همشهری آنلاین: دومین ماه از سومین فصل سال با رویدادهای نجومی همچون وقوع بارش شهابی ثوری و اسدی و وقوع بدر کامل همراه است که موقعیت‌های مناسبی را برای رصد و عکاسی نجومی توسط علاقمندان به آسمان فراهم می‌آورند.

آسمان در انتظار بارش شهابی

به گزارش ايرنا، ندا جعفری عضو انجمن نجوم ایران روز دوشنبه در مورد رویدادهای نجومی دومین ماه از فصل پاییز اظهار داشت: اول آبان سیاره اورانوس در مقابله است، منظور از مقابله یک سیاره این است که آن سیاره با خورشید در موقعیت 180 درجه قرار دارد و به طور کلی اگر دو جرم آسمانی با هم زاویه 180 درجه داشته باشند، در حالت مقابله هستند.

وی ادامه داد: سیاره اورانوس اول آبان در تمام طول شب از غروب خورشید تا طلوع آن در آسمان قرار دارد و به وسیله تلسکوپ دیده می شود.

این کیهان‌شناس رویداد بعدی را وقوع بدر یا ماه کامل برشمرد و افزود: دوم آبان ماه کامل را در آسمان داریم که برای رصد موقعیت خوبی نیست؛ زیرا هنگام وقوع ماه کامل به دلیل بازتاب مستقیم نور ماه، عوارض سطحی ماه سایه ندارند و هنگام رصد ماه، عمق عوارض مشاهده نمی‌شوند. از طرفی به خاطر شدت نور ماه کامل و ایجاد آلودگی نوری در آسمان، امکان رصد سایر اجرام کم نور نیز وجود ندارد.

وی تاکید کرد: با وجود این که وقوع بدر کامل موقعیت مناسبی برای رصد نیست، زمان خوبی برای عکاسی نجومی است و عکاسان نجومی معمولا با استفاده از این پدیده، تصاویر نجومی جذابی خلق می‌کنند.

جعفری با اشاره به وقوع دو بارش شهابی در ماه آبان گفت: بارش شهابی ثوری روزهای 14 و 15 آبان روی می‌دهد، از دنباله‌دار انکه /encke comet ناشی می‌شود و کانون آن صورت فلکی ثور است.

وی ادامه داد: همچنین روز 15 آبان سیاره عطارد به بیشترین کشیدگی شرقی می‌رسد. از دید ناظران زمینی سیارات به طور کلی دو دسته هستند؛ سیاره داخلی یا خارجی. سیاراتی که حد فاصل زمین و خورشید قرار دارند و سیاراتی که بعد از زمین هستند، بر اساس این تقسیم‌بندی زهره و عطارد سیارات داخلی هستند و بیشترین کشیدگی در مورد این سیارات مربوط به زمانی هست که سیاره به حداکثر جدایی زاویه‌ای از خورشید برسد.

جعفری افزود: این سیارات دو نوع کشیدگی غربی و شرقی دارند؛ غربی زمانی است که سیاره قبل از طلوع خورشید در بیشترین ارتفاع از افق باشد و شرقی در صورتی که بعد از غروب خورشید بیشترین ارتفاع از افق را داشته باشد.

وی گفت: بر همین اساس 15 آبان بهترین زمان برای مشاهده عطارد است که بعد از غروب خورشید تا حدود 1 ساعت بعد و در همان سمت غرب آسمان، امکان مشاهده این سیاره با جشم غیرمسلح وجود دارد، بیشترین کشیدگی برای سیاره عطارد 28 درجه است که در تاریخ 15 آبان مشاهده می‌شود.

  • دومین بارش شهابی نیمه سوم دومین ماه پاییز

به گفته این منجم روزهای 26 و 27 آبان بارش شهابی اسدی رویت می‌شود که یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالانه و منشا آن دنباله‌دار تمپل تاتل/ temple tatel و کانون آن صورت فلکی اسدی است.

وی افزود: این صورت فلکی که شب‌ها از سمت شرق طلوع می‌کند یکی از مهم‌ترین صورت‌های فلکی است و بهترین زمان برای مشاهده این بارش شهابی که از بازه زمانی 15 آبان تا 9 آذر روی می‌دهد، روزهای اوج آن یعنی 26 و 27 آبان خواهد بود.

جعفری در توضیح بارش شهابی گفت: بارش‌های شهابی مختلفی سالانه روی می‌دهد که منشا آن یک دنباله‌دار است، دنباله‌دارها تکه‌های عظیمی از سنگ و یخ هستند که در مدارهای بیضی شکل با کشیدگی زیاد، به دور خورشید حرکت می‌کنند.

ذرات جدا شده از این دنباله‌دارها در فضا معلق می‌مانند؛ وقتی زمین از میان توده ذرات به جا مانده از دنباله‌دارها عبور می‌کند، تعدادی از آن‌ها وارد جو زمین می‌شوند و در مجاورت اکسیژن زمین می‌سوزند که به این پدیده شهاب می‌گوییم. از آنجا که تعداد شهاب‌ها در این تاریخ‌های خاص بسیار زیاد می‌شود با نام بارش شهابی در عرف نجوم نامیده می‌شود.

کد خبر 419785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha