‌ها قوز بالاقوز است. پشت‌بام این کافه هم تبدیل به روف گاردن (باغ در بام) شده که برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت می‌کند. به گمانم اگر شهرداری در دوره‌های قبل می‌خواست به این خانه مجوز دهد، باید ایمنی آن را هم در نظر می‌گرفت.

این کافه چندماه است که راه افتاده. با فعالیت دانشگاه علمی کاربردی در این کوچه، روزهای خوش و آسایش ما فقط به پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها محدود می‌شد که با راه‌اندازی این کافه، آخر هفته هم آسایش نداریم. پنجشنبه یا جمعه‌ها که مهمان دعوت می‌کنیم، نمی‌توانیم جای پارک برای آنها در این کوچه پیدا کنیم. این در حالی است که کوچه ملکیان، حداقل آخرهفته‌ها خلوت بود و نهایتاً در شعاع 300متری آن می‌توانستید کافه پیدا کنید.»

  • 20 کافه در این محله داریم

«علی‌اکبر زریاب فسا» دیگر ساکن کوچه ملکیان است. می‌گوید: «برای من جای پرسش است که چگونه در یک کوچه فرعی به فعالیت یک کافه مجوز می‌دهند؟ در این محله به‌خصوص خیابان‌های ماهشهر، کریمخان و خردمند، بیش از 20کافه وجود دارد. کوچه ما مسکونی است ولی 3سال پیش اقدام به ساخت دانشگاه در آن کردند. از آن روز به بعد، آسایش از ما گرفته شد چون دانشجوها خودرو خود را در هر نقطه از کوچه پارک می‌کنند و رفت وآمدهای زیاد، برای ما ایجاد مزاحمت کرده است. »

  • پنجره‌ها را ببندید

«پژمان میراحمدی» یکی دیگر از همسایه‌هاست که می‌گوید: «اینجا در محدوده طرح ترافیک است و پس از پایان ساعت طرح ترافیک، عده زیادی به کوچه می‌آیند و به کافه می‌روند. عده‌ای از مشتری‌ها هم تا نیمه‌شب در کوچه می‌ایستند و با صدای بلند حرف می‌زنند و می‌خندند. کسی هم نمی‌تواند مانع آنها شود و باید این وضع را تحمل کنیم. نباید مجوز راه‌اندازی کافه در این خانه را می‌دادند. برخی از همسایه‌ها کنار پنجره خانه خود را باز نگه می‌دارند اما حضور مشتریان کافه در پیاده‌رو و مقابل خانه آنان باعث می‌شود تا بوی سیگار ساکنان خانه را آزار دهد. همچنین صدای آنها وارد منازل شود.

  • پیگیری می‌شود

برای بررسی موضوع و شنیدن صحبت‌های مسئولان سری به شهرداری منطقه6 می‌زنیم تا بدانیم این کافه مجوز فعالیت دارد یا خیر. کارشناسان روابط‌عمومی از ما می‌خواهند دریافت جوابیه را به بعد از بازرسی مسئولان ناحیه از محل مذکور موکول کنیم. به دلیل حساسیت موضوع و درخواست اهالی، این گزارش منتشر می‌شود ولی همچنان منتظر دریافت پاسخ از مسئولان مربوطه هستیم.

کد خبر 419839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha